Jump to content

Undervannskamera

agun

Recommended Posts

Hvor ofte har man ikke ønsket et ekstra øye som kan se under vann? I forbindelse med fin-manøvrering i urent, grunt farvann, på jakt etter gode fiskeplasser, søk etter mistede gjenstander, tvil om bunnforhold ifm. oppankring, etc, etc, etc.

Jeg har sammen med en kjenning planer om å utvikle en kameraløsning som dekker disse behovene blant fritidsbåter.

I den anledning hadde det vært interessant med innspill fra brukerne av dette forum på følgende:

Nyttig eller "bare" kjekt og ha?

Hvor mye er man villig til å betale for en slik løsning?

Kort om løsningen:

Kameraet skal monteres i baugpartiet like under vannlinjen, men med en festeanordning som ikke medfører hulltakning under vannlinjen. Videre skal montering av festeanordning kunne utføres mens båten ligger på sjøen.

Kameraet skal ikunne monteres i festeanordningen ved bruk, og skal enkelt kunne fjernes når man måtte ønske det. Kameraet kobles til en eller flere flatskjerm-monitorer inkl. sprutsikker til utebruk. Man skal kunne velge både farge og svart/hvitt. Løsningen skal også kunne brukes til andre inspeksjonsjobber, og vil derfor være mobil (f. eks. senkes ned til havbunnen). Kameraet vil være utstyrt med lys.

Og - dette skal ikke koste skjorta!!!!

Så - hva mener dere om dette? Har det livets rett?

Send gjerne en IM

Har nettopp kjøpt mini-kamera (ca kr 250) - bare sv/hv - og tenkt å lage et vann- og trykkfast hus av rørleggerdeler. Bakenden til huset med kablene blir bare tettet ved å støpe alt inn med Sikaflex siden for 250kr er det ikke økonomisk å bruke dyre kabelgjennomføringer. Behovet er absolut tilstedet, men å ha den fastmontert et sted er etter min mening alt for upraktisk fordi det dykker opp stadig nye anvendelser som ikke ligger ved baugen til båten. Nyeste ide var å finne ut hva det er som rister til venstre i motorrom til bilen når man kjører på litt ujevnt vei.

...Jeg har sammen med en kjenning planer om å utvikle en kameraløsning som dekker disse behovene blant fritidsbåter.

Har du sett på løsningen jeg tipset om i Smarte dingser og duppeditter? Dette er en løsning som har fått bra kritikk i tester. Ikke koster den all verdens heller. Ikke vits å finne opp kruttet på nytt. Denne pakka tror jeg dekker det du har beskrevet. Men jeg er enig med Andreas ifbm dette med fast montering. Jeg ville mye heller foretrukket og hatt det løst og bare senket det ned ved behov. Evt. hatt et lite pleksiglass under vannlinjen så kamera kunne stått montert på innsiden, slik at man har enkelt mulighet til å ta det løs og bruke det til andre ting/se andre steder enn akkurat utenfor fast montert sted.

Har nettopp kjøpt mini-kamera (ca kr 250) - bare sv/hv...

Hvor kjøpte du kamera til denne prisen? Hva må til for å kunne vise bildene - holder det med en vanlig videoinngang på en TV? Har absolutt ikke konkret bruk for kamera, men til denne prisen kunne det være kjekt å ha hvis det bare kan plugges rett inn i reise TV'n jeg har i båten. Kjekt hvis man fupler med mekking på påhengeren og lykkes med å miste verktøyet i vannet...

Kunne meget godt tenkt meg et slikt system, men betalingsviljen min er ganske lav. Føler at dette havner i kategorien artig gadget og da blir det for dyrt med sprutsikker flatskjerm osv.

Et enkelt system til å koble på noe man allerede har kunne vært artig, men neppe noe jeg ville brukt mye over 1000 lappen på.

Venter derfor i spenning på prosjektet til Andreas. Slike minikamera får man jo ganske billig i Norge også.

Slike minikamera får man jo ganske billig i Norge også.

