Joerg Becker
Kjellg skrev for 19 timer siden:
Når du sier gitt videre. Om det er som du sier, selv om jeg er uenig i at det er 2 dynamoer - så kunne det kanskje vært en ide å heller ta tilbake dynamoen jeg hadde kjøpt. Men «min» dynamo er merket og jeg måtte gå i kjelleren og finne dem fram for å se om merket fortsatt var der, og det var det. Kjenner jeg nå blir litt irritert når du påstår det, samt det faktum at du selger jo brukt, selv om noe annet blir påstått. Ref annonse på finn.no
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=175219278
Det som er så dum med offentlig henslengte og korte hypoteser er at andre parten må forklare så unødvendig mye.
Vel, du spør, så får du svar så godt jeg kan.
Men du kunne ha ringt eller sendt IM/E-Post isteden.
Jeg verken kan, eller ville ta dynamoen fra han.
Det er hans nå, for at han kjørte den samt måleutstyr som jeg sendte med en stund.
Tross alt er det bruk av tid, og et visst risiko for han i tilfellet at det virkelig fantes feil.
Men det gikk jo strøkent, og egentlig som forventet.
Som sagt tidligere, det skjer litt mer bak kulissene her enn hos mange andre .
Vi bare legger ikke til side og bare bytter når noe er uklar.
Når noe er galt vil jeg vite hvorfor, om kunden snakker sant,
eller også om leverandørene snakker sant.
Jeg er kjent for og har null toleranse verken til kunder eller produsenter når det angår dette,
og har tilgode å ikke å finne manipulasjon eller påførte skader.
Men ditt problem dykket bare ikke opp igjen, uansett hva vi drev med.
Så, en må gjerne forklare meg jobben min og hva vi skal gjøre, utover å bytte ut
komponentene som det ble gjort.
Men du, Kjell, kan jo fortsatt levere settet til reklamasjon, helt offisiell.
Det står uforandret, og går videre uansett, bare med forskjell at den nå gikk 3 år og gjennom 2 båter,
hvorav jeg ikke kjenner til siste parten og tilhørende usikkerhet.
Uansett, prosessen her er i gang igjen, og når jeg får enten grønt lys eller flere spørs fra USA
da måtte settet uansett tilbake hit.
Ang. annonsen du linker til.
Takk for det, forresten..
Men, firmaannonsene ligger separat ut, med full navn.
Om du tror det eller ei, også jeg har både båt, bil, sykkel, for- og nåtid, inkl. privat liv,
hobby, mange interesser og enda flere greier for det.
Og fra tid til tid hendes det at jeg rydder, med våte øyne,
og enten gir bort eller selger noe når jeg har brukt tingene en stund, isteden å kaste alt på dynga.
Men nettopp derfor står dette jo på en privat annonsekonto, som privat person,
med privat telefonnummer og tilknyttet privat e-postadresse,
og ikke minst med følgende tekst inkludert i annonsen:
"Brukt, ingen garanti"
Du derimot, Kjell, spurte meg om jeg kunne selge noe som er blitt brukt, og da som Firma.
I så fall måtte jeg enten
forklare at jeg selger i ditt oppdrag (som du ikke vil, ellers kunne du annonsere selv),
eller ta noe brukt tilbake, inn i forretningen, og selge det videre med egen garanti.
...som jeg ikke gjør med brukte gjenstander,
...uansett hva det dreier seg om og av hvem enn det er.
Det er her forskjellen ligger, og det må du alle andre på kloden bare ta som gitt.
---------------------------
Jeg er fortsatt ikke sikkert hvorfor dette her skjer, fordi jeg klarte ikke å gjenskape problemet
selv om jeg heller ikke bruker annet enn blybatterier, som du påpeker, og ikke har forbrukere på den.
Men for å belyse litt for andre hva som skjer her skal du minnes på at jeg har brukt over rund 55 direkte timer
for både simulasjon, test på testbenk, halvautomatiserte test over flere dager, timer på båt,
porto, material, i kommunikasjon, og gitt bort en verdi av 21k pluss å bytte 2 regulatorer,
på min bekostning.
Det tilsvarer vel omtrent 80k bare for at jeg kunne være så sikker som det bare er mulig
at ingenting er galt med det som jeg sender til deg.
Og også jeg tegner opp, protokollerer, og markerer når folk og situasjoner er tvilsomme for meg,
slik at det finnes grunnlag i tilfellet en trenger.
Så, det er nok snarere jeg som snart blir idiotforklart, men du kan ikke hevde at jeg gjør det særs lett for meg.
Og heller ikke "vi for oss", fordi amerikanerne som jeg plager rimelig massiv gjør denne jobben
en gang til, slik at ikke de overser noe heller.
