index Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 (redigert) Jeg bor like ved sjøen, og er avhengig av båt til og fra jobb, handling etc året rundt. Så jeg ser litt av hvert av oppførsel og konsekvenser. Det er klart at en 15 foter ikke har samme skadepotensiale som en 50 foter, men jeg opplever likevel at bølgene I plan er betydelig krappere og forårsaker mer skader enn I skrogfart selv om de kanskje ikke er like høye. Så jeg vil anbefale at man holder seg til de fartsgrenser som er satt, av hensyn til de rundt en. Og i tillegg vurderer nøye konsekvensen av det man gjør. Da er det I alle fall ingen tvil. Redigert 4.Juli.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 pacuare skrev 16 minutter siden: Jeg er stor tilhenger av hensynsfull adferd. Går an å bruke hodet litt. Helt enig og er vel nær min egen praksis. Problemet med å åpne for en eneste millimeter "sunn fornuft" er at nestemann mener hans 40 foter lager mindre bølger i fullt plan gjennom sundet enn i 5 knop. En annen utfordring er jo daycruisere osv som ploger max hekkbølge når de prøver å presse 5 knopsgrensa og i praksis går i 6-7 knop. Ser det hele tiden og lurer på om båtfører er bevisstløs... En går kun etter grensa, null tanke om hvorfor og konsekvenser av egen kjøring. At jeg da, i liten gummijollen med 5hk, midt i sundet og lengst mulig vekk fra andre båter osv faktisk ikke lager hekkbølger om jeg ligger i plan i 10 knop er fornuften som forsvinner i helhetsbildet. Men om sundet en dag ble fylt opp av gummijoller med 5hk i 10 knop så har vi jo problemet tilbake og da blir 5 knop riktig igjen ;-) Så egentolkning, jo, tror de fleste syns det er greit. Men kollektivt sett er det ugreit. ------ Gudmund Hernes drev og forsket på dette en gang på 70 tallet og beskrev hvordan enkelte i et publikum kunne ha fordel av å reise seg for å se bedre så lenge alle de andre sitter. I det øyeblikk alle reiser seg så har ingen mulighet for en fordel lengre. Selv om alle har reist seg så har en endt i en dårligere situasjon enn når alle satt. ---- Men at noen få med faktisk god vurderingsevne gjør ting på en måte som ikke er til sjenanse for andre, at feks den lokale krabbefiskeren i en kogg går i 7 i stedet for 5 knop i ett sund uten å lage bølger, ja hvem bryr seg? Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 5 hours ago, index said: 12 hours ago, ttyridal said: Litt avhengig av omgivelsene tolker jeg 5-knop / sakte fart til "no wake". Men det er det jo ikke! 5 knop er 5 knop, uavhengig av båttype. Bølger er det minste problemet I den farten, nesten uansett båttype. Men jeg vil tro at det er sikkerhetsaspektet som har gjort at en slik grense har blitt satt, ikke bekymringen for dine hvitvinsglass! Det kom kanskje ikke klart frem, men jeg mente selvsagt ikke "kjør fortere for å unngå bølger". 5-knop er satt for sikker ferdsel, men det er lov - og jeg oppfordrer til - å kjøre saktere så rekene og hvitvinsglasset mitt blir stående trygt på bordet . (hvis "nødvendig" utfra båttypen) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 For all del, grensen er en maksimal fart grense, ikke påbudt fart. Men grensen er neppe satt for å ta hensyn til høye hvitvinsglass I ustabile båter..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pacuare Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Pinkvin skrev 1 time siden: En annen utfordring er jo daycruisere osv som ploger max hekkbølge når de prøver å presse 5 knopsgrensa og i praksis går i 6-7 knop. Ser det hele tiden og lurer på om båtfører er bevisstløs... En går kun etter grensa, null tanke om hvorfor og konsekvenser av egen kjøring. Dette er oppførsel jeg overhodet ikke forstår. Båtfører må jo være total bevistløs, uten noen som helst båtforståelse. Det støyer mye mer, det er vanskelig å se over vindskjem og båten lager store bølger. Taper sikkert noen få sekunder, men fartsforskjellem mellom skrogfart og idioti er liten, så i praksis er besparelsen null. Håper alle kaster ett blikk bak seg når de går i "no wake zone" områder. På fiskebåten min er turtall mellom 1200 og 3000 omdreininger ubrukelig. Når jeg har uerfarne som kjører båten ber jeg de se bakover. Virker som de føler det naturlig å ha en fart som skaper store bølger. Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 4.