Jump to content

Edit History

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Å finne frem, samt å komme frem trygt... :clap:

 

Vil ikke driste meg til å definere "god" på navigasjon, men drister meg til å spesifisere "god nok" til å dra på ferie i egen båt langs med kysten og noen timers kryssinger:

 

Bør kunne plotte en rute over flere papirkart, og følge den i praksis med kompass og observasjoner. Vite at forskjellige fyr har forskjellige sekvenser, kunne identifisere varder samt vite hvilken side man skal gå ved ulike bøyer/ merker. Bør kunne regne ut tidsbruk på etapper (nautiske mil delt på timer), og kunne telle antall nm per etappe. Samt vite avvik i magnetisk kurs. I tillegg til å lese ut hva diverse bøyer og merker betyr.

 

Bør kunne lese værvarsel som er relevant for ruten, samt vite om strømningsforholdene/ avdrift. Spesielt ved kryssing.

 

Kartplotter er deilig å ha, men basiskunnskaper over er viktig for å være "god nok" til det meste av navigasjonen de fleste gjør i ferien. Selv føler jeg meg veldig rusten på navigasjon nå da jeg ikke har hatt stor båt siden 2009 og heller ikke sett på et papirkart siden. Men er i gang igjen i år og regner med at rusten forsvinner i det øyeblikket jeg ser på papirkartet ?

 

Legger til: Bør vite drivstoff-forbruk på ulik hastighet og regne ut at man kan komme frem med god margin. Er egentlig ikke navigasjon, men knyttet til det.

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Vil ikke driste meg til å definere "god", men drister meg til å spesifisere "god nok" til å dra på ferie i egen båt langs med kysten og noen timers kryssinger:

 

Bør kunne plotte en rute over flere papirkart, og følge den i praksis med kompass og observasjoner. Vite at forskjellige fyr har forskjellige sekvenser, kunne identifisere varder samt vite hvilken side man skal gå ved ulike bøyer/ merker. Bør kunne regne ut tidsbruk på etapper (nautiske mil delt på timer), og kunne telle antall nm per etappe. Samt vite avvik i magnetisk kurs. I tillegg til å lese ut hva diverse bøyer og merker betyr.

 

Bør kunne lese værvarsel som er relevant for ruten, samt vite om strømningsforholdene/ avdrift. Spesielt ved kryssing.

 

Kartplotter er deilig å ha, men basiskunnskaper over er viktig for å være "god nok" til det meste av navigasjonen de fleste gjør i ferien. Selv føler jeg meg veldig rusten på navigasjon nå da jeg ikke har hatt stor båt siden 2009 og heller ikke sett på et papirkart siden. Men er i gang igjen i år og regner med at rusten forsvinner i det øyeblikket jeg ser på papirkartet ?

 

Legger til: Bør vite drivstoff-forbruk på ulik hastighet og regne ut at man kan komme frem med god margin. Er egentlig ikke navigasjon, men knyttet til det.

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Vil ikke driste meg til å definere "god", men drister meg til å spesifisere "god nok" til å dra på ferie i egen båt langs med kysten og noen timers kryssinger:

 

Bør kunne plotte en rute over flere papirkart, og følge den i praksis med kompass og observasjoner. Vite at forskjellige fyr har forskjellige sekvenser, kunne identifisere varder samt vite hvilken side man skal gå ved ulike bøyer/ merker. Bør kunne regne ut tidsbruk på etapper (nautiske mil delt på timer), og kunne telle antall nm per etappe. Samt vite avvik i magnetisk kurs. I tillegg til å lese ut hva diverse bøyer og merker betyr.

 

Bør kunne lese værvarsel som er relevant for ruten, samt vite om strømningsforholdene/ avdrift. Spesielt ved kryssing.

 

Kartplotter er deilig å ha, men basiskunnskaper over er viktig for å være "god nok" til det meste av navigasjonen de fleste gjør i ferien. Selv er jeg veldig rusten på navigasjon nå da jeg ikke har hatt stor båt siden 2009 og heller ikke sett på et papirkart siden. Men er i gang igjen i år og regner med at rusten forsvinner i det øyeblikket jeg ser på papirkartet ?

 

 



×
×
  • Create New...