Grand Banks jr
Å finne frem, samt å komme frem trygt...
Vil ikke driste meg til å definere "god" på navigasjon, men drister meg til å spesifisere "god nok" til å dra på ferie i egen båt langs med kysten og noen timers kryssinger:
Bør kunne plotte en rute over flere papirkart, og følge den i praksis med kompass og observasjoner. Vite at forskjellige fyr har forskjellige sekvenser, kunne identifisere varder samt vite hvilken side man skal gå ved ulike bøyer/ merker. Bør kunne regne ut tidsbruk på etapper (nautiske mil delt på timer), og kunne telle antall nm per etappe. Samt vite avvik i magnetisk kurs. I tillegg til å lese ut hva diverse bøyer og merker betyr.
Bør kunne lese værvarsel som er relevant for ruten, samt vite om strømningsforholdene/ avdrift. Spesielt ved kryssing.
Kartplotter er deilig å ha, men basiskunnskaper over er viktig for å være "god nok" til det meste av navigasjonen de fleste gjør i ferien. Selv føler jeg meg veldig rusten på navigasjon nå da jeg ikke har hatt stor båt siden 2009 og heller ikke sett på et papirkart siden. Men er i gang igjen i år og regner med at rusten forsvinner i det øyeblikket jeg ser på papirkartet ?
Legger til: Bør vite drivstoff-forbruk på ulik hastighet og regne ut at man kan komme frem med god margin. Er egentlig ikke navigasjon, men knyttet til det.