Jump to content

5 knop sone: stor hekkbølge...

bib_ak

Recommended Posts

Ravis skrev for 18 timer siden:

Selv er jeg overbevist om at 90% av alle her inne kan dette, og viser hensyn. Problemet er alle de andre som bare bruker båten sin av og til, og som ikke er interessert nok til å tilegne seg mer kunnskap enn å kunne starte+ kjøre. De tror jeg er verst, rett og slett fordi de ikke har peiling 

Hvordan kan du tro at det at å være medlem på Båtplassen gjør deg til bedre enn andre. Jeg ser lite av hensyn på sjøen. De fleste tar ikke hensyn, i hvertfall ikke til små båter. Jeg har fått båten endevendt etter å ha blitt passert av båter med Båtplassvimpel flagrende i masten.

index skrev 47 minutter siden:

Og det tror du de hadde klart? Når de ikke engang klarer å forholde seg til en enkel fartgrense?

Hvis hver mann skal vurdere sine hekkbølger etter eget skjønn blir det nok mye tullekjøring....

Nei men det er mange båter som lager betydelige hekkebølger selv om det går i 5 knop. Men selvfølgelig så hjelper ikke alle slags regler og lover dersom enkelte driter i det alikevel. Da bør 5 knops regelen oppheves totalt da?

I Sverige kan man risikere å bli tatt i fartskontroll i en 5 knops sone for det har jeg sett ved Rossöhamn, mens her på berget er det fri for slike kontroller.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg tenker at hvis man overholder 5 knops grensen så oppstår det uansett ikke bølger med potensiale til å skade båter eller folk. Så jeg skjønner ikke helt at dette ikke skal være godt nok. Om det skulle dryppe noen dråper ut av et overfylt champagneglass er vel strengt tatt ikke passerende båtførers ansvar, bølger på sjøen burde ikke komme som en overraskelse på noen. Men som sagt, jeg har enda til gode å se noen som lager skadelige bølger I 5 knop.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

5 knop soner er ikke alltid bare av hensyn til andre båter. Hekkebølger kan også ha negative innvirkning på naturen i sårbare strandsoner.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

5knops soner er MAKS 5knop. Lager en bølger i 5 knop SKAL en kjøre saktere,dvs no wake-fart. I trange farvann skal en holde lav fart og ikke lage bølger hvis dette kan skape farlige situasjoner for andre uansett om det er 5, 10, 15 eller annen fartsgrense.

Alle som tror de lager mindre bølger i høy fart tar som regel feil da bølgene ser mindre ut fra eget fartøy men for de som ligger til ankers oppleves det ikke sånn.

Så er det sikkerheten, nemlig at det kan være andre båter, svømmere, kajakker etc i nærheten. Det gir lav fart uansett.

Det er en utrolig evne i dette landet til å tro at en står over reglene. Å ligge på svai i middagsbukta eller ved Oustøya er en opplevelse i å se daycruisere, RIB'er og ikke minst vannscootere i full fart mellom båtene. 

Som innehaver hav D5LA, båtførerprøven og Coastal Skipper har jeg fått hamret inn disse reglene gang på gang. Dessuten lært av foreldre og venner under oppveksten. De er faktisk absolutter og ikke til å synse om.

TICORA skrev 44 minutter siden:

5knops soner er MAKS 5knop. Lager en bølger i 5 knop SKAL en kjøre saktere,dvs no wake-fart. I trange farvann skal en holde lav fart og ikke lage bølger hvis dette kan skape farlige situasjoner for andre uansett om det er 5, 10, 15 eller annen fartsgrense.

Alle som tror de lager mindre bølger i høy fart tar som regel feil da bølgene ser mindre ut fra eget fartøy men for de som ligger til ankers oppleves det ikke sånn.

Så er det sikkerheten, nemlig at det kan være andre båter, svømmere, kajakker etc i nærheten. Det gir lav fart uansett.

Det er en utrolig evne i dette landet til å tro at en står over reglene. Å ligge på svai i middagsbukta eller ved Oustøya er en opplevelse i å se daycruisere, RIB'er og ikke minst vannscootere i full fart mellom båtene. 

Som innehaver hav D5LA, båtførerprøven og Coastal Skipper har jeg fått hamret inn disse reglene gang på gang. Dessuten lært av foreldre og venner under oppveksten. De er faktisk absolutter og ikke til å synse om.

Hvor står dette med no wake fart?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette?

Sitat

Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade på personer, herunder badende, andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg eller omgivelsene for øvrig.

Her star det vitterlig ikke noe om "no wake", bare at man  ikke skal lage bølger av en slik størrelse at de kan forårsake skade på personer og fartøyer. Det er ikke helt samme sak I mitt hode I alle fall.

SamH skrev 1 minutt siden:

"Fare for" 
Det ringer ingen bjeller?

