Jump to content

Edit History

Arne_

Arne_

Til trådstarter: Det har vært nevnt flere ganger at GPS ikke er til å stole på.

 

Jo vist er GPS til å stole på. GPS tar en stadig større andel av elektronavigasjon, både til sjøs og i luften (F.eks. har nesten alle norske lufthavner innflyvingsprosedyrerer som kun baserer seg på GPS i tillegg til prosedyrer som baserer seg på bakkebaserte navigasjonshjelpemidler).

 

Men, som med all elektronavigasjon får du kun hjelp så lenge duppeditten som du benytter har strøm og ellers er i orden. Og her tror jeg mye av årsaken til at mange ikke stoler på GPS ligger.

 

Det er uansett en god regel å følge med på kartet og «kvalitetssikre» kartplotteren. Finn den staken, fyret eller fjellet du passerer på plotteren og sjekk at det er der det skal være. Har jeg samme kurs på kompasset som kartplotteren viser? Vær alltid «foran» båten; dvs. forvent neste landemerke og hvor og når det kommer.

 

Da har man såkalt «positional awareness». Dersom kartplotteren skulle falle ut (og du ikke har en i backup) så vet du hvor du er, du har kontakt med identifiserte landemerker og du har et godt utgangspunkt for å fortsette navigasjonen etter kart, kompass og visuelle landemerkermed (terresternavigasjon).

 

I dag, med mulighet for å installere kart-apper på mobil og nettbrett i tillegg til en evt. plotter i båten er det mulig å gardere seg nesten 100% mot å miste alt av elektroniske hjelpemidler.

Arne_

Arne_

Det har vært nevnt flere ganger at GPS ikke er til å stole på.

 

Jo vist er GPS til å stole på. GPS tar en stadig større andel av elektronavigasjon, både til sjøs og i luften (F.eks. har nesten alle norske lufthavner innflyvingsprosedyrerer som kun baserer seg på GPS i tillegg til prosedyrer som baserer seg på bakkebaserte navigasjonshjelpemidler).

 

Men, som med all elektronavigasjon får du kun hjelp så lenge duppeditten som du benytter har strøm og ellers er i orden. Og her tror jeg mye av årsaken til at mange ikke stoler på GPS ligger.

 

Det er uansett en god regel å følge med på kartet og «kvalitetssikre» kartplotteren. Finn den staken, fyret eller fjellet du passerer på plotteren og sjekk at det er der det skal være. Har jeg samme kurs på kompasset som kartplotteren viser? Vær alltid «foran» båten; dvs. forvent neste landemerke og hvor og når det kommer.

 

Da har man såkalt «positional awareness». Dersom kartplotteren skulle falle ut (og du ikke har en i backup) så vet du hvor du er, du har kontakt med identifiserte landemerker og du har et godt utgangspunkt for å fortsette navigasjonen etter kart, kompass og visuelle landemerkermed (terresternavigasjon).

 

I dag, med mulighet for å installere kart-apper på mobil og nettbrett i tillegg til en evt. plotter i båten er det mulig å gardere seg nesten 100% mot å miste alt av elektroniske hjelpemidler.

Arne_

Arne_

Det har vært nevnt flere ganger at GPS ikke er til å stole på.

 

Jo vist er GPS til å stole på. GPS tar en stadig større andel av elektronavigasjon, både til sjøs og i luften (F.eks. har nesten alle norske lufthavner innflyvingsprosedyrerer som kun baserer seg på GPS i tillegg til prosedyrer som baserer seg på bakkebaserte navigasjonshjelpemidler).

 

Men, som med all elektronavigasjon får du kun hjelp så lenge duppeditten som du benytter har strøm og ellers er i orden. Og her tror jeg mye av årsaken til at mange ikke stoler på GPS ligger.

 

Det er uansett en god regel å følge med på kartet og «kvalitetssikre» kartplotteren. Finn den staken, fyret eller fjellet du passerer på plotteren og sjekk at det er der det skal være. Har jeg samme kurs på kompasset som kartplotteren viser? Vær alltid «foran» båten; dvs. forvent neste landemerke og hvor og når det kommer. Bruk Nord-opp på plotteren.

 

Da har man såkalt «positional awareness». Dersom kartplotteren skulle falle ut (og du ikke har en i backup) så vet du hvor du, du har kontakt med identifiserte landemerker og du har et godt utgangspunkt for å fortsette navigasjonen etter kart, kompass og visuelle landemerkermed (terresternavigasjon).

 

I dag, med mulighet for å installere kart-apper på mobil og nettbrett i tillegg til en evt. plotter i båten er det mulig å gardere seg nesten 100% mot å miste alt av elektroniske hjelpemidler.

Arne_

Arne_

Det har vært nevnt flere ganger at GPS ikke er til å stole på.

 

Jo vist er GPS til å stole på. GPS tar en stadig større andel av elektronavigasjon, både til sjøs og i luften (F.eks. har nesten alle norske lufthavner innflyvingsprosedyrerer som kun baserer seg på GPS i tillegg til prosedyrer som baserer seg på bakkebaserte navigasjonshjelpemidler).

 

Men, som med all elektronavigasjon får du kun hjelp så lenge duppeditten som du benytter har strøm og ellers er i orden. Og her tror jeg mye av årsaken til at mange ikke stoler på GPS ligger.

 

Det er uansett en god regel å følge med på kartet og «kvalitetssikre» kartplotteren. Finn den staken, fyret eller fjellet du passerer på plotteren og sjekk at det er der det skal være. Har jeg samme kurs på kompasset som kartplotteren viser? Vær alltid «foran» båten; dvs. forvent neste landemerke og hvor og når det kommer. Bruk Nord-opp på plotteren.

 

Da har du det som innen LF kalles «positional awareness». Dersom kartplotteren skulle falle ut (og du ikke har en i backup) så vet du hvor du, du har kontakt med identifiserte landemerker og du har et godt utgangspunkt for å fortsette med det som kalles for  terresternavigasjon, som er det samme som å navigere etter vår kjære klode - terra.

 

I dag, med mulighet for å installere kart-apper på mobil og nettbrett i tillegg til en evt. plotter i båten er det mulig å gardere seg nesten 100% mot å miste alt av elektroniske hjelpemidler.



×
×
  • Create New...