Lingefan
Nå er jeg litt klagejævel selv her siden jeg har ferie og ikke noe annet å gjøre
Var i middagsbukten i går og lå ankret opp på «nord»-siden halvlangt inn rett innenfor der tuppen på Brønnøya begynner. Var masse båter ankret opp og flere lå dregget inn mot land. Noterte meg flere båter som lå i plan og drøy halvplan helt inn godt forbi båten vår. Selv en Windy 25 Mirage holdt plan mellom båtene og helt inn til oss før den slakket av. Og enkelte småbåter kjørte i plan langt innover mellom båtene der folk nettopp hadde badet og svømt.... er det snart litt småfarlig å svømme i middagsbukten rundt båten sin? Og vi lå og godgjynget i sidesjø hele tiden etter hekkbølger. Bare båtbølger, ingen vind. Det har blitt et trendskifte på hvor folk legger ned fra plan og går opp i plan.
Dette ser jeg en del av i Lille Ostøysund også (de dødes tjern). Flere småbåter ligger i plan gjennom her helt til det smale sundet. Kanskje greit nok(?), men også dette er jo et sted hvor folk bader rundt båtene sine og der bølger sjenerer litt mer enn ellers.
Ser dette også i Kragerø by på østsiden hvor enkelte nå holder plan helt inn til første broen. De som ikke gjør dette holder i alle fall halv plan og maks bølger. Min far lærte meg at man alltid går ned fra plan senest ved tuppen på fergekaia. Tilsvarende tidligst opp igjen der. Og man skal ved rolig kjøring kjøre båten slik at den ikke graver seg ned og lager unødvendige bølger. Prøver å holde meg til det, men ser jo at folk flest gjør noe helt annet. Og det å legge båten sin på utsiden av ytterbryggen er som å legge den inn i en orkan.