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 index skrev for 8 timer siden: Ja, du kjører jo over det doble av fartsgrensen. Og hva har årstid og regn med saken å gjøre? Hvorfor spør du egentlig om råd når du ikke vil ha dem? Jeg beklager at du ikke ser forskjellen i risikovurderingen (som er grunnlaget for fartsgrenser, både på land og sjø) på å kjøre bil i et område (bysentrum) i 100 km/t - og å kjøre båt i 20 km/t uten trafikk - eller hvorvidt vær og årstid påvirker mengden trafikk på sjøen. Politiet har ingen problemer med å se denne forskjellen (heldigvis), da du åker rett i fengsel i bil eksempelet, mens du trolig ikke engang får et forenklet forelegg ved båt eksemplet - kanskje noen tusenlapper i fellesferien, neppe på høsten. Hva får deg til å tro at jeg ber om råd? Leste du ikke den første posten? Jeg prøver å forstå *hva* som trigger folk til å hytte med neven - noe du forøvrig (om noe ufrivillig) har bidratt til, selv om årsaken ikke passer innunder noen av mine 4 mulige årsaksforslag ;) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Å herregud! Hva er det egentlig du er ute etter? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TB22 Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 (redigert) Den 5knops grensa. Er den absolutt eller relativ til sjøen? Har knopmåler og gps som viser hver sin fart. I trange sund med motstrøm kan jeg lett holdet 10-12 "knop" relativ til sjøen men i forhold til verden er det 2-3knop (gps). Og motsatt i medstrøms.... Spørsmålet blir da... De som kjører uten gps, hvilken fart holder de og får de bot hvis det holder relativ fart fordi den viser ikke absolutt fart? Vi er tydeligvis langt forbi sunn fornuft. Noe å tenke på til dere paragraf gnagere :D Redigert 4.Juli.2018 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
SamH Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Hva få deg til å tro at hastighetsbegrensning handler om indikert fart gjennom vannet? Akkurat det spiller fint liten rolle for utenforstående. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 5 knop soner er en ting. Men i indre Bærumsfjorder er det 15 knops grense. Man må ikke holde fartsgrensen overalt (man kan faktisk kjøre roligere også), men 15 knop er skikkelig bølgefart for alle båter fra 20 fot og oppover. Min 42 foter lager så små bølger i 4,8 knop (tomgang med begge motorer i gir) at jeg kan kjøre gjennom middagsbukten i den hastigheten. Mens andre kan lage bølger der. Men i 15 knop kan jeg lage skikkelig uvær. Folk som ikke kan hekkbølgene sine vet ofte ikke at de i innersving samler seg og blir større. Det er ofte sjøen som følger etter båten i samme retning som er verst og ikke de hekkbølgene som kastes skrått til siden på hver side. Prøv å kjøre i sving og se på innerste hekkbølge etterpå. De krøller seg fort sammen og blir superstore. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
TB22 Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Eg tror ingenting. Eg spør hva som skjer? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
SamH Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 I medstrøm =>fartsgrense holde du minste mulige styrefart i tråd med Sjøveisreglenes §2, alminnelig godt sjømannskap. Ellers reduserer du ift til gjeldende hastighetsbegrensning for ikke å skade iht. Forskrift om generell hastighetsbegrensning. Sunn fornuft, eh? Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Ja ok. Så da er andre årsaker som styrer farten. E.g du lager hensynsløse bølger under 5kn men ikke over= du kan kjøre fortere enn 5kn? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
SamH Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Dumheten har ingen grenser, Ill rest my case. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 4.Juli.2018 Del på Facebook Svart 4.Juli.2018 Sant. Men den 5kn grensen er likevel uklar Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
