Jump to content

Trenger råd! Mercruiser 1.7 dti går varm - varmeveksler renset - impeller byttet - hva gjør jeg?


paulseen

Recommended Posts

Hei, 

 

Har planlagt båtferie fra helgen av i min "nyinnkjøpte" båt. Fikk forrige helg alarm på temperaturen pga høy arbeidstemperatur ved belastning (rpm 3900). :confused:

 

Motoren kjøler fort ned til cirka 81 grader når jeg avtar farten til under planingsterskel, og er stabil der ved "snekkekjøring". Kjører aldri båten på maks og kjører ellers pent. Lar alltid båten få temp før belastning. Satt på ny propell i år, samme som satt på i fjor pga at den var slitt: 19" alu.

 

Har gjort: 

*Impeller ble byttet i fjor høst (bra trykk her)

*Varmeveksler er renset - testkjørt i går, fikk temp. alarm

 

Gjorde storservice i fjor høst. Gått cirka 640 timer. Båten ligger i ferskvann.

 

Tenkte å sjekke termostat i kveld og eventuelt prøve å kjøre uten for å se om det er problemet (at den ikke åpner seg ved belastning). Har noen erfaring eller tips - setter stor pris på det. Håper på båtferie i "ny" båt. Eventuelt ferskvannspumpa? 

 

TUSEN TAKK FOR ALL HJELP!:saint:

Redigert av paulseen (see edit history)
Link to post

Hvis motoren får kjølevannet sitt gjennom drevet, kan det være der problemet ligger. 

Det er ellers flere tråder om motoren din her på båtplassen....

Jeg synest at motoren din er i minste laget hvis den står i en nidelv 690, denne motoren liker best å gå med lett last...kjør pent, og gi den godt stell.

Link to post

Hvordan renset du varmeveksler?

Kun kjørt systemrens, eller har du hatt den ute  og syrevasket den/eller staket opp varmeveksleren ved å løsne lokkene med o-ringer i begge ender. 

Regner med at du har staket opp kjølevannsinntaket i drevet?

 

Dersom du benyttet systemrens så husket du vel å ta ut anodene på motoren? (4 stk). Rester av anoder kan være med å blokkere kjølevannet.

Link to post
Svart (redigert)

Testet uten termostat nå. Fikk fortsatt for høy temp ved belastning. Den kjøler raskt ned både med og uten termostat. 

 

Kommer mye sjøvann inn til varmeveksler ved tomgang, så tror ikke problemet ligger der. Åpnet opp toppen og der sprutet det ut vann. 

 

Båten ligger i ferskvann, og basert på at det kommer mye sjøvann i systemet, samt nye impeller på drevet i fjor høst, tror jeg ikke her feilen ligger. Sjekket inntakene på drevet. 

 

Mulig jeg bør ta en sjekk av ferskvannsida + evnt ferskvannspumpa. 

 

Andre forslag? 

Redigert av paulseen (see edit history)
Link to post

Wastegate ble testet i dag - den er bevegelig og smørt opp. 

 

Det kommer litt vann/frostvæske fra ekspansjonstanken - mulig at ferskvannstanken er gåen. Både sjøvannssiden og ferskvannssiden har blitt renset. 

 

Det kan også være seg slik at toppakningen har tatt kvelden. Sjekker opp om oljen har blitt gråere (om det har kommet vann i olja) i morgen.

Link to post

Fyller du beholder til "Full" med kald motor så spytter den ute kjølevæske. Jeg ligge normalt på laveste nivå ved kald motor og da er det litt over middels ved varm motor.

Om du har skiftet kjølevæske så skal motor luftes. Sitter en plugg på rør som går tversover i bakkant. Denne skal skrus ut når det fylles kjølevæske og settes i når det kommer væske ut av hullet. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 3 år senere...

Blåser liv i denne tråden igjen. Jeg har samme problemet som over. 

Det jeg har gjort i år er å skifte impeller og renset varmeveksler. Har også sjekket slanger om det kunne ligge noe som sperrer der, men alt ser fint ut. 

Jeg får temperatur opp mot 110 grader, så det eneste jeg kan tenke meg nå er at termostaten ikke åpner som den skal på 82–95 °C. Jeg tenkte jeg skulle ta termostaten ut og sjekke den og eventuelt bytte (koster ikke mer enn noen 100-lapper) 

Men når jeg demonterer termostat vil jeg da fulle opp motorrommet med kjæleveske eller er denne lukket bak termostat? (jeg er kun en enkel hobbymekaniker...) :giggle:

 

Kort fortalt spørsmål; er det enkelt å sjekke termostaten? :confused:

Link to post
  • 4 uker senere...

Samme problem som deg, går varm. Byttet impeller, renset og staket opp varmeveksler. Byttet termostat uten hell. Lett å skifte. Mener kjølevesken renner ut. Sitter i lokket under varmeveksleren.

Har kommet dit at intercooleren skal ut å renses. Håper feilen er der. Forøvrig en cm 1,7 tdi 2006 mod.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...