Jump to content

Bruke QL baugtruster når en propell mangler?

StHårek

Recommended Posts

Hei! Tok båten på land i helgen og så att min baugpropell av typen QL BP 450 hadde mistet ene propellen. (På denne er det 2 kontraroterende propeller.)

Ny er bestilt men kommer neppe før ferietur, så da er spørsmålet, ødelegger jeg noe ved å bruke den slik den er? Blir jo mindre motstand og høyere turtall på både motor og gir.. 

Noen tanker?

• 3 år senere...

Hej. Du skriver du har bestilt en ny propel. Kan du fortælle mig, hvor du har bestilt den? Jeg har en bowtruster af mærket QL bp 450 og jeg har også mistet den venstre propel, men kan ikke finde nogen der har en liggende, så derfor vil det være en stor hjælp, hvis du kan fortælle mig, hvor jeg kan købe en. På forhånd tak.

Venlig hilsen Kurt

kniep@mail.dk

Hei, er noen år siden dette nå, men i korte trekk var propellen i restordre, så jeg fikk aldri ny propell. Fant heller ingen andre som har den tilgjengelig, så om noen finner noen som selger denne er også jeg interessert.

Nå har jeg imidlertid brukt den med bare en propell siden 2018, og den fungerer enda. Min plan er å bruke den så lenge den virker og heller bytte hele baugpropellen når den ikke virker lenger. 

Kæpten noob skrev for 5 timer siden:

Det var vel en høyre propell siden det står RH i teksten.
Men søkte litt selv i går kveld der jeg fant en annonse i Danmark i fra vår Danske venn Kneip der han søkte en slik propell med korrekt delenummer for venstre side

https://www.guloggratis.dk/sport/baade/tilbehor/propeller/annonce/53665103-koebes-ql-450-bowpropel-41100689-til-venstre-side

Derfor antar jeg att han er like god som meg til å søke på nett så jeg la videre søk på hylla.

Redigert av pipe (see edit history)
StHårek skrev On 1.7.2018 at 22.17:

Hei! Tok båten på land i helgen og så att min baugpropell av typen QL BP 450 hadde mistet ene propellen. (På denne er det 2 kontraroterende propeller.)

Ny er bestilt men kommer neppe før ferietur, så da er spørsmålet, ødelegger jeg noe ved å bruke den slik den er? Blir jo mindre motstand og høyere turtall på både motor og gir.. 

Noen tanker?

Jeg tenker at det går helt fint å dra på ferie uten baugpropell. Det har jeg gjort i alle år, både med en og to motorer til fremdrift.

Hulda skrev for 21 timer siden:

Propellene er ganske sikkert like i så måte at de ikke er kontraroterende.

På QL BP 450 er de kontraroterende og ikke ombyttbare. Mine er nok også speilvendte . .

Uansett må det gå an å få dem 3d-printet etter å ha scannet den ene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 2 timer siden:

På QL BP 450 er de kontraroterende og ikke ombyttbare. Mine er nok også speilvendte . .

Uansett må det gå an å få dem 3d-printet etter å ha scannet den ene.

Huff. Da blemma jeg på den. Hovmod står for fall, sa mutter'n. Jeg lærer aldri. La forresten merke til at baugpropellen til @Roger jooppfører seg langt mer sivilisert enn Sleipner'n til Hulda. Mye stillere og har bra effekt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...