StHårek Startet 1.Juli.2018 Del på Facebook Startet 1.Juli.2018 Hei! Tok båten på land i helgen og så att min baugpropell av typen QL BP 450 hadde mistet ene propellen. (På denne er det 2 kontraroterende propeller.) Ny er bestilt men kommer neppe før ferietur, så da er spørsmålet, ødelegger jeg noe ved å bruke den slik den er? Blir jo mindre motstand og høyere turtall på både motor og gir.. Noen tanker? Sitér dette innlegget Link to post
Kniep Svart 18.Januar.2022 Del på Facebook Svart 18.Januar.2022 Hej. Du skriver du har bestilt en ny propel. Kan du fortælle mig, hvor du har bestilt den? Jeg har en bowtruster af mærket QL bp 450 og jeg har også mistet den venstre propel, men kan ikke finde nogen der har en liggende, så derfor vil det være en stor hjælp, hvis du kan fortælle mig, hvor jeg kan købe en. På forhånd tak. Venlig hilsen Kurt kniep@mail.dk Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Januar.2022 Del på Facebook Svart 18.Januar.2022 Kniep skrev for 7 timer siden: Jeg har en bowtruster af mærket QL bp 450 Det er volvo Penta som forhandlet disse. Har du hørt med en VP forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 et søk gav dette https://www.google.com/search?q=QL+BP+450&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
StHårek Svart 19.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 Hei, er noen år siden dette nå, men i korte trekk var propellen i restordre, så jeg fikk aldri ny propell. Fant heller ingen andre som har den tilgjengelig, så om noen finner noen som selger denne er også jeg interessert. Nå har jeg imidlertid brukt den med bare en propell siden 2018, og den fungerer enda. Min plan er å bruke den så lenge den virker og heller bytte hele baugpropellen når den ikke virker lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Per Erik Løvdal Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 QL baugtrustere har vel gått ut av produksjon for noen år siden. Sikkert mulig å få tak i propell enda. Se her https://www.getaprop.com/volvo-ql-bp250-bp300-bp450-rh-propeller Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 (redigert) Kæpten noob skrev for 5 timer siden: Se her https://www.getaprop.com/volvo-ql-bp250-bp300-bp450-rh-propeller Det var vel en høyre propell siden det står RH i teksten. Men søkte litt selv i går kveld der jeg fant en annonse i Danmark i fra vår Danske venn Kneip der han søkte en slik propell med korrekt delenummer for venstre side https://www.guloggratis.dk/sport/baade/tilbehor/propeller/annonce/53665103-koebes-ql-450-bowpropel-41100689-til-venstre-side Derfor antar jeg att han er like god som meg til å søke på nett så jeg la videre søk på hylla. Redigert 19.Januar.2022 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 19.Januar.2022 Del på Facebook Svart 19.Januar.2022 Disse ble antagelig laget av Engbo og solgt gjennom Volvo Penta. Engbo ble siden overtatt av Sleipner. Hvilke produkter som er videreført vet jeg lite om, men ville prøvd Volvo eller Sleipner Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Januar.2022 Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 Dette er ganske enkle plastpropeller. Det burde være mulig å få dem 3D-printet. Dersome dene en er intakt burde den kunne brukkes som model, men speilvendt. Det finnes sikkert noen som scanner den gamle og printer en speilvendt utgave. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tilplan Svart 20.Januar.2022 Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 Med kontraroterende propeller er de vel like. Da slipper en å speile etter scanning. Kan selvfølgelig være ulike tilpasninger mot thrusterhuset, men er nok ikke speilvendt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Januar.2022 Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 Propellene er ganske sikkert like i så måte at de ikke er kontraroterende. På min Sleipner er propellene like og ombyttbare, ikke sikkert at QL har samme innfesting på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Januar.2022 Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 (redigert) Min QL 7HK 24V er de like og ombytbare og de roterer hver sin vei. Redigert 20.Januar.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Dreamer Svart 20.Januar.2022 Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 StHårek skrev On 1.7.2018 at 22.17: Hei! Tok båten på land i helgen og så att min baugpropell av typen QL BP 450 hadde mistet ene propellen. (På denne er det 2 kontraroterende propeller.) Ny er bestilt men kommer neppe før ferietur, så da er spørsmålet, ødelegger jeg noe ved å bruke den slik den er? Blir jo mindre motstand og høyere turtall på både motor og gir.. Noen tanker? Jeg tenker at det går helt fint å dra på ferie uten baugpropell. Det har jeg gjort i alle år, både med en og to motorer til fremdrift. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.Januar.2022 Del på Facebook Svart 20.Januar.2022 Dreamer skrev 26 minutter siden: Jeg tenker at det går helt fint å dra på ferie uten baugpropell. Det har jeg gjort i alle år, både med en og to motorer til fremdrift. Tråden er fra 2018, for satse på at trådstarter har kommet seg på ferie nå Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Januar.2022 Del på Facebook Svart 21.Januar.2022 Hulda skrev for 21 timer siden: Propellene er ganske sikkert like i så måte at de ikke er kontraroterende. På QL BP 450 er de kontraroterende og ikke ombyttbare. Mine er nok også speilvendte . . Uansett må det gå an å få dem 3d-printet etter å ha scannet den ene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 21.Januar.2022 Del på Facebook Svart 21.Januar.2022 NilsPils skrev for 2 timer siden: På QL BP 450 er de kontraroterende og ikke ombyttbare. Mine er nok også speilvendte . . Uansett må det gå an å få dem 3d-printet etter å ha scannet den ene. Huff. Da blemma jeg på den. Hovmod står for fall, sa mutter'n. Jeg lærer aldri. La forresten merke til at baugpropellen til @Roger jooppfører seg langt mer sivilisert enn Sleipner'n til Hulda. Mye stillere og har bra effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Januar.2022 Del på Facebook Svart 21.Januar.2022 (redigert) Kniep skrev On 18.1.2022 at 17.16: QL bp 450 og jeg har også mistet den venstre propel, Her er QL Partslist http://www.moegster.no/QL_PARTS_LIST.pdf PÅ lager her. https://www.powerproductsystems.com/15.html Redigert 21.Januar.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 21.Januar.2022 Del på Facebook Svart 21.Januar.2022 Hulda skrev for 2 timer siden: Mye stillere og har bra effekt. kan komme av at den ikke suger luft, og har gummi tanreim Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 21.Januar.2022 Del på Facebook Svart 21.Januar.2022 Roger jo skrev 22 minutter siden: kan komme av at den ikke suger luft, og har gummi tanreim Det er nok reima og konstruksjonen på propellen. Min suger ikke luft, ligger myyye dypere enn min. spec. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.