Kjellg
@Komodo, har ikke all verden til batterier. Sønnak dual 115Ah på start og 2x sønnak 142Ah på forbruk.
@hegra, nei det skjer hele tiden. Har egentlig stusset lenge på at så skjer, men det har helt gått i glemmeboken. Trodde det skulle være slik.
Men nå er det flere ting som slår meg. Når batterier har vært nedtappet ex 70% soc og jeg starter, så har ladelyset vært lenge på, selv om dynamo har ladet for fullt. Leste manualen og ser at det er flere tilfeller hvor det lyser, men et av dem er når stator spenning ramler til 0 volt. Skrudde av det som heter BDL og da jobbet lyset på «normal» måte. Eller normal er vel feil uttrykk, lyset var ikke der når den ladet for fullt. Har skjønt det sånn at det var normalt når jeg har spurt.
Her tror jeg jammen det kanskje er en sammenheng?
Dette er som sagt over min kompetanse men helt borte er jeg ikke :)
Har både sjekket og skiftet kabler som går til regulator, så dårlig eller feil kontakt skal det ikke være. Har målt spenningsfall etc og det har ikke vært noe stort. Eneste er tenning som går mellom motorpanel og tenning på regulator. Der har jeg hatt 0,25V (meget tynne kabler originalt) Har får verifisert at dette skal være innenfor av Jørg.
Litt om koblinger igjen:
Forbruksbatterier er x koblet. Dvs minus på det ene batteriet og pluss på det andre, til/fra forbruk i båten. På denne plusspolen er dynamo, sense, og strøm til regulator koblet. Minus fra regulator er koblet på dynamo hvor minus til batterier selvsagt også er koblet, minus til batteri dog gjennom en samleskinne og videre til batteri. Har også hatt tenning til regulator koblet direkte til batteri, sammen med nye kabler til sense og pluss. Samme feil da så jeg tror egentlig ikke feilen ligger her, men som sagt så antar jeg bare.
Egentlig godt å skrive ned ting jeg har gjort, for ting klarner lettere da. Det som slår meg er - Bør man feilsøke videre på dynamoen?
Har selvsagt kjørt alle tester som omhandler statorfeilsøk i manualen.
Ut i fra «oppskriften» i manualen for feilsøk, så går den gjennom alle tester suksessfullt.