Jump to content

Tømming av vacuumtoalett, og generelt hvordan det fungerer??

Nikken86

Recommended Posts

Hei båtfolk. Har akkurat kjøpt en wellcraft 3000, har ikkje erfaring med båter i den størrelsen og håper noen her kan forklare meg litt om septiksystemet. Er vacuumtoalett og kan bare tømmes via luke i dollbord. Frister og bygge om så det kan tømmes i sjø og da det ikke er mange tømmestasjoner her på Vestlandet. Lurer litt på prosedyre for tømming, noe spes og passe på? Er det vakuum i selve septiktanken, eller kun til vakumpumpen? 

Tenk på det som en støvsuger du setter ned i hullet i dollbordet. Den suger ut dritten på tanken.

Det er med andre ord vakuumet i slangen (pumpen) som suger ut innholdet.

For at det skal fungere må tanken ha god lufting. Dersom du får problemer med å suge ut innholdet så er ofte problemet relatert til at lufteslangen er tett.

Du kan også montere egen pumpe for å tømme i sjøen. Jeg har nettopp byttet ut tanken min og har begge deler.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Nei, det er lufting i toppen av tanken og et sugerør i bunnen av tanken. Da blir det et kraftig sug i røret som går til bunnen av tanken, og det suges ut dritt.

Samme prinsipp som et sugerør i en brusflaske. Det er aldri vakuum eller trykk i brusflasken,  men allikevel så suges innholdet ut.

Hadde du hatt et sugerør ned i en brusflaske og tettet igjen så det ikke kan komme luft inn i toppen av flasken, så hadde du heller ikke klart å suge ut noe. Slik er det ned septiktanken også.

Du beholder tanken din. Enten så kan du montere et "sugerør" til i tanken din som går til en pumpe i båten, eller du må kople deg inn på det røret som går opp til vakuumpåkoplingen. Det selges egne Y-koplinger til det. Normal dimensjon på slangen er 38mm indre diameter. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Godt innspill @trekko. Ja, trådstarter, mener du at du har vakuumtoalett også? (Jeg er bare vant til tradisjonelle pumpetoaletter , manuelle eller elektriske. Men har hørt om vakuumtoaletter, da bare i hytter. Mulig det finnes i båter også. Jeg svarte bare basert på det med vakuumtømming. )

Grand Banks jr skrev for 19 timer siden:

Er vacuumtoalett på samme måte som i fly eller ferge, en vacuumpumpe i motorrom produserer vacuum etter behov og suger fra doskålen når vi trekker ned, men vet ikkje om det er vacuum i selve septiktanken og, men tro det, er her eg håper noen vet og kan forklare meg litt om hvordan dette fungerer og hvordan det er best og bygge om til vanlig tømming i sjø i tillegg til den på dollbord. Hvis det ikkje er vacuum i tanken er det jo ikkje noe problem

Hadde Blake vacuumtoalett i 25 år  og det fungerer slik legg på lokket start pumpen  som suger vacuum i skåla så sjøvannet blir sugd inn  og spyler vekk dritten. Derav vacuumtoalett.

Tetter ikke pakningen i lokket så blir det ikke vacuum og ikke vann til skåla, da kan en helle vann i skåla og bli kvitt dritten, allikevel.

Fungerte topp helt til pumpen tok kvelden.

Hadde et opplegg med to Treveisventiler.

Tømte tanken med trykkluft. Eller en kan montere inn en membranpumpe.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har aldri hatt slikt, og vet ikke hvordan dette fungerer. Men vil anta at du kan kople til vanlig septikpumpe så lenge den ikke slipper inn luft i vakuumet mens septikpumpen ikke er i bruk. Da holder det nok at du har en stengeventil til gjennomgangen i bunnen, slik som er standard. 

Ville hørt med dem som selger slike toaletter for detaljer. 

Evi har også vakumtoalett. Det har ferskvann inn og bruker veldig lite vann. Vakuumpumpen suger slik at det blir vakuum mellom den og toalettet. Når det trekkes ned suges alt opp i en beholder på vakuumpumpen. Beholderen har så slange ned igjen til septiktank, slik at det som blir sugd opp oPp i beholderen renner ut igjen og ned til septikktanken.

fra septikktanken har vi så mulighet til å tømme via pumpe til sjø, eller oppsug fra tømmestasjon.

ikke noe vakuum etter vakuumpumpen og ned til septikktank

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Hadde Blake vacuumtoalett i 25 år  og det fungerer slik legg på lokket start pumpen  som suger vacuum i skåla så sjøvannet blir sugd inn  og spyler vekk dritten. Derav vacuumtoalett.

Tetter ikke pakningen i lokket så blir det ikke vacuum og ikke vann til skåla, da kan en helle vann i skåla og bli kvitt dritten, allikevel.

Fungerte topp helt til pumpen tok kvelden.

Hadde et opplegg med to Treveisventiler.

Tømte tanken med trykkluft. Eller en kan montere inn en membranpumpe.

Ok, mitt et litt annerledes da, trenger ikkje lukke dolokket for at det skal funke, men sånn eg har sett at det fungerer så er det en pumpe bak i motorrommet som lager vakuum frem til doen, men om den pumper det videre til septiktanken eller om det er vacuum i den og er det eg egentlig er usikker på, for sånn som eg ser det er det lufting fra septiken og ut

Nikken86 skrev for 17 timer siden:

Ok, mitt et litt annerledes da, trenger ikkje lukke dolokket for at det skal funke, men sånn eg har sett at det fungerer så er det en pumpe bak i motorrommet som lager vakuum frem til doen, men om den pumper det videre til septiktanken eller om det er vacuum i den og er det eg egentlig er usikker på, for sånn som eg ser det er det lufting fra septiken og ut

Hvordan kommer vannet inn for å skylle vekk det som er der?

Hva heter herligheten?

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...