He, he - samme her. Kunne godt tenkt meg noe slik, men betalingsviljen er ikke så stor all den tid dette er på kjekt-å-ha lista. Noen som vet hvor man billigst mulig plukker opp et kamera som kan kobles rett til video inn i Norge? Rent umiddelbart kom jeg på http://www.clasohlson.no men det var ikke så billig som jeg kunne ønske meg.

Nå har jeg tatt 2 bilder:

Bilde

Bilde

Båt-TVen til venstre viser hva kameraet (den lille svarte sylinderen, avrundet i den ene enden)tar opp akkurat nå, nemlig det planlagte undervannshus bestånde av en bit kobberrør og en fitting som i originaltilstand ville lukke røret, men hvor jeg har boret hull i og hvor glassmesteren skal lage meg vindu.

Skal komme tilbake når det er ferdig og testet i det harde livet.

Bare at det er klart: jeg har ikke kjøpt syrefaste deler, spesial undervannsledninger m m fordi jeg akter å bruke det bare kort under vann før jeg tar det opp igjen og tørker det. Det er IKKE fargekamera og antagelig må jeg stroppe en elller annen lykt til kameraet nå det skal ned på 8 m dyp.

Forresten: skulle jo heller ønske at jeg kunne koble kameraet til PC-en for å ta opp noe, men jeg har ennå ikke funnet en video-INNGANG til bærbare PC-er - og omsetting til USB vha USB-TV-adapter reduserer bildekvaliteten for mye (fikk jeg fortalt). Noen her som vet om en PCMCIA-video-inngang?

Forresten: skulle jo heller ønske at jeg kunne koble kameraet til PC-en for å ta opp noe, men jeg har ennå ikke funnet en video-INNGANG til bærbare PC-er - og omsetting til USB vha USB-TV-adapter reduserer bildekvaliteten for mye (fikk jeg fortalt). Noen her som vet om en PCMCIA-video-inngang?

Vet dessverre ikke om noen PCMCIA løsning. Meg bekjent er eneste mulighet en USB løsning når det er snakk om bærbare. Jeg vet ikke hvordan det er med disse nyere multimedia bærbare - om de etter hvert begynner å få video ut- og inn muligheter som standard? Husker ikke i farten hvordan dette med kvalitet og USB TV er, men et ankepunkt jeg har merket meg er at man kan få hakking og ujevne bilder med USB løsning. Hvis du plukker fram TV tråden, så mener jeg at jeg har linket til en del tester, også USB i den tråden. Ellers er de med slepbare (Stasjonær) PC i båten mye heldigere stilt - de kan jo bare plukke opp et billig TV kort og dermed få bildene fra kameraet rett inn på PC'n. Hmm - begynner å bli flere og flere anvendelsesområdet for PC i båt. Du skal se at jeg må skaffe meg det jeg også... :smiley:

Har liggende et PCMCIA kort som heter NogaTech CaptureVision. Dette har videoinngang. Slik gul plugg.

Desverre har jeg ingen erfaring med det, men løsningen finnes i alle fall.

Kamera

Har rigget et gammelt videokamera i et dertil produsert undervannshus, montert på 500 w lys og 90 meter kabel samt slepetrosse. Pakket det hele inn i masse stål for at det skal tåle å treffe en steinrøys. Henger et 200 kg lodd bak og får helt klart bilde av bunnen ned til 50 m dybde i tre knops fart. Bredden på det viste området er ca 10 m.

Selv på slikt dyp er det ofte unødvendig med lys på dagtid selv om det for en gangs skyld skulle være overskyet på sørlandet...(mister fargene uten).

Signalene går rett inn på medbragt tv, men vi planlegger ny PC med tv - inngang og opptaksmuligheter.

Det største problemet er å fokusere riktig hvis det er dårlig lys eller gjørmebunn uten noen kontraster.

Tror et slikt kameraprosjekt som denne linken begynte med er bra. Hvis en får det til slik at ungene kan ha det med i lettbåten og slippe det ned til 10 - 20 meter tror jeg det ville gjøre det mye enklere for mange å få barna til å trives på sjøen selv om en må ut med noen lapper.