Nå synes jeg det blir litt vel mye kverulering her. Alle båter lager bølger, jeg etterlyser definisjonen på hva som er akseptabelt.  Jeg ferdes daglig I 5 knop sonen, og holder meg til max 5 knop. Og jeg padler og svømmer også jevnlig, selv om jeg ikke svømmer midt I skipsleia;-)  Mitt poeng er at jeg knapt har opplevd en båt I under 5 knop som lager bølger som jeg en gang tenker på som en fare for noe som helst. Uansett båttype. Hva er det egentlig du vil frem til?

Definisjonen på hva som er akseptabelt ligger i nevnte forskrift: "slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade på personer, herunder badende, andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg eller omgivelsene for øvrig

Ingen kverulering der.

index skrev for 2 timer siden:

Jeg tenker at hvis man overholder 5 knops grensen så oppstår det uansett ikke bølger med potensiale til å skade båter eller folk. Så jeg skjønner ikke helt at dette ikke skal være godt nok. Om det skulle dryppe noen dråper ut av et overfylt champagneglass er vel strengt tatt ikke passerende båtførers ansvar, bølger på sjøen burde ikke komme som en overraskelse på noen. Men som sagt, jeg har enda til gode å se noen som lager skadelige bølger I 5 knop.

Hvis det velter ett champagne glass som følge av bølgene du lager i en 5 knops sone mener jeg du holder for høy fart. Det er mulig å ta hensyn. Jeg tror ikke det er noe problem, rimelig sikker på at du faktisk tar hensyn. 

Ett døgn til en måned på havet. Kommer til å befinne meg på områder der det ikke er motorbåter, så ikke redd for champagne glassene innenfor revene. Bølger som naturen lager blir det nok av, men det er helt greit.  

Det er jo ikke rakettvitenskap. Står det 5 knop så kjør ikke over 5 knop. Står det No Wake Sone (slik det gjør der hvor jeg kommer fra) så kjør slik at du ikke lager hekkebølger. Det er egentlig ingenting å krangle om. J

pacuare skrev Just now:

Hvis det velter ett champagne glass som følge av bølgene du lager i en 5 knops sone mener jeg du holder for høy fart. Det er mulig å ta hensyn. Jeg tror ikke det er noe problem, rimelig sikker på at du faktisk tar hensyn. 

Jeg tror også jeg gjør det. Og jeg har heller ikke nevnt velting av champagneglass. Jeg ser nok av de som ikke tar hensyn, og de ligger ikke I 5 knop for å si det sånn..

PiperBill skrev 2 minutter siden:

Det er jo ikke rakettvitenskap. Står det 5 knop så kjør ikke over 5 knop. Står det No Wake Sone (slik det gjør der hvor jeg kommer fra) så kjør slik at du ikke lager hekkebølger. Det er egentlig ingenting å krangle om. J

Det er jo nettopp det jeg prøver å si! Hvorfor skal det være så vanskelig å forstå?

Jeg hytter forsåvidt sjeldent, antakelig altfor sjeldent, med nevene. Men skulle jeg gjøre det en gang, kommer det til å være på grunn av bølgene som kommer, først og fremst. Det er en ikke helt uvanlig affære at min 26 fots seilbåt på 2,2 tonn med utenbordsmotor opplever at propellen blir løftet opp fra vannet, i 5-knops sonen, med ellers flatt vann, av at store fartøy suser forbi i alt for høy fart. Her har jeg mang en gang ønsket meg fartskontroll.

Jeg mener forøvrig at 5-knops grensen er absolutt, men snur meg neppe etter en gummijolle som ligger i 10 knop.

Glemmer ikke Daycruiseren som kom inn havna der det er 5 knop i type 10-11.... Mastene på seilbåten hørtes ut som de slo borti hverandre, usikker på om det er mulig. Eg var i båten min og jobbet og tippet over ende inni der. For ut på bryggekanten og fant skyldneren men innså at eg neppe ville komme meg bort på kaien til han før adrenalinet hadde lagt seg.... 

Men innerst i havna låg redningsskøyta med en lokal i mannskapet. 

Stakkars familiefaren ble så strammet opp at når han drog forbi en vinkende og smilende meg på brygga hadde han nesten negativ fart. Aldri sett noen kjøre båt med halen mellom bena før! 

