Jump to content

Polering av plexiglass. Metode?

index

Recommended Posts

Jeg har en plexiglassrute som har fått en del riper som jeg kunne tenke meg å polere opp litt. Eller, jeg vet jo ikke om det er plexi, men en eller annen type gjennomsiktig plast er det I alle fall. Hvilke remedier pleier man å bruke til denslags for et greit resultat?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det går fint ...

På hjemmesia til Nordkapp så ligger det ut en filmsnutt på hvordan dette gjøres. Du kan også finne samme metode på "Bilnerndene" sine sider og forum. Egenlig ligger det masse om dette på nettet.

Jeg bruker å polere cocpitglasset på min Nordkapp med maskin, bruker en slipepasta på 2-4000 finhetsgrat, gå over med lite trykk. Gjenta prosessen flere ganger til riper og slitasjeskader er borte, deretter polere med samme maskin.

Kan gå i mere detaljer dersom det er behov....

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hadde en Askeladden 475 for en del år tilbake, denne hadde en "blålig" skjerm foran styrekonsollen. Skjermen hadde fått noen små-riper, i tillegg  også en del matte/slitte partier. Polerte med Jotun Shiny, og dette ble kjempebra. Men finnes sikkert mange remedier som gjør samme jobben. Er jo også et produkt for matte plast deksel/ frontlysglass til bil som vist nok skal være effektivt.

Flott, da prøver jeg noe sånn! Det er ikke så store ruten, så å kjøpe inn både Abralon pads og polermiddel kun for dette blir litt voldsomt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Når du starter en tråd med å spørre om metode på polering av plex/ lexan så må du nesten forvente at du får metoden forklart, at du egentlig ikke var uten etter metoden, men bare en enkel løsning så burde du forklart det.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

John_Kr skrev 48 minutter siden:

Når du starter en tråd med å spørre om metode på polering av plex/ lexan så må du nesten forvente at du får metoden forklart, at du egentlig ikke var uten etter metoden, men bare en enkel løsning så burde du forklart det.

Den skjønte jeg ikke! Jeg er på jakt etter alternativer, og det har jeg jo fått nå. Så ser etter hvert jeg hvilken løsning jeg faller ned på.

Beklager om du føler at jeg har kastet bort tiden din.

Ingen svar her er unyttige. Vi et mange som stadig lar oss imponere av kunnskaper om detaljer. 

Husk at svaret ditt her er postet for evigheten. Spiller ingen rolle om trådstarter hadde et litt snevrere fokus, og det er uansett helt greit. Mange av oss andre fikk ny og nyttig kunnskap?

Mange gode tips her. Takker for alle svar, da har jeg litt å prøve med. Begynner med de enkleste, og avanserer etter behov. Konkluderer med at resultatet bør bli bra til slutt, da det ikke er noen sprekker eller annen dyp skade. Kun merker/riper I overflaten. Og det finnes det litt forskjellige midler for å få vekk. Takk alle sammen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...