Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

dennrick skrev 37 minutter siden:

MÅ man svømme der det ferdes båter midt i en led? Er det viktig å utsette seg selv for fare? Er det mulig å tenke konsekvens av hva man driver på med?

Som en ungdomskamerat sa i det han kjørte så gnistene spratt over fartsdumpene forbi den lokale barneskolen midt på natta; «Småunger som er ute så sent på kvelden fortjener å bli påkjørt!» :giggle:

Neida, helt klart ikke. Selvfølgelig skal vi ta hensyn og være på vakt, det må vi uansett være som ferdes på sjøen. Folk har da svømt i sjøen i alle år sånn sett, men da gjerne nærere land, og ikke minst i en tid der båters gjennomsnittsfart var langt lavere enn i dag.

Holder alltid utkikk enten jeg seiler eller freser rundt med jolla. Har ikke lyst å treffe noe som helst. Likevel overraskes jeg stadig av garnblåser, kvister, tømmerstokker og annet tjafs som plutselig dukker opp og blir synlig, selv om jeg nettopp har sett den veien. Det er ikke alltid lett å få øye på små detaljer, spesielt i mørke og litt bølger, selv om man beveger seg sakte selv. Selvfølgelig er det båtførers ansvar hvis man treffer noe, men må si jeg savner at folk tar mer ansvar selv og merker redskapen sin bedre, spesielt slik at den blir synligere nattestid og i bølger. Hvordan skal et mørkt hode som dukker opp og ned kunne synes og legges bedre merke til enn alt det andre? 

Jeg mener at alt av blåser og redskap skulle vært merket med refleks og vimpel. Slik kunne godt også svømmere tenkt litt prevantivt med tanke på ulykker. Slept med seg en bøye med vimpel eller lignede, gjerne med refleks eller lys.

Og holde seg utenfor hovedledene. Svømming langs land er nå en ting, men svømmer man alene over en led der det bør kunne forventes at det kommer både det ene og det andre av båter og fartøy så oppfører man seg som en tosk. Totalt uansvarlig og idiotisk oppførsel å krysse en fjord eller led uten følgebåt. En form for ekstremsport der man leker med sitt eget liv. Kan sammenlignes med å klatre uten sikring, helt uforståelig for min del.

Hakkannen

Hakkannen

dennrick skrev 6 minutter siden:

MÅ man svømme der det ferdes båter midt i en led? Er det viktig å utsette seg selv for fare? Er det mulig å tenke konsekvens av hva man driver på med?

Som en ungdomskamerat sa i det han kjørte så gnistene spratt over fartsdumpene forbi den lokale barneskolen midt på natta; «Småunger som er ute så sent på kvelden fortjener å bli påkjørt!» :giggle:

Neida, helt klart ikke. Selvfølgelig skal vi ta hensyn og være på vakt, det må vi uansett være som ferdes på sjøen. Folk har da svømt i sjøen i alle år sånn sett, men da gjerne nærere land, og ikke minst i en tid der båters gjennomsnittsfart var langt lavere enn i dag.

Holder alltid utkikk enten jeg seiler eller freser rundt med jolla. Har ikke lyst å treffe noe som helst. Likevel overraskes jeg stadig av garnblåser, kvister, tømmerstokker og annet tjafs som plutselig dukker opp og blir synlig, selv om jeg nettopp har sett den veien. Det er ikke alltid lett å få øye på små detaljer, spesielt i mørke og litt bølger, selv om man beveger seg sakte selv. Selvfølgelig er det båtførers ansvar hvis man treffer noe, men må si jeg savner at folk tar mer ansvar selv og merker redskapen sin bedre, spesielt slik at den blir synligere nattestid og i bølger. Hvordan skal et mørkt hode som dukker opp og ned kunne synes og legges bedre merke til enn alt det andre? Jeg mener at alt av blåser og redskap skulle vært merket med refleks og vimpel. Slik kunne godt også svømmere tenkt litt prevantivt med tanke på ulykker. Slept med seg en bøye med vimpel eller lignede, gjerne med refleks eller lys. Og holde seg utenfor hovedledene. Svømming langs land er nå en ting, men svømmer man alene over en led der det bør kunne forventes at det kommer både det ene og det andre av båter og fartøy så oppfører man seg som en tosk. Totalt uansvarlig og idiotisk oppførsel å krysse en fjord eller led uten følgebåt. En form for ekstremsport der man leker med sitt eget liv. Kan sammenlignes med å klatre uten sikring, helt uforståelig for min del.

• Create New...