vegardtt Startet 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2018 God dag. Jeg har en scand dynamic 7600 med volvo penta drev. Har en feil som dukker opp oftere og oftere, men ikke alltid. Jeg får båten i revers og fri, men ikke skikkelig i gir fremover. Dersom jeg skrur av motoren og venter 5 minutter så er alt som normalt igjen. Er dette typisk symptom på slitt kon? Hadde drevet på storservice i mai hos volvoforhandler hvor jeg skiftet alt av pakninger og full måling og test av drev. Burde ikke et såpass slitt kon vært oppdaget? Prisen på bytte konet hadde jo vært minimal når drevet lå demontert på benken i verkstedet kontra nå som båten ligger på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
vegardtt Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Ser tydeligvis ut som at konet er en del av drevet. En storservice på drevet burde vel kanskje ha oppdaget dette? Eller tar jeg helt feil. Et annet spørsmål er jo hvor enkelt dette er å skifte selv? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Nei, det er ikke så lett å oppdage om konen er slitt når den ligger på verkstedbenken. Regner ikke med at dei har demontert hele drevet ved service. Men hadde du dette problemet før storservicen også? Kan det være styrewiren som er dårlig justert? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 (redigert) Ikkje annet enn om olja var svart og evt lukta brent. Nei symptomene er at den meir glir inn i gir enn at den klunker inn i gir slik den skal. Ditt problem høres eksternt ut. Redigert 3.Juli.2018 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Du bør sjekke hva en 'storservice' spesifiserer. Innebærer prosedyren kontroll av koner for slitasje, er saken grei. Hvis ikke er saken ugrei, sett fra ditt ståsted. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Du klarer ikke å se på konen om den er slitt. Hvis du hadde bedt de skifte konen hadde de nok gjort det. Hadde du bedt de se på om den var slitt ville de sagt at de kunne bytte den siden det kun er ved bruk du kan si om den er slitt. Det vanligste er dog feiljustert vaier. VP anbefaler overhaling av drev etter 1000 timer, i alle fall på de nyere. De fleste vil si at dette er alt for tidlig men husk at noen av motorene yter over 1000 NM og sitter i båter på mellom åtte og ti tonn. Overhaling innebærer da bytte av alt som slites, lagere, tetninger, gir, kon samt shimming og kontroll av tannklaring og -inngrep. Sitér dette innlegget Link to post
vegardtt Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Takk for raske og gode svar. Forstår at det ikke nødvendigvis burde vært oppdaget under service av drev. Jeg ser at noen av dere nevner at symptomene høres eksterne ut. At det kanskje er vaierproblematikk? Eksempelvis styrewaier som er dårlig justert. Om det kan være til hjelp skal jeg prøve å beskrive problemet litt bedre. Gjerne kom med flere vurderinger slik at jeg har litt mer kjøtt på beinet når jeg besøker verkstedet. Første gang jeg oppdaget problemet hadde jeg nettopp testet båtens toppfart for første gang (37 knop :-D ). Når jeg kom ned av plan og skulle kjøre på tomgang inn til bryggen var den ikke skikkelig i gir lengre. Den ville heller ikke slå inn i revers. Det hjalp ikke å gi mer gass, selv om jeg ikke prøvde dette for hardt for å unngå å sprenge alt av girkasse. Dagen etter var problemet helt vekk, men etter et par dagers bruk dukket problemet opp igjen. Det dukket oftest opp etter at jeg hadde ligget litt i plan, men etterhvert også etter å ha kjørt i 6-7 knop. Skrudde jeg av motoren og ventet 5 minutter forsvant problemet igjen. Har prøvd å følge vaiere for å leite etter problemer, men som uerfaren "båt-med-drev-eier" fant jeg lite å bemerke meg. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 For meg høres dette mer ut som treghet i vaier enn slitt kon. Hører du det "klunker" når du legger i gir eller revers er normalt konen i orden. Hvis du forteller hva type motor og drev du har er det sikkert fler her som kan komme på banen med råd og vink. Jeg tenker mer på vaier mellom aktuator inne i båten og gearhendel på drev. Skiftet disse på mine drev i vår som forebyggende etter råd fra "min Volvomann" og når jeg så hvordan de så ut etter demontering er jeg veldig glad for det. Det piplet rust ut fra sprekke i vaierstrømpe og jeg kan godt tenke meg at symptomene etter hvert kunne blitt som du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
vegardtt Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Når jeg får problemet venter jeg 5 minutter. Da er alt tilbake til normalt. Da hører jeg et klunk når jeg setter den i gear. Både forover og bakover. Gir på og legger den i plan eller kjører en stund i 6-7 knop. Når jeg da går ned til tomgangskjøring er problemet tilbake. Moro i en trang båthavn med vind og passasjerer ombord :-) Verkstedet skriver VP 5,7 V8 2005 og AQ271DP i ordrebeskrivelsen og VP 5,7 + drev DP-A i overskriften. Sitér dette innlegget Link to post
vegardtt Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Vil tippe det er en manuell kontrollboks da jeg ser vaiere helt fra spaken og til både gass og gir. Noen som har erfaring med service/kontroll av kontrollboksen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Jeg ville ha begynt med en ny girwire. Koster ikke mange hundrelappene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.