Tom Rør Startet 2.Juli.2018 Del på Facebook Startet 2.Juli.2018 Jeg har hørt at myndighetene i Tyskland og kanskje Polen er nøye på at man har papirkart ombord. Er det noen som vet om dette er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.Juli.2018 Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 Hørte inge ting om det da vi fartet rundt der nede.. Men greit med kanal kart om det er innpå kanalene du skal... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 Vi skal bare farte langs kysten, så ingen kanaler i år. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Juli.2018 Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 jeg har aldri hatt noen ombord som kontrollert ! verken i Tyskland eller Polen skulle tro dom er mer interessert om man har sine sertifikat i orden og forsikringspapir Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
HansH Svart 2.Juli.2018 Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 Men tar du egentlig sjansen på det selv? Hva med blackout på elektronikk/Pad og evt forsikringstilfelle? Ville i hvert fall hatt oversiktskart ombord for å ikke komme i ansvarstrøbbel. så er det jo slik at med dagens tilgang på nav-hjelpemidler er selvsagt papirkart i ferd med å bli overflødig. Men en globus kan jo alltid være hendig... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.Juli.2018 Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 HansH skrev 1 time siden: Men tar du egentlig sjansen på det selv? Hva med blackout på elektronikk/Pad og evt forsikringstilfelle? Utenfor tema, men hva er muligheten for at plotter, to ipader og 5 telefoner samtidig blacker helt ut (mens båten fremdles er seilbar)? Det er omtrent like sannsynlig som å være med på flystyrt og overleve 3 dager på rad. Ingen myndighetspersoner var ombord hos oss når vi gikk gjennom Kiel kanalen. Tror ikke det er vanlig. Sjekket ikke så nøye reglene før vi dro dit, så vi kan ha vært heldige. Haddet det vært en stor sak hadde jeg nok plukket det opp i en samtale. Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 2.Juli.2018 Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 (redigert) Hei Tom Rør, Vi hadde full sjekk ombord av polsk kystvakt ( pga kryssing av stengt område beskrevet i innlegg tidligere) , men papirkart var aldri tema. Kun kontroll av båtførerbevis og nødutstyr samt eierbevis. Redigert 2.Juli.2018 av Don Camillo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juli.2018 Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 Jeg har sjekket hvilke anbefalinger Svenska Kryssarklubben gir for de to aktuelle landene. Det gis ingen informasjon om navigasjonsutrustning overhode. Mye av det generelle går på at båten må tilfredsstille kravene til flaggstaten (altså Norge i dette tilfellet). Det betyr ikke at man ville kunne bli møtt med kravet om papirkart. Det viktigste er nok at man kan forevise oppdatert kartmateriale og aktuelle farvannsbeskrivelser. Slike krav kommer nok først etter et eventuelt uhell. Jeg gjennomgikk sertifisering for 'International Certificate for Pleasure Craft' i 2013. Da var det offisielle kravet at det skulle finnes oppdaterte papirkart om bord for fartsområdet. Læreren opplyste at han personlig ga blaffen. Hadde oppdaterte pilotbøker/farvannsbeskrivelser om bord som han lastet ned fra nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2018 Høres betryggende ut. Det ville kostet 3000; for alle de kartene jeg hadde trengt. Når det gjelder sertifikater, er det flaggstatens regler som gjelder, og det har jeg printer ut fra nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.