SamH skrev for 9 timer siden:

Dette var interessant. Visste ikke at man kunne slå i bordet med en forskrift. Har ligget i Kragerø i et døgn nå og her er det helt utrolig mye halvplankjøring like utenfor båthavner og like ved drivstoffyllende båter etc. Alle gir bengen fordi alle andre gir bengen. Er flere og flere jeg ser i plan svært tidlig, en del allerede fra broen og ut forbi Esso Marina. Ganske sprø tilstander. I Arendal var det likedan, og om mulig kanskje enda verre. Før i tiden kjørte alle slike 5-knops-grisekjørere gh 14 eller i verste fall Wesling. Nå kjører alle Yamariner på 18-22 fot eller Zodiac pro open på 18-20 fot.  Blir skikkelig huskebølger av slike i halvplan, selv for oss på 42 fot og selv for de opp mot 50 kan det være nokså ruskete sidebølger. Vi orket ikke ligge i Arendal gjestehavn mer enn ett døgn pga båtbølger. Det gikk i grunnen ikke an å finne skikkelige gode plasser og vi slet skikkelig på tau og fendertrekk selv med gode spring. Må vel bruke megafonen med sirene litt oftere. Det hender at jeg roper etter de som er skikkelig verstinger på bølger og kjører sirene. Er jo litt moro og de andre rundt gir tidvis tommel opp når de irriterer seg over den samme verstingen. Selv om det kanskje også oppleves som harry regelrytteri fra min side ;-)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Nå var det mye om bølger vedrørende 5 knops regelen. Kan virke som disse har glemt at hastigheten i seg selv kan være problemet f,eks at det kan være badende der en ferdes. Om 2 båter skal runde et nes i et trangt sund. Og begge går i 10 knop istedenfor 5, så har man bare halve tiden fra man observerer den andre til å gjøre en unnamanøver.

Selv skulle jeg selv inn i ei sørbukt her på Tjøme. Det var 11 m/s vind fra nord. Her var det ikke 5 knopsgrense. Men det vil være uforsvarlig å gå over 5 knop med tanke på møtende trafikk og bredden på sundet. Gjorde en manøver der jeg la inn rett kurs på utsiden av sundet. Uten kjøl måtte jeg gå på tvers av sundet for å holde kursen. Den manøveren ble avbrutt før sundet og vi fant  en blå bøye i nærheten for natten.

Trådstarter ønsker at "sunn fornuft" skal trumfe loven og mener på den måten at et entydig regelverk ikke er hensiktmessig.

Litt som at et sikker bil kan ligge 40km/h over fartsgrensen......hvis eieren mener det selv da selvfølgelig.

Ønsker du å gjøre noe med reglene må du gjøre det politisk. 

Med ei 15 fot jolle har den vel minimum en vannlinje på 12 fot, og troverdigheten rundt kjempebølgene er begrensede.

Om så mot formodning skulle vært tilfelle får du sette ned til ~4,5 eller velge å bryte loven.

Noen velger å gi et stille amnesti for dette. Jeg kan fort være litt klønete og komme til å knuffe deg på sjøen om jeg ser deg på brygga. ?

Redigert av lectron (see edit history)
lectron skrev for 4 timer siden:

Trådstarter ønsker at "sunn fornuft" skal trumfe loven og mener på den måten at et entydig regelverk ikke er hensiktmessig.

Litt som at et sikker bil kan ligge 40km/h over fartsgrensen......hvis eieren mener det selv da selvfølgelig.

Ønsker du å gjøre noe med reglene må du gjøre det politisk. 

Med ei 15 fot jolle har den vel minimum en vannlinje på 12 fot, og troverdigheten rundt kjempebølgene er begrensede.

Om så mot formodning skulle vært tilfelle får du sette ned til ~4,5 eller velge å bryte loven.

Noen velger å gi et stille amnesti for dette. Jeg kan fort være litt klønete og komme til å knuffe deg på sjøen om jeg ser deg på brygga. ?

Ja, jeg skulle ønske sunn "fornuft" kunne trumfe regelverket. Men jeg forstår jo at vi ikke kan innføre dette, og det er vanskelig å håndheve "sunn fornuft", og noen vil ha det vi kaller "usunn fornuft" og lage utfordringer :)

Jeg synes heller ikke min lette båt på 350 kg inkl. motor (uten folk/ballast) lager STORE bølger - selv i oppoverbakke i 5 knop. Men allikevel hytter folk med neven. Det er så fantastisk mange som elsker å arrestere folk på sjøen at jeg blir helt skremt. At jeg sier at jeg har gjort flere eksperimenter med folk på land vedr. ubehag og størrelse på bølger ved forskjellige hastigheter avvises, da folk VET hvordan båten min oppfører seg. Prosenten av verdensmestere med uovertruffen kunnskap og enorm erfaring er overveldende. Selv om de bare bruker båten noen få ferieuker pr. år - så kan de så ufattelig mye mer om alt vedr. båt og sjøliv enn meg som har bruksbåt, og bruker den nesten hele året. Derfor jeg undret meg på om alle verdensmestrene ville hyttet mindre med neven om jeg bryter loven og kjører for fort, men nå vet jeg at de vill hytte minst like mye.

Skal bli godt med høst - da forsvinner de aller fleste kunnskapsrike og erfarne, så blir det bare meg og noen andre tomsinger fra allmuen igjen på sjøen. Vi hytter ikke så mye med neven, da vi har annet fokus og mindre behov får å finne noen å arrestere :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...