Jump to content

Ny Honda 2hk starter ikke ( Horten Gjestehavn)


Frederick

Recommended Posts

Hei, har en ny 2hk Honda påhenger. Den ble kjøpt i 2015, og har aldri vært startet. I år ble den med på seilferie som jollemotor. Men jeg får ikke start. Den har olje. Clutchen er ute og bensintilførselen er OK. Dødmanns er på plass og farten står der det er merket av. 

 

Er ikke veldog kyndig, men er det noen enkle grep jeg kan teste før jeg evt. Får fagfolk til å se på den?

Link to post

naboen hadde en slik , som var helt umulig om den hadde stått lenge.   Han fikk et tips om å skru ut pluggen og dryppe etpar dråper olje ned på sylinderen - og da startet den på etpar drag etterpå

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er greit å sjekke om den har gnist på pluggen først. 

Skru ut pluggen og hold pluggens gjengeparti mot bart metall på sylindertoppen mens en drar i snora. 

Hold på gummihetta så bør det gå greit å ikke få strøm i seg.

Har den gnist så er det bensintilførsel som er problemet.

Har den ikke gnist så er det ikke helt uvanlig at dødmannsbryteren ligger inne eller har blitt kortsluttet. Den kan ofte plugges av for så å prøve igjen. (plugge av ledningen). Hvis pluggen er fuktig av bensin eller olje  så kan gnisten være borte av den grunn. Da må den vaskes rein og prøve igjen. Vask med bensin og la tørke...

Hvis den har gnist kan du ha litt bensin i plugghullet og skru i pluggen og forsøke å starte igjen. . Med litt menes ca en 1/2 teskje... 

 

Lykke til.

 

 

 

Hans Petter S.Olsen

Gamle Fredrikstad

Link to post

Blyfri 95 bensin med 8-10% etanol/vann tilsatt har en tendens til å skape avleiringer i drivstoffsystemet som gjør at feks flottørnåler "henger seg". Antagelig verst for motorer som har stått lenge. Har vært ute for dette problemet selv på annen bensin innenbords. Problemet er også kjent i veteranbilmiljøer.

 

Det blir et gråaktig belegg som er lett å kjenne igjen og overflatene blir "sticky" rue..

 

I følge vetranmotorsykkelmiljøer er Esso sin 98 oktan helt fri for denne forurensningen enn så lenge. Shell V-power kan være verdt å forsøke, 95mmeren må en holde seg langt unna.

 

Har selv hatt en Honda 2 hk og den startet alltid på første selv etter en tur under vann dog med noen raske oljeskift. Aldri noe tull.

 

Disse motorene har enten sentrifugalclutch eller innkobling av propell som aktiveres mekanisk når en gir gass.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...