Frederick Startet 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2018 Hei, har en ny 2hk Honda påhenger. Den ble kjøpt i 2015, og har aldri vært startet. I år ble den med på seilferie som jollemotor. Men jeg får ikke start. Den har olje. Clutchen er ute og bensintilførselen er OK. Dødmanns er på plass og farten står der det er merket av. Er ikke veldog kyndig, men er det noen enkle grep jeg kan teste før jeg evt. Får fagfolk til å se på den? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 naboen hadde en slik , som var helt umulig om den hadde stått lenge. Han fikk et tips om å skru ut pluggen og dryppe etpar dråper olje ned på sylinderen - og da startet den på etpar drag etterpå Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Motoren har ikke clutch. Skru ut pluggen og blås den tørr. Eller bytt plugg. Et par drypp olje i sylinderen kan funke. Bare et par drypp. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Har du prøvd med og uten choke, mye gass, lite gass og så videre? Sitér dette innlegget Link to post
hpso Svart 1.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Det er greit å sjekke om den har gnist på pluggen først. Skru ut pluggen og hold pluggens gjengeparti mot bart metall på sylindertoppen mens en drar i snora. Hold på gummihetta så bør det gå greit å ikke få strøm i seg. Har den gnist så er det bensintilførsel som er problemet. Har den ikke gnist så er det ikke helt uvanlig at dødmannsbryteren ligger inne eller har blitt kortsluttet. Den kan ofte plugges av for så å prøve igjen. (plugge av ledningen). Hvis pluggen er fuktig av bensin eller olje så kan gnisten være borte av den grunn. Da må den vaskes rein og prøve igjen. Vask med bensin og la tørke... Hvis den har gnist kan du ha litt bensin i plugghullet og skru i pluggen og forsøke å starte igjen. . Med litt menes ca en 1/2 teskje... Lykke til. Sitér dette innlegget Hans Petter S.Olsen Gamle Fredrikstad Link to post
nomen Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Og bensinen som benyttes, er den også fra 2015? Er den det, kvitt deg med den og få på ny. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Havgap Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Fikk en instruksjon da jeg kjøpte en hagemaskin. Tenner maskinen én gang når du drar i snora med choken ute (og slukker igjen), skal du trykke inn choken. Ikke mer choke, dra igjen og maskinen starter hvis ellers alt er riktig med drivstoff og ikke noe annet er gærnt. Det funker .. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Hadde samme problem med samme motortype.... bensinen hadde "forsteinet/lagret" seg slik at motoren ikke fikk bensin Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 (redigert) Blyfri 95 bensin med 8-10% etanol/vann tilsatt har en tendens til å skape avleiringer i drivstoffsystemet som gjør at feks flottørnåler "henger seg". Antagelig verst for motorer som har stått lenge. Har vært ute for dette problemet selv på annen bensin innenbords. Problemet er også kjent i veteranbilmiljøer. Det blir et gråaktig belegg som er lett å kjenne igjen og overflatene blir "sticky" rue.. I følge vetranmotorsykkelmiljøer er Esso sin 98 oktan helt fri for denne forurensningen enn så lenge. Shell V-power kan være verdt å forsøke, 95mmeren må en holde seg langt unna. Har selv hatt en Honda 2 hk og den startet alltid på første selv etter en tur under vann dog med noen raske oljeskift. Aldri noe tull. Disse motorene har enten sentrifugalclutch eller innkobling av propell som aktiveres mekanisk når en gir gass. Redigert 2.Juli.2018 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Om bensinen er fra da motoren var ny bær den byttes. Jeg har samme erfaring med de små Hondaene. Møkkamotor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.