Jump to content

Raymarine EV-100 Wheel Pilot - Drive stopped

Maika

Recommended Posts

Hei,

Underveis i går sluttet autopiloten min å fungere, på displayet sto det feilmeldingen «Drive stopped». 

Når jeg aktiverer autopiloten, hører jeg at motoren summer svakt, men den drar altså ikke rattet rundt. 

Autopiloten var forøvrig ny i fjor, men er på ferie i Danmark nå, så å levere den inn og bli landfast er ikke særlig fristende.

Noen forslag til hva som kan være galt?

Tok av rattet, skrudde av autopiloten og åpnet den. 

Motoren klarer å dra reimen rundt når clutchen ikke er koblet inn, men ikke når clutchen er koblet inn.  

Det virker som at enten har motoren mistet omtrent all kraft, eller så er det noe som gjør at det blir veldig tungt med clutchen innkoblet. (Dette er altså uten at rattet er koblet til.)

Tja, jeg trodde jeg hadde det, men ble usikker nå. Etter å ha dratt litt i den, skylt den med ferskvann (som det står i bruksanvisningen at man jevnlig skal gjøre) og skrudd den sammen igjen, så klarer den å dra rundt med clutchen koblet inn. Glemte å sjekke hva spenningen lå på da den ikke fungerte, så vet ikke hva som nå gjør at den fungerer, men jeg syns uansett at den fortsatt virker treig. På videoen har jeg trykket på +10 to ganger (før jeg så trykker på -10), og da mener jeg den skulle gått kjappere rundt. Får se hvordan den oppfører seg når vi drar videre. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...