bib_ak Startet 3.Juli.2018 Del på Facebook Startet 3.Juli.2018 (redigert) Jeg har en 15 fots jolle med en gammel 50 HK motor. Med "tomgangsfart" (tipper 1.5 til 2 knop) lager den nesten ikke bølger, men om jeg ønsker å holde 5 knop lager den ganske ubehagelig store hekkbølger, og bråker relativt mye. Har ofte blitt hyttet med neven etter om jeg gjør det... Om det er mye trafikk kjører jeg ofte i 2 knop for å unngå sure folk. Men når det er lite trafikk (litt utenfor sesong, seint på kvelden eller regner) og jeg har god sikt - så hender det jeg bryter loven og holder båten i plan. Har målt, båten min planer i rundt 11 knop. Da lager den nesten ikke bølger i det hele tatt! Blir vel skutt her inne for dette, siden alle som evt. ser meg også ønsker å gjøre det. Det jeg ikke helt forstår er: Hvorfor blir folk EGENTLIG sure for dette? Er det fordi: 1: De anser kjøringen som uforsvarlig? 2: De mener 11 knop lager store bølger? 3: De elsker å påpeke at folk gjør feil? 4: De mener høyere fart støyforurenser mer? PS: holder promille utenfor her, om jeg kjører båten hjem etter å ha tatt en øl eller to blir det alltid 2 knop gjennom sundet uansett. Redigert 3.Juli.2018 av bib_ak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Hold promille utenfor her? Du er jo den første som drar det tema opp? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Jeg tror dette skyldes promille. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 jotto skrev 8 minutter siden: Jeg tror dette skyldes promille. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 3.Juli.2018 Del på Facebook Svart 3.Juli.2018 Litt avhengig av omgivelsene tolker jeg 5-knop / sakte fart til "no wake". Det som irriterer maks er disse planende båtene som ligger og ploger i 5.00 knop og synes det er grusomt sakte.. Blir et helsikkes rabalder med hvitvinsglass og reker til alle kanter her om bord. Sånn utover det er vel 5-knops områdene nettopp satt til 5-knop fordi det er trangt, mye trafikk ol. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 I Hankøsundet der vi ligge om sommeren er det 5 knops grense. Noen ganger går det vannscootere forbi på vei til utenfor fartsgrenseområdet. De lister seg alltid sakte forbi, vel vitende om at det blir hyl og skrik med en gang de måtte bryte fartsgrensen. Samtidig piler det joller i fullt plan på kryss og tvers i sundet uten at noen bryr seg. Det later til at noen tror du kan kjøre så fort du vil hvorsomhelst med jolla, mens andre hversågod har å følge reglene. Jeg gidder ikke ergre meg, men er bare litt foundret . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 ttyridal skrev for 6 timer siden: Litt avhengig av omgivelsene tolker jeg 5-knop / sakte fart til "no wake". Men det er det jo ikke! 5 knop er 5 knop, uavhengig av båttype. Bølger er det minste problemet I den farten, nesten uansett båttype. Men jeg vil tro at det er sikkerhetsaspektet som har gjort at en slik grense har blitt satt, ikke bekymringen for dine hvitvinsglass! 30 knop I indre havn er en sikkerhetsrisiko, selv om man tror man lager lite bølger. I praksis lager imidlertid de fleste båter I plan eller halvplan krappe bølger som kan være ødeleggende, det er bare ikke alltid båtfører selv rekker å se dem. Bølger I 5 knop derimot er ikke farlige, selv om det skulle falle en reke eller to på dørken. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pacuare Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Tror trådstarter bør måle farten han har når han sier at han går i 5 knop. En 15 foter bør ikke bråke eller lage mye bølger i 5 knop. Og går du ned til 4 lager den ingen bølger. Jeg prøver å følge prinsippet om at jeg ikke skal forstyrre andre. Hvis andre reagerer på farten din (flere enn en gammel grinebiter), gjør du noe feil, og bør redusere farten. Noen reker på dørken eller ett veltet hvitvinsglass er ikke verdens undergang, men så totalt unødvendig. Vi har da god til på sjøen, bør være mulig å ta hensyn slik at alle har en fin dag på fjorden. Jeg lar meg ikke irritere over små joller i plan hvis de ikke lager bølger så sant de ikke snittkjører andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Da går du vel bare ned til 2-3 knop, hvor du lager mindre bølger da. Du er jo ikke fritatt for 5 knops grensa selv om du selv mener du lager mindre bølger i plan. Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Ikke så mange som får med seg det jeg skriver her... Vi har da god tid når vi leser, har vi ikke? For det første: Om sommerferieskipperne klarer å akseptere at det finnes andre bruksområder/bruksmønstre på sjøen enn deres eget (bading, reker og hvitvin) blir det lettere. Jeg snakker da ikke om å blaste forbi feriefolk kl. 16:00 en fin sommerdag i fellesferien! "Vi har da god tid på sjøen" er en floskel som alltid blir brukt i slike diskusjoner. Igjen tar en seg selv som utgangspunkt for hvordan alle har det. Jeg er mye ute å fisker, ettermiddager etter jobb - uansett vær. Etter fisketuren en høstdag skal jeg kanskje rekke hjem til unga før konemor skal på møte. Allikevel kan du banne på at det står en moralens vokter (eller hva han er, det er det jeg prinsipielt lurer på her) på en eller annen brygge å hytter med neven om jeg holder 11 knop gjennom sundet. Beklager denne tråden, later til at den ikke fører noe sted - men nå har jeg i det minste fått bekreftelse på noen av undringene mine. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 bib_ak skrev 25 minutter siden: Etter fisketuren en høstdag Sommerfartsgrenser har jeg sansen for. På høst/vinter er det så få båter på fjorden at jeg bruker sunn fornuft. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Og jeg ser fremdeles med forundring på at noen synes det er greit at de setter fartsgrensene selv . . . . 34 minutes ago, bib_ak said: For det første: Om sommerferieskipperne klarer å akseptere at det finnes andre bruksområder/bruksmønstre på sjøen enn deres eget (bading, reker og hvitvin) blir det lettere. Jeg snakker da ikke om å blaste forbi feriefolk kl. 16:00 en fin sommerdag i fellesferien! 7 minutes ago, pacuare said: Sommerfartsgrenser har jeg sansen for. På høst/vinter er det så få båter på fjorden at jeg bruker sunn fornuft. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LALUNA II Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Nytter ikke å sutre 5 knops grense er 5 knop så får folk mene hva pokker de vil om bølgene ....sånn er loven samvittigheten og lommeboka er et annet kapittel ... God sommer Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
SamH Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 10 minutes ago, LALUNA II said: så får folk mene hva pokker de vil om bølgene Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø ser ut til å ha unnsluppet bevistheten for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 kjør en tur på E-6, så ser en at folk flest setter fartsgrensene litt selv. Er vel ikke mange som med ærlighet kan si at de aldri går over det skiltene viser. At en liten gummibåt planer der fartsgrensa er 5 knop er helt innafor i min verden, så lenge det ikke medfører ulempe for noen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Jens_P Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Gjelder det samme på sjøen som på landeveien. Er det satt en fartsgrense så er du lovbryter om du kjører fortere. Forskjellen er at hvis du kjører litt fortere (i halvplan f. eks.) så er ulempen for andre vesentlig større. Kjører du mye fortere øker faren, også for de som er rundt deg. Du er i en gruppe her på bp hvor det er vanskelig å få medhold for at det er greit å bryte regler. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
aileenll Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 pacuare skrev 27 minutter siden: Sommerfartsgrenser har jeg sansen for. På høst/vinter er det så få båter på fjorden at jeg bruker sunn fornuft. 5 knop, no wake grense er satt av flere hensyn: 1 hensyn til sikker ferdsel for alle sjøfarende! 2 hensyn til badende. 3 hensyn til brygger og installasjoner langs leden. Gamle steinsatte brygger og murer langs leden, er i smule farvann bygget uten hensyn til stor sjø. Når det da kommer trafikk forbi som lager sjø, som er større en været greier å lage. Da vaskes denne kulturarven i stykker! Så vis hensyn og følg reglene! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
bib_ak Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Fuck common sense, hail the law then? Alt i orden, da tar jeg vel på meg skylappene og forholder meg til norsk lov - og holder 9 km/t (5 knop) mens jeg forsøker å grave fram Poseidon's vrede - for det er da bedre enn ensomt å skli pent gjennom høstregnet i ulovlig hastighet på svimlende 20 km/t (11 knop). Trond Viggo er blitt avleggs - tenke sjæl er ikke lenger på moten. God sommer :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Jeg tror nok dine bølger I 11 knop oppleves annerledes for de rundt deg enn du selv gjør. Men du ser det ikke, for du er langt unna før bølgene treffer noe. Hva gjør du når du kjører bil? Glir du elegant gjennom sentrum I 100 km/t når du har noe som haster? Og synes du det er helt greit? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pebbe Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Min tilnærming er at dette er to forskjellige forhold. En sak er det formelle knyttet til fartsgrenser som åpenbart er knyttet til risiko for uønskede hendelser. Så kommer det å ta hensyn til andre som delvis er regulert i regelverk, men som for min del styres vel så mye av et ønske om å ikke skape problemer eller misnøye hos andre båtfolk. Jeg KAN også lage store bølger hvis jeg vil, men jeg søker å unngå det når jeg ser jeg går inn i områder hvor båter ligger fortøyd, for eksempel. Selv om jeg ligger 300 meter fra land kan det hende jeg slår av farten nettopp for å ta hensyn til den gruppen småbåter som ligger mot land, som f.eks. i Gråøyrenna nordvest for Drøbaksundet. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Ravis Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 11 hours ago, bib_ak said: Hvorfor blir folk EGENTLIG sure for dette? Er det fordi: 1: De anser kjøringen som uforsvarlig? 2: De mener 11 knop lager store bølger? 3: De elsker å påpeke at folk gjør feil? 4: De mener høyere fart støyforurenser mer? Jeg blir dritsur ettersom brygga vår ligger 15m unna sundet med gjennomgangstrafikk. Gudbedre så mange idioter det er, men også mange skikkelige. Det er jo sånn at det holder med en idiot pr 20 skikkelige, så blir jo jeg også idiot og knytter neve, hoier og plystrer. Noen tror de viser hensyn ved å senke farten, men da får vi store bølger rett på. Jeg ville foretrukket at de freste gjennom sundet i plan. De med peiling slipper båten HELT ned før di øker gassen. Da trekker de ikke med seg bølger, men de fleste bare trekker av litt og drar med seg bølger i troen på at de viser hensyn. Det passerte en 30 fots båt sist helg på halvplan. Herregud så båten slo mot brygga. Jeg pleier å legge den ut i blåsen, vekk fra brygga, men den må jo inntil innimellom Og så har vi testosteronbroilerne som i 5knop sona kommer i 60 knop på scooter. Motorbrøl deluxe og vi har det ikke så fredelig, for det er plagsom støy. Her ligger Beneteau'en ute i blåsa og min Uttern D55 ved brygga. Selv oppsynet dreit i vise hensyn og lagde de verste bølgene jeg noen gang har sett der Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 index skrev 23 minutter siden: Jeg tror nok dine bølger I 11 knop oppleves annerledes for de rundt deg enn du selv gjør. Men du ser det ikke, for du er langt unna før bølgene treffer noe. Hva gjør du når du kjører bil? Glir du elegant gjennom sentrum I 100 km/t når du har noe som haster? Og synes du det er helt greit? Jeg har gjort tester med min båt i mange hastigheter, med kjentfolk på land. Hvorfor tror du jeg finner på ting vedr. opplevelsen av mine hekkbølger? Og - du synes det å kjøre bil i 100 km/t gjennom bysentrum er sammenlignbart med å holde 20 km/t i et MEGET oversiktlig sund en høstdag med regn? Akk... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 bib_ak skrev 8 minutter siden: ? Og - du synes det å kjøre bil i 100 km/t gjennom bysentrum er sammenlignbart med å holde 20 km/t i et MEGET oversiktlig sund en høstdag med regn? Akk... Ja, du kjører jo over det doble av fartsgrensen. Og hva har årstid og regn med saken å gjøre? Hvorfor spør du egentlig om råd når du ikke vil ha dem? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pacuare Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 aileenll skrev 58 minutter siden: 5 knop, no wake grense er satt av flere hensyn: 1 hensyn til sikker ferdsel for alle sjøfarende! 2 hensyn til badende. 3 hensyn til brygger og installasjoner langs leden. Gamle steinsatte brygger og murer langs leden, er i smule farvann bygget uten hensyn til stor sjø. Når det da kommer trafikk forbi som lager sjø, som er større en været greier å lage. Da vaskes denne kulturarven i stykker! Så vis hensyn og følg reglene! 1) På høsten er jeg helt alene på sjøen. Hensyn til andre sjøfarende er dermed irrelevant (bor ikke i indre oslofjord). vet ikke hvor trådstarter bor, men det er ikke mange steder det er mye trafikk i den perioden. 2) Hensyn til bandende? I oktober? Ser jeg en person i sjøen kommer jeg garantert til å sjekke, mer sansynlig å finne en druknet person enn en badende. 3) Hensyn til brygger etc. Snakk om en 15 fots båt i plan. Det er mindre sjø enn nomalt vær. Det som ødelegger er en 30 (eller 50) fots båt i halvplan. Jeg er stor tilhenger av hensynsfull adferd. Går an å bruke hodet litt. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Jeg ligger i Vrengensundet marina, på siden som vender inn mot Kiwi for de som er lokalkjent. Virkningene av idiotenes hekksjø er akkurat like stor enten det er sommer eller vinter, dog er det langt flere om sommeren. Her river vi pullerene av utriggerene, strekkavlasterene ryker osv osv. Jeg er ikke fremmed for å ta en prat på butikkbrygga, i full offentlighet, med de største tullingene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.