Jump to content

Edit History

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Med 30 hk på 14-foter bør du passere 20 knop med "god" margin. Med mindre den er veldig tung. Skroget ser jo greit ut å drive.

 

Jeg hadde en Rana 430 SP (tung og bred 14-foter) og den gikk i ca 24 knop. Ekte knop GPS-målt. Ca samme med 2 personer i. Var tung å få i plan med 5 voksne ombord, men når den var i plan så gikk den i ca 20 knop. Jeg hadde powertrim så jeg kunne finstille motoren for maks hastighet underveis.

 

Ut fra det jeg husker så gir som oftest en 3-bladet propell høyere hastighet enn en 4-bladet.

 

For meg høres det ut som om:

- Propellen du har i dag er for tung. Enten for stor diameter eller for høy stigning, eller begge.

- Motoren går alt for langt ned i vannet.

- Motor er for langt tiltet ut (gir vanskeligere planingsterskel men ofte høyere toppfart)

 

Tiltak:

Løft motoren så høyt at nedre del av kavitasjonsplaten (platen over propellen) flukter med bunnen. I og med at dette er så mye som 10 cm så ville jeg vurdert å forsterke dette mer enn bare å legge treplank (2x4") under. Blir en del vri-krefter på dette. Påvirker farten.

 

Prøv en 3-bladet propell og evt mindre stigning. Vil tro at org propell egentlig ville passet på denne båten. Påvirker akselerasjon og toppfart.

 

Ser du sier du har tiltet motoren helt inn. Dette vil normalt hjelpe til med å komme raskere i plan. Påvirker planingsterskelen men også toppfart. Må velge hva som er viktigst for deg med manuell tilt. Med powertrim kan du justere underveis. 

 

Vurdér å montere flaps på båten. Du kan lage selv (faste eller justerbare). Du kan også bruke smarttabs, eller hydrofoil finner på motoren. Påvirker planingsterskel, toppfart og stabilitet i fart.

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Med 30 hk på 14-foter bør du passere 20 knop med "god" margin. Med mindre den er veldig tung. Skroget ser jo greit ut å drive.

 

Jeg hadde en Rana 430 SP (tung og bred 14-foter) og den gikk i ca 24 knop. Ekte knop GPS-målt. Ca samme med 2 personer i. Var tung å få i plan med 5 voksne ombord, men når den var i plan så gikk den i ca 20 knop. Jeg hadde powertrim så jeg kunne finstille motoren for maks hastighet underveis.

 

Ut fra det jeg husker så gir som oftest en 3-bladet propell høyere hastighet enn en 4-bladet.

 

For meg høres det ut som om:

- Propellen du har i dag er for tung. Enten for stor diameter eller for høy stigning, eller begge.

- Motoren går alt for langt ned i vannet.

- Motor er for langt tiltet ut (gir vanskeligere planingsterskel men ofte høyere toppfart)

 

Tiltak:

Løft motoren så høyt at nedre del av kavitasjonsplaten (platen over propellen) flukter med bunnen. I og med at dette er så mye som 10 cm så ville jeg vurdert å forsterke dette mer enn bare å legge treplank (2x4") under. Blir en del vri-krefter på dette. 

 

Prøv en 3-bladet propell og evt mindre stigning. Vil tro at org propell egentlig ville passet på denne båten. 

 

Ser du sier du har tiltet motoren helt inn. Dette vil normalt hjelpe til med å komme raskere i plan.

 

Vurdér å montere flaps på båten. Du kan lage selv (faste eller justerbare). Du kan også bruke smarttabs, eller hydrofoil finner på motoren. 

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Med 30 hk på 14-foter bør du passere 20 knop med god margin. Jeg hadde en Rana 430 SP (tung og bred 14-foter) og den gikk i ca 24 knop. Ekte knop GPS-målt. Ca samme med 2 personer i. Var tung å få i plan med 5 voksne ombord, men når den var i plan så gikk den i ca 20 knop. Jeg hadde powertrim så jeg kunne finstille motoren for maks hastighet underveis.

 

Ut fra det jeg husker så gir som oftest en 3-bladet propell høyere hastighet enn en 4-bladet.

 

For meg høres det ut som om:

- Propellen du har i dag er for tung. Enten for stor diameter eller for høy stigning, eller begge.

- Motoren går alt for langt ned i vannet.

 

Tiltak:

Løft motoren så høyt at nedre del av kavitasjonsplaten (platen over propellen) flukter med bunnen. I og med at dette er så mye som 10 cm så ville jeg vurdert å forsterke dette mer enn bare å legge treplank (2x4") under. Blir en del vri-krefter på dette. 

 

Prøv en 3-bladet propell og evt mindre stigning. Vil tro at org propell egentlig ville passet på denne båten. 



×
×
  • Create New...