Mons

Mons

Har en ekstern USB-adapter med antenne og composite/video -inngang som jeg bruker på en 300mhz laptop. Koblet det til ett billig (ca400,-) svart/hvitt mini ccd-kamera kjøpt på arngren electronics for noen år siden. Har også koblet USB-adapteren til annet utstyr. Det stemmer nok at kvaliteten på videoinngangen blir noe forringet i forhold til på en TV. La merke til at skriften ble litt mer dosete enn på TV når jeg koblet en tv-spillmaskin(xbox) inn på video-inngangen. Men med CCD-kameraet ser jeg liten forskjell. Hakking eksisterer ikke.

Har også "forsket" litt med slike ting.Hva med en utrangert lommelykt type vanntett...lage gjennomføring til kabel tettet med sikaflex og et web-kamera.Dette er billig varianten og kan jo kjøres rett inn på usb.

USB-kabler kan ikke være lengre enn 5-7 m, og det var for kort for meg. Måtte eller ha en 'forsterker' halveis ned i vannet, noe som jeg likte dårlig. Lommelykt tenkte jeg også på.

Hei.

Vil bare nevne at Alarmgrosisten Holars har mange små og meget bra kameraer.

For eksempel:

Utendørs farge type Samsung AVC597: Kr.750,- + MVA

Utendørs S/HV type Samsung AVC307: kr.550,- +MVA  (dette har vært testet av oss her på jobben og har vært  på en båt i Nordsjøen en vinter, meget bra)

Gå inn på http://holars.no og som privatkunde velg: www.alarm.as midt på siden. Velg så "Alle produkter" til venstre, og du får en side der du kan velge produkter. Nummer 23 og 25 er de to nevnte kameraene.

Disse sidene er uten priser. For det må du ha brukernavn og passord. (Sende meg en IM?)

Lars H.

PS

Holars har også alarmer, med og uten GSM overføring

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har liggende et PCMCIA kort som heter NogaTech CaptureVision. Dette har videoinngang. Slik gul plugg.

Desverre har jeg ingen erfaring med det, men løsningen finnes i alle fall.

Holder på og forske litt her. Husker du hvor dette PCMCIA fås kjøpt?

En annen (teoretisk) mulighet som jeg kom på: finnes det adaptere slik at man kan koble en videokilde rett inn på et datanettverk? Burde jo være mulig, eller?

P.S. Fikk igår 'ruten' til kamerahuset. Kanskje det blir montering i løpet av helgen.

Holder på og forske litt her. Husker du hvor dette PCMCIA fås kjøpt?

En annen (teoretisk) mulighet som jeg kom på: finnes det adaptere slik at man kan koble en videokilde rett inn på et datanettverk? Burde jo være mulig, eller?

P.S. Fikk igår 'ruten' til kamerahuset. Kanskje det blir montering i løpet av helgen.

Ja, det finnes kameraer for tilkobling til nettverk. Men da blir nok kameraet mye større, ihvertfall de jeg har brukt.

Dropzone.no selger slike: http://www.dropzone.no/scripts/wgate/zz20b...forcetarget=yes.

Prisen ligger på ca.3500,- og oppover...

Ja, det finnes kameraer for tilkobling til nettverk. Men da blir nok kameraet mye større, ihvertfall de jeg har brukt.

Dropzone.no selger slike: http://www.dropzone.no/scripts/wgate/zz20b...forcetarget=yes.

Prisen ligger på ca.3500,- og oppover...

Mente da heller ikke kamera, men bare adapter mellom video-signal og 'tcp/ip'. Det er jo minst like aktuellt å koble både en videorekorder og TV-tuner på adapteren ved siden av et kamera.
Guest Gisle

Jeg tar bilder og video under vann

Du kan se noen eksempler i denne tråden på mitt diskusjonsforum og foto-galleri:

http://www.cruisersforum.com/showthread.ph...hp?threadid=155

Bilde

Bilde

Jeg bruker nå følgende pakke for stillbilder:

Nikon Coolpix 995 (veldig kurant pga intern zoom i kamerahuset)

Ikelite Digital "skreddersydd" undervannshus for kameraet

Ikelite Substrobe 125 DS blitz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...