navid Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 TB22 skrev for 15 timer siden: Den 5knops grensa. Er den absolutt eller relativ til sjøen? Har knopmåler og gps som viser hver sin fart. I trange sund med motstrøm kan jeg lett holdet 10-12 "knop" relativ til sjøen men i forhold til verden er det 2-3knop (gps). Og motsatt i medstrøms.... Spørsmålet blir da... De som kjører uten gps, hvilken fart holder de og får de bot hvis det holder relativ fart fordi den viser ikke absolutt fart? Vi er tydeligvis langt forbi sunn fornuft. Noe å tenke på til dere paragraf gnagere :D Når det gjelder redusert fart (f. eks. maksimal fartsgrense 5 knop), så er det fart over grunn (SOG) som gjelder. Ikke båtens fart gjennom vannet. Er det 3 knop medstrøm, og sikker styrefart må holdes, er det helt legalt å komme opp i 8 knop SOG. Ingen blir bøtelagt for det. Tror heller ikke det er så mange som ankrer opp i 3 knop strøm og peller reker med hvitvin i høye glass. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Utrolig hvordan dette tar av. Fartsgrensen er der først og fremst for å tvinge folk til å ta hensyn, slik at man ikke forvolder skader eller ulemper for andre sjøfarende. Og det trenger vi for noen er hensynsløse. Om argumentet er at man må kjøre fortere fordi man lager mer bølger I 5 knop enn I 10, så har man missforstått. Synes du at du lager for store bølger I 5 knop, så slakker du av til 4. Til trådstarter, jeg tror at de fleste som knytter neven gjør det av den enkle grunn at de blir forstyrret eller redde av farten eller bølgene. Samtidig er jeg ikke bedre en mange andre her. Med min 34 foter går jeg aldri over fartsgrensen. Med gummijolla går det nok litt for fort av og til Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Selv er jeg overbevist om at 90% av alle her inne kan dette, og viser hensyn. Problemet er alle de andre som bare bruker båten sin av og til, og som ikke er interessert nok til å tilegne seg mer kunnskap enn å kunne starte+ kjøre. De tror jeg er verst, rett og slett fordi de ikke har peiling Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Ravis skrev 42 minutter siden: Problemet er alle de andre som bare bruker båten sin av og til, og som ikke er interessert nok til å tilegne seg mer kunnskap enn å kunne starte+ kjøre. De tror jeg er verst, rett og slett fordi de ikke har peiling Legg til sånne som meg som "av og til" ikke bryr meg fordi jeg kjører en liten gummijolle i plan som ikke lager bølger, men ja, jeg dobbler da ifht fartsgrensa. Og så har du trådstarter som gjør det av en eller annen grunn. Og så er det gruppen "lokalhelter", hvor jeg syns mange er veldig flinke til tross for at de åpenbart bryter reglene så tar de hensyn og på en måte "vet hva de driver med". Mens noen få av de er bajaser som gjerne skyller en turistbåt på land. --- For å si som kommunistene "i sammen blir vi sterke" ;-) Alle har sine grunner og til sammen så blir det en god del av de når det er mye trafikk om sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 Jeg bryr meg ikke så mye om de bryter fartsgrensa i sundet her, så lenge de ikke lager bølger. Det verste er de som gjør det, og som overhode ikke vet at de gjør det Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Juli.2018 Del på Facebook Svart 5.Juli.2018 On 7/4/2018 at 1:10 AM, jotto said: Jeg tror dette skyldes promille. Jepp, desto mer væske innabords, desto større bølger, fysikkens enkle lover, dette, Archimedes og sliktno. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Stemmer det. I vår båt pisser vi alltid før vi går inn i fem knops områder. Da kan vi holde 6,5knop!!! Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Gjennom Risør er det 8 knop. Perfekt for folk som elsker å kjøre småbåter i oppoverbakke :-) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
PiperBill Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 (redigert) Hadde vært bedre om det sto «No wake zone» eller hva det skulle heter på norsk, istedenfor 5 knop. Da hadde hver enkelt båt måtte tilpasse farten slik at den ikke laget hekkebølger. Redigert 6.Juli.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
index Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 PiperBill skrev 1 time siden: Hadde vært bedre om det sto «No wake zone» eller hva det skulle heter på norsk, istedenfor 5 knop. Da hadde hver enkelt båt måtte tilpasse farten slik at den ikke laget hekkebølger. Og det tror du de hadde klart? Når de ikke engang klarer å forholde seg til en enkel fartgrense? Hvis hver mann skal vurdere sine hekkbølger etter eget skjønn blir det nok mye tullekjøring.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.