Ravis Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 lectron, i Kvalvågsundet mellom Idsal og fastlandet er det nylig kommet opp skilt som viser 5 knop. Håper forresten du er en av dem som lar være å lage hekkbølge. Vi har hytte på neset der(se bilde tidligere i tråden), og vi er NØDT å ha båtene i blåsene , langt vekke fra brygga. Folk er fullstendig amatører(mange skikkelige og altså..) Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 7.Juli.2018 Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 Jeg er langt fra hekkbølgegeneratot, men en av dem som irriterer seg grenseløst over kostnader uvettig kjøring gir brygger og båter. ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2018 Del på Facebook Svart 8.Juli.2018 Ravis skrev for 7 timer siden: lectron, i Kvalvågsundet mellom Idsal og fastlandet er det nylig kommet opp skilt som viser 5 knop. Håper forresten du er en av dem som lar være å lage hekkbølge. Vi har hytte på neset der(se bilde tidligere i tråden), og vi er NØDT å ha båtene i blåsene , langt vekke fra brygga. Folk er fullstendig amatører(mange skikkelige og altså..) Ville det vært mulig for de som bor/har hytte ved slike områder å legge ut "fartsdumpere" for sesongen? Ikke, synkbare joller, feks pionér, eller noe annet billig "skrot". Feste solcellelamper til som ankerlanterne og legge de for anker så båter som kommer må ta noen bonussvinger osv? Eller hive ut en drøss med godt merka "teiner" (som ikke fisker, dvs blåser og tau rundt en stein, dumpa på "riktig plass")? Å legge ut et aldri så lite "minefelt" med blåser a lá krabbeteiner en kveld trenger ikke å være store jobben eller kostnaden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2018 Del på Facebook Svart 8.Juli.2018 Husker fra ungdommen at ett av hyttefolkene pleide å legge ei blåse laaangt ut med tau i land for å slippe trafikk nær egen brygge. Brygga lå på et nes rett ved ei populær bukt så uten blåsa/fortøyningen ville båtene gått helt inn mot neset/brygga. Så aldri at han hadde noen båt i fortøyninga, den var nok der kun for at båter skulle holde en viss avstand, fungerte veldig bra ;-) Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 13.Juli.2018 Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 On 7/4/2018 at 12:36 PM, SamH said: Jeg ligger i Vrengensundet marina, på siden som vender inn mot Kiwi for de som er lokalkjent. Virkningene av idiotenes hekksjø er akkurat like stor enten det er sommer eller vinter, dog er det langt flere om sommeren. Her river vi pullerene av utriggerene, strekkavlasterene ryker osv osv. Jeg er ikke fremmed for å ta en prat på butikkbrygga, i full offentlighet, med de største tullingene. Der får du mye å gjøre hvis du skal snakke til alle :). Det er jo knapt mulig å gå utover til båten den uten at minst en kiwi kunde kommer med halve fjorden etter seg ("må,ha styrefart for det er så vanskelig brygge her") Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 13.Juli.2018 Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 (..eller komme før de evt. andre inn) Jeg har faktisk ikke sett på makan til hensynsløshet noengang eller noe sted før. Ikke engang om det ligger båter longside på utsiden av bryggen bryr de seg. Ofte i plan omtrent helt inn, 2-10 meter utafor oss som ligger her. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 For noen år tilbake lå jeg i Strømstad med båten longside på bryggeanlegget ut mot fergeleia. Jeg ante fred og ingen fare og kokte opp vann til morgenkaffen. Ut av ingenting kom det en båt som gravde med seg halve fjorden bare noen få meter utenfor (jeg oppdaget den litt sent), noe som medførte at jeg løp bort til det kokende vannet for å sørge for at dette ikke falt utover hele dørken i båten.. Jeg rakk akkurat ikke frem til kjelen og fikk alt vannet over beina mine, noe som var ..... vondt og ødela mye av ferien min det året.. Vis hensyn til andre så alle på sjøen får en god opplevelse og kan nyte dagen, da er det jo bare hyggelig å være på sjøen! Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Er ingen fan av store hekkbølger, her i Kristiansand er det særlig et problem oppover elva Otra, der er det 5 knop og mange båtplasser oppover elva. Syns man kan skille på sidebølger og hekkbølger. Det er noen som klarer å lage vannvittig med hekkbølger, selv om de holder 5knop og så vidt lager sidebølger. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 (redigert) Nå er jeg litt klagejævel selv her siden jeg har ferie og ikke noe annet å gjøre Var i middagsbukten i går og lå ankret opp på «nord»-siden halvlangt inn rett innenfor der tuppen på Brønnøya begynner. Var masse båter ankret opp og flere lå dregget inn mot land. Noterte meg flere båter som lå i plan og drøy halvplan helt inn godt forbi båten vår. Selv en Windy 25 Mirage holdt plan mellom båtene og helt inn til oss før den slakket av. Og enkelte småbåter kjørte i plan langt innover mellom båtene der folk nettopp hadde badet og svømt.... er det snart litt småfarlig å svømme i middagsbukten rundt båten sin? Og vi lå og godgjynget i sidesjø hele tiden etter hekkbølger. Bare båtbølger, ingen vind. Det har blitt et trendskifte på hvor folk legger ned fra plan og går opp i plan. Dette ser jeg en del av i Lille Ostøysund også (de dødes tjern). Flere småbåter ligger i plan gjennom her helt til det smale sundet. Kanskje greit nok(?), men også dette er jo et sted hvor folk bader rundt båtene sine og der bølger sjenerer litt mer enn ellers. Ser dette også i Kragerø by på østsiden hvor enkelte nå holder plan helt inn til første broen. De som ikke gjør dette holder i alle fall halv plan og maks bølger. Min far lærte meg at man alltid går ned fra plan senest ved tuppen på fergekaia. Tilsvarende tidligst opp igjen der. Og man skal ved rolig kjøring kjøre båten slik at den ikke graver seg ned og lager unødvendige bølger. Prøver å holde meg til det, men ser jo at folk flest gjør noe helt annet. Og det å legge båten sin på utsiden av ytterbryggen er som å legge den inn i en orkan. Redigert 20.Juli.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bidevind Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 En "morsom" opplevelse i bukta øst av sydkoster: Vi ligger tre-fire båter for svai og så kommer det en mindre motorbåt i stor fart og med solid hekkbølge. Vedkommende tar en elegant U-sving og legger seg longside ved en av de andre "svai-båtene". Så blir han innhentet av sin egen hekkbølge og får den i siden slik at de dunker inn i svai-båten. Titter seg rundt og lurer på hvor i all verden den sjøen kommer fra. Forhåpentlig og sansynligvis skjedde det inger personskader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.