Tross alt kan.... det jo hende at noe gjemmer seg allikevel.
Så holder vi denne døren fortsatt åpen, da faktisk til din favør.
Når man skriver så mye allerede og kommer så langt da passer det også greit med å svare samtidig
på et tidligere innlegg du skrev.
Ikke negativ, bare for å forklare noe i sammenheng ang. "kjent for kvalitet" som nevnt tidligere
og med bakgrunn at folk ellers skjønner hvorfor ikke vi tenker med italiensk eller kinesisk målestokk.
Sitat..... Produktene er helt sikkert gode og de er helt sikkert stabile i 99% av tilfellene.
Nettopp det tar vi bittert alvorlig.
Derfor litt om synsvinkel og det som skjer, fordi det er der problemet ligger når en skal bedømme slik.
99% sikkerhet (som du sikkert bare har slengt inn symbolsk) høres allerede bra ut (mange produsenter aksepterer 1:20),
Men også 99,9 ville fremdeles være noe helt feil tall fordi også den er enda for svak.
Ser man mengden produserte og installerte dynamopakker eller regulatorer (>30 år) fra Balmar både i forhold
til observerte feil og beregnet per (korrekt) installasjon,
så ligger feilkvoten på utlevert material / ved salg trolig allerede et sted ved <0,01 % per idag.
For altså å uttrykke det tilnærmende riktig måtte man videre med enda en desimale.
Med så høy kvalitetssikring er det altså forholdsvis vanskelig å få material med feil i utgangspunkt allerede.
Når da nå ikke bare det skjer, men 2 ganger fordi komponentene ble både byttet
og det t.o.m. med lang avstand mellom seriene ved produksjonen (hagleskudd i himmelen),
da havner sjansen at en og det samme person får et og det samme problem
på et astronomisk tall, trolig et sted "godt nederst i 5. desimalen".
Det betyr også at vedkommende ville ha noe mye bedre sjanse for å vinne flere ganger 7 riktige i lotto på råd
enn å få det samme feil to ganger rett etter hverandre.
Og det er nettopp det som produsenten ser, og må se på.
En gang feil = null problem.
Samme feil to ganger = stort problem, men lukk evt. øyne og bli ferdig.
Samme feil tre ganger, og t.o.m. nå bekreftet at første komponentene synlig arbeider,
= ikke lengre et problem men absolutt grunn for å tvile.
Dette stempler ingen til idiot, fordi med menneskelig teknikk er også dette mulig.
Men sannsynligheten da ang opphavet av problemet peker så omsider massiv mer i alle andre retninger enn på produktet.
I ditt tilfelle, Kjell, blir det for meg bare enda verre å bedømme siden du i grunn bare har så lite som kan lage problem
i tillegg at du ikke er vanskelig å bedømme når det angår dine kompetanser, forståelse og forklaring.
Produsenten sitter der, og du der, et sted mellom det ligger feilen, og jeg stempler ingen av sidene
fordi det må være rettferdig mot begge.
Hva enn.
Det her skal bare forstås som et innspill og hvordan en kan/bør tenke.
Det ble varmet opp igjen og vi jobber på nytt med saken.
Jeg har gjort mitt og Balmar må få sin mulighet for å ta opp arbeidet.
Det går for tiden dessverre ikke helt så flytende mange steder, og da nå i tillegg ang.
et åpenbart helt ukjent problem som ikke vil gi seg ved bare å bytte komponenter.
Det her dreier seg i hvert fall ikke om penger, trolig synlig for de fleste siden denne prosessen
ha kostet oss allerede flere ganger mer enn materialet er verdt.
Å holde ro i offentligheten ved "å bytte material" er en sak.
Vi gjør det uten problem når det bare er så, fordi ting kan skje.
Men verken Balmar, eller jeg (da også mot andre produkter/produsenter), kommer med "innrømmelser" om "feil"
når ikke dette er både sikret og korrekt og særlig ikke før utløseren er lokalisert.
Det er både produktene, funksjon og kvalitet som vi står for, og er da nok ganske så nøye og veldig korrekt.
Feilaktige innrømmelser derimot, bare for å kvitte seg rask med et problem, ville da gjøre tvert det motsatte,
nemlig både å omgjøre disse for oss alle viktige begrep til noe "farse"
og å svekke det som egentlig er riktig ...og som i grunn alle skal kunne stole på.
Men, det er absolutt sikker at det her kan gå sin korrekte vei.
Teorien løper allerede, og den praktiske delen kan vi ta opp når dynamosettet er både komplett her og undersøkt på nytt.
Jørg
NB: Nå begynner sesongen og jeg har ikke tid for flere lange, ellers nytteløs tidskrevende forklaringer
som uansett forsvinner om bare litt.