Lundstad
I en del tråder her på BP leser jeg om navigasjon, og viktigheten av å beherske dette. Tipper de fleste som ferdes rundt i båt er enig i det. Det jeg imidlertid lurer litt på er hva andre legger i det å være dyktig på navigasjon? Hva bør man kunne dersom man skal kunne påberope seg å kunne navigere til sjøs? Selv vet jeg at jeg har mye igjen å lære, men mener at mye av basiskunnskapen er på plass. Foreløpig har jeg ikke hatt ansvar for navigeringen der det er krysset havstrekninger hvor vi ikke ser land. Har forholdt meg til kystseilaser, stort sett i dagslys, der det går i å bruke papirkart og plotter. Kompasset har vært mindre brukt i disse sammenhengene da vi hele tiden har hatt kontroll på hvor vi befinner oss på kartet, ser land og kjenner himmelretningene. Er vel kun da jeg tok båtførerprøven at jeg har brukt parallellforskyver og passer og satt kurser i kartet. Kunne vært artig å benytte dette i praksis også, men foreløpig har det altså ikke vært behov for det. Når vi går i ukjent farvann synes jeg det er veldig greit å kombinere plotter og papirkart. Har også ved flere anledninger kun benyttet papirkart, og synes det funker greit. Har til gode å treffe på moder jord… Har kontroll på sjømerker, kartsymboler og generelt det som er av kjøreregler til sjøs. Men kunne altså vært fint å vite hva dere med mange år under kjølen ser på som viktig kunnskap for å trygt navigere seg rundt langs kysten, og kanskje etter hvert over Skagerak. Del gjerne erfaringer rundt hvordan dere selv navigerer og legger opp ruter.