Jump to content

Edit History

Bonus

Bonus

Vi har vært over Skagerak mange ganger de siste 10 årene. Senest sist Lørdag. Som TS mener jeg selv at jeg var/er rimelig navigasjonskyndig. Har alltid vært interessert i kart.

 

Vår første kryssing over Skagerak var i 2008. Egentlig ikke planlagt. Vi hadde kun hatt båt siden 2004og lå i Strömstad. Andre båter i havna skulle over til Danmark. Været var sol og helt stille. Værvarslet framover likedan. Vi hadde ikke kunnskap om alle gode værvarsler (eks. DMI, SMHI, Windy, Barentswatch ++).

Fikk en ide om å dra over vi også og ringte en venn som lå på Bohus Malmöen lenger syd. De hadde heller aldri dratt over Skagerak. Fant en posisjon på kartet mer eller mindre midt mellom Danmark og Sverige og avtalte med vennene våre at vi skulle møtes der 10:00 dagen etter. Brukte kvelden til å lese kart og beregne avstander og tider. 09:30 dagen etter, da vi ikke kunne se land noen sted, så vi en prikk i det fjerne. Prikken ble større og større og 10:00 møtte vi hverandre i rom sjø og gikk sammen til Skagen.

 

Etterhvert har vi blitt mer drevne. Nå bruker vi lite krefter på navigasjon og kart, men desto mer på værmeldinger og egne værvurderinger. Når vi skal over utsatte strekk, enten langs kysten eller over Skagerak, bruker vi mye tid på å lese og forstå værsystemene. Ikke kun varslene, men selve værsystemene. Vi føler at det gir oss en bedre forståelse og mulighet til vurderinger. Og, til nå har dette stemt rimelig godt. Vi har aldri opplevd vær som har vært så mye verre enn antatt at vi har måttet snu eller at det har blitt ubehagelig. Erfaringsmessig ser vi nå at vi går sjeldnere ut i rufsete vær. Det er en grunn til at det heter ‘lystbåt’.

 

Så, oppsummert, vår erfaring har gjort at vi bruker mindre energi på navigering, men mer energi på værvarsling, alternative havner samt ettersyn av båt og sikkerhet. Vi kjøpte redningsflåte ca. 2010 og har den alltid med. Kanskje ikke helt svar på TS innledning, men vår eraring så langt i vårt båtliv.

Bonus

Bonus

Vi har vært over Skagerak mange ganger de siste 10 årene. Senest sist Lørdag. Som TS mener jeg selv at jeg var/er rimelig navigasjonskyndig. Har alltid vært interessert i kart.

 

Vår første kryssing over Skagerak var i 2008. Egentlig ikke planlagt. Vi hadde kun hatt båt siden 2004og lå i Strömstad. Andre båter i havna skulle over til Danmark. Været var sol og helt stille. Værvarslet framover likedan. Vi hadde ikke kunnskap om alle gode værvarsler (eks. DMI, SMHI, Windy, Barentswatch ++).

Fikk en ide om å dra over vi også og ringte en venn som lå på Bohus Malmöen lenger syd. De hadde heller aldri dratt over Skagerak. Fant en posisjon på kartet mer eller mindre midt mellom Danmark og Sverige og avtalte med vennene våre at vi skulle møtes der 10:00 dagen etter. Brukte kvelden til å lese kart og beregne avstander og tider. 09:30 dagen etter, da vi ikke kunne se land noen sted, så vi en prikk i det fjerne. Prikken ble større og større og 10:00 møtte vi hverandre i rom sjø og gikk sammen til Skagen.

 

Etterhvert har vi blitt mer drevne. Nå bruker vi lite krefter på navigasjon og kart, men desto mer på værmeldinger og egne værvurderinger. Når vi skal over utsatte strekk, enten langs kysten eller over Skagerak, bruker vi mye tid på å lese og forstå værsystemene. Ikke kun varslene, men selve værsystemene. Vi føler at det gir oss en bedre forståelse og mulighet til vurderinger. Og, til nå har dette stemt rimelig godt. Vi har aldri opplevd vær som har vært så mye verre enn antatt at vi har måttet snu eller at det har blitt ubehagelig. Erfaringsmessig ser vi nå at vi går sjeldnere ut i rufsete vær. Det er en grunn til at det heter ‘lystbåt’.

 

Så, oppsummert, vår erfaring har gjort at vi bruker mindre energi på navigering, men mer energi på værvarsling, alternative havner samt ettersyn av båt og sikkerhet. Vi kjøpte redningsflåte ca. 2010 og har den alltid med.

Bonus

Bonus

Vi har vært over Skagerak mange ganger de siste 10 årene. Senest sist Lørdag. Som TS mener jeg selv at jeg var/er rimelig navigasjonskyndig. Har alltid vært interessert i kart.

vår første kryssing over Skagerak var i 2008. Egentlig ikke planlagt. Vi hadde kun hatt båt siden 2004og lå i Strömstad. Andre båter i havna skulle over til Danmark. Været var sol og helt stille. Værvarslet framover likedan. Vi hadde ikke kunnskap om alle gode værvarsler (eks. DMI, SMHI, Windy, Barentswatch ++).

Fikk en ide om å dra over vi også og ringte en venn som lå på Bohus Malmöen lenger syd. De hadde heller aldri dratt over Skagerak. Fant en posisjon på kartet mer eller mindre midt mellom Danmark og Sverige og avtalte med vennene våre åat vi skulle møtes der 10:00 dagen etter. Brukte kvelden til å lese kart og beregne avstander og tider. 09:30 dagen etter, da vi ikke kunne se land noen sted, så vi en prikk i det fjerne. Prikken ble større og større og 10:00 møtte vi hverandre i rom sjø og gikk sammen til Skagen.

etterhvert har vi blitt mer drevne. Nå bruker vi lite krefter på navigasjon og kart, men desto mer på værmeldinger og egne værvurderinger. Når vi skal over utsatte strekk, enten langs kysten eller over Skagerak, bruker vi mye tid på å lese og forstå værsystemene. Ikke kun varslene, men selve værsystemene. Vi føler at det gir oss en bedre forståelse og mulighet til vurderinger. Og, til nå har dette stemt rimelig godt. Vi har aldri opplevd vær som har vært så mye verre enn antatt at vi har måttet snu eller at det har blitt ubehagelig. Erfaringsmessig ser vi nå at vi går sjeldnere ut i rufsete vær. Det er en grunn til at det heter ‘lystbåt’.

 

Så, oppsummert, vår erfaring har gjort at vi bruker mindre energi på navigering, men mer energi på værvarsling, alternative havner samt ettersyn av båt og sikkerhet. Vi kjøpte redningsflåte ca. 2010 og har den alltid med.



×
×
  • Create New...