Jump to content

Edit History

bib_ak

bib_ak

Jeg har en 15 fots jolle med en gammel 50 HK motor. Med "tomgangsfart" (tipper 1.5 til 2 knop) lager den nesten ikke bølger, men om jeg ønsker å holde 5 knop lager den ganske ubehagelig store hekkbølger, og bråker relativt mye. Har ofte blitt hyttet med neven etter om jeg gjør det...

Om det er mye trafikk kjører jeg ofte i 2 knop for å unngå sure folk. Men når det er lite trafikk (litt utenfor sesong, seint på kvelden eller regner) og jeg har god sikt - så hender det jeg bryter loven og holder båten i plan. Har målt, båten min planer i rundt 11 knop. Da lager den nesten ikke bølger i det hele tatt! Blir vel skutt her inne for dette, siden alle som evt. ser meg også ønsker å gjøre det. Det jeg ikke helt forstår er:

Hvorfor blir folk EGENTLIG sure for dette? Er det fordi:

1: De anser kjøringen som uforsvarlig?

2: De mener 11 knop lager store bølger?

3: De elsker å påpeke at folk gjør feil?

4: De mener høyere fart støyforurenser mer?

PS: holder promille utenfor her, om jeg kjører båten hjem etter å ha tatt en øl eller to blir det alltid 2 knop gjennom sundet uansett.

bib_ak

bib_ak

Jeg har en 15 fots jolle med en gammel 50 HK motor. Med "tomgangsfart" (tipper 1.5 til 2 knop) lager den nesten ikke bølger, men om jeg ønsker å holde 5 knop lager den ganske ubehagelig store hekkbølger, og bråker relativt mye. Har ofte blitt hyttet med neven etter om jeg gjør det...

Om det er mye trafikk kjører jeg ofte i 2 knop for å unngå sure folk. Men når det er lite trafikk (litt utenfor sesong, seint på kvelden eller regner) og jeg har god sikt - så hender det jeg bryter loven og holder båten i plan. Har målt, båten min planer i rundt 11 knop. Da lager den nesten ikke bølger i det hele tatt! Blir vel skutt her inne for dette, siden alle som evt. ser meg også ønsker å gjøre det. Det jeg ikke helt forstår er:

Hvorfor blir folk EGENTLIG sure for dette? Er det fordi:

1: De anser kjøringen som uforsvarlig?

2: De mener 11 knop lager store bølger?

3: De elsker å påpeke at folk gjør feil?

4: De mener høyere fart støyforurenser mer?

PS: hold promille utenfor her, om jeg kjører båten hjem etter å ha tatt en øl eller to blir det alltid 2 knop gjennom sundet uansett.

• Create New...