paulseen Startet 3.Juli.2018 Del på Facebook Startet 3.Juli.2018 (redigert) Hei, Har planlagt båtferie fra helgen av i min "nyinnkjøpte" båt. Fikk forrige helg alarm på temperaturen pga høy arbeidstemperatur ved belastning (rpm 3900). Motoren kjøler fort ned til cirka 81 grader når jeg avtar farten til under planingsterskel, og er stabil der ved "snekkekjøring". Kjører aldri båten på maks og kjører ellers pent. Lar alltid båten få temp før belastning. Satt på ny propell i år, samme som satt på i fjor pga at den var slitt: 19" alu. Har gjort: *Impeller ble byttet i fjor høst (bra trykk her) *Varmeveksler er renset - testkjørt i går, fikk temp. alarm Gjorde storservice i fjor høst. Gått cirka 640 timer. Båten ligger i ferskvann. Tenkte å sjekke termostat i kveld og eventuelt prøve å kjøre uten for å se om det er problemet (at den ikke åpner seg ved belastning). Har noen erfaring eller tips - setter stor pris på det. Håper på båtferie i "ny" båt. Eventuelt ferskvannspumpa? TUSEN TAKK FOR ALL HJELP! Redigert 3.Juli.2018 av paulseen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Hvis motoren får kjølevannet sitt gjennom drevet, kan det være der problemet ligger. Det er ellers flere tråder om motoren din her på båtplassen.... Jeg synest at motoren din er i minste laget hvis den står i en nidelv 690, denne motoren liker best å gå med lett last...kjør pent, og gi den godt stell. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Hvordan renset du varmeveksler? Kun kjørt systemrens, eller har du hatt den ute og syrevasket den/eller staket opp varmeveksleren ved å løsne lokkene med o-ringer i begge ender. Regner med at du har staket opp kjølevannsinntaket i drevet? Dersom du benyttet systemrens så husket du vel å ta ut anodene på motoren? (4 stk). Rester av anoder kan være med å blokkere kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Nå har du en type drev jeg ikke er kjent med, men på 290 drevet gikk kjølevannet fra drevet inn i transom via en slange som hadde det med å hoppe av, slik at når båten ikke var i plan fikk den kjøling, men i plan kom slangen over vann... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Knappern Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Sjekk også inntakshullene i drevet så det ikke er tett av groe. Har en kompis som fikk problemer med en 4,3l med mercruiser drev som hadde inntak på siden og foran. Disse var nesten igjengrodd. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
forskern Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Støtter veldig Knappen sitt forslag. Det er uansett viktigst og enklest å starte med siden/vannintaket på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
paulseen Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 (redigert) Testet uten termostat nå. Fikk fortsatt for høy temp ved belastning. Den kjøler raskt ned både med og uten termostat. Kommer mye sjøvann inn til varmeveksler ved tomgang, så tror ikke problemet ligger der. Åpnet opp toppen og der sprutet det ut vann. Båten ligger i ferskvann, og basert på at det kommer mye sjøvann i systemet, samt nye impeller på drevet i fjor høst, tror jeg ikke her feilen ligger. Sjekket inntakene på drevet. Mulig jeg bør ta en sjekk av ferskvannsida + evnt ferskvannspumpa. Andre forslag? Redigert 3.Juli.2018 av paulseen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Ut fra service-manualen: Eksosalbu - vann-utløp huller kan være gjengrodd. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
DieselDahl Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Denne motoren har for vane at wastegate setter seg fast. Sjekk om den lar seg bevege. Har du turbotrykksmåler. Sitér dette innlegget Link to post
paulseen Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Wastegate ble testet i dag - den er bevegelig og smørt opp. Det kommer litt vann/frostvæske fra ekspansjonstanken - mulig at ferskvannstanken er gåen. Både sjøvannssiden og ferskvannssiden har blitt renset. Det kan også være seg slik at toppakningen har tatt kvelden. Sjekker opp om oljen har blitt gråere (om det har kommet vann i olja) i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Fyller du beholder til "Full" med kald motor så spytter den ute kjølevæske. Jeg ligge normalt på laveste nivå ved kald motor og da er det litt over middels ved varm motor. Om du har skiftet kjølevæske så skal motor luftes. Sitter en plugg på rør som går tversover i bakkant. Denne skal skrus ut når det fylles kjølevæske og settes i når det kommer væske ut av hullet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Cato76 Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Blåser liv i denne tråden igjen. Jeg har samme problemet som over. Det jeg har gjort i år er å skifte impeller og renset varmeveksler. Har også sjekket slanger om det kunne ligge noe som sperrer der, men alt ser fint ut. Jeg får temperatur opp mot 110 grader, så det eneste jeg kan tenke meg nå er at termostaten ikke åpner som den skal på 82–95 °C. Jeg tenkte jeg skulle ta termostaten ut og sjekke den og eventuelt bytte (koster ikke mer enn noen 100-lapper) Men når jeg demonterer termostat vil jeg da fulle opp motorrommet med kjæleveske eller er denne lukket bak termostat? (jeg er kun en enkel hobbymekaniker...) Kort fortalt spørsmål; er det enkelt å sjekke termostaten? Sitér dette innlegget Link to post
mbcabb Svart 8.Juni.2022 Del på Facebook Svart 8.Juni.2022 Samme problem som deg, går varm. Byttet impeller, renset og staket opp varmeveksler. Byttet termostat uten hell. Lett å skifte. Mener kjølevesken renner ut. Sitter i lokket under varmeveksleren. Har kommet dit at intercooleren skal ut å renses. Håper feilen er der. Forøvrig en cm 1,7 tdi 2006 mod. Sitér dette innlegget Link to post
mbcabb Svart 20.August.2022 Del på Facebook Svart 20.August.2022 Noen over som har løst problemene? Også syrevasket intercooleren uten at det hjelp. Har nå satt den på verksted men også der klør de seg i huet. Hjeeelp? Sitér dette innlegget Link to post
Cato76 Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Jeg har slått meg til ro med at denne motoren går litt varmere enn andre.. Jeg har kjørt mye i sommer og så lenge motoren ikke koker og ingen alarmer går, så tenker jeg at det får være. Fint om du uansett legger inn en kommentar dersom verkstedet skulle finne noe ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.