Jump to content

Nytt dobbelt kokeapperat og forbruksbatteri

mamrug3

Recommended Posts

Hei, har en 30fots Albin ballad med Optimus 155 kokeapparat som er klar for utskifting. Jeg er svært fornøyd med effekten, men det drar på årene å fusker fælt og er også tungvidt å bruke. Noe tips til hva jeg burde kjøpe? Bør være dobbelt med separerte brennere og balanse.

Har også 2x115amp paralellkoblede batterier som må byttes ut. Vurderer ca 1x140amp muligens da jeg har ett mindre nød/start batteri. Har fått tips angående AGM batteri, eller er det greiest med syrebatteri? Håper noen med erfaring kan hjelpe med gode tips/løsninger ?

Som kokeapparat må det vel bli en dobbel gassbrenner. De er nesten like effektive som Optimusen du har og griser og fusker ikke. Disse på sprit er bare å glemme de er vanvittig lite effektive og stinker noe jævlig. Nye parafinbrennere er vel neppe og få kjøpt i dag.

Har selv hatt tre AGM batterier fra Biltema de siste to årene og er svært fornøyd med disse.

Har selv en Wallas Safeflame (tror det er modell 95). Brenneren er god nok hvis man har veldig god tid, MEN merk at den krever høy spenning/startstrøm for å i det hele tatt tenne (tror den drar 8-9 AH ved oppstart). Starter ikke hos meg på delvis utladede batterier (selv om jeg har godt dimensjonerte kabler til brenneren).

Hadde valget stått fritt ved en evt. ny båt hadde jeg helt klar gått for gass. Raskt og enkelt å regulere.

Redigert av Flow (see edit history)

Har en Wallas 100 med 2 keramiske plater og denne er lettvint å bruke. Drivstoff er fritidsparafin. Som med alt båtutstyr så trenger også disse service noen ganger. Forholdsvis greit å reparere og så har vi jo Rune i Ålesund som er veldig flink med slikt utstyr og som i tillegg er en likandes fyr. Kan jo gå litt tid å få opp varmen men vi har da vel godt med tid når vi er på sjøen...sikkert ok med gass også, men faren er jo alltid der. God sommer.

Sitat

1 time før kaffen er klar? Det er altfor lenge. Lenge siden du har tatt service på den? Skal gå unna på 10-12 min.

Mulig det om den er ferdig oppvarmet. Men fra du slår den på til den blir skikkelig varm går det jo en 1/2 time. Så fra en står opp om morgener og slår den på til kaffen er klar må en påregne en time. 1600w fordelt på to plater er jo ganske så dårlige greier. En gammel Optimus klarte vel gode 3000w pr brenner og var varm med det samme. En gassbrenner leverer jo også flere kw og er varm med det samme en slår den på.

Ikke enig i dette. Hvis Wallasen er i god stand så går det mye raskere enn du beskriver.En flott koker og absolutt ingen eksos. Matrosen i vår båt er veldig fornøyd med den. Men som sagt! Vedlikehold er viktig. Man skifter da olje på båtmotorene også - gjerne hvert år selv om den såvidt har vært utom havna. Jeg slår et slag med følgende: Med en Wallas ombord i god stand, er det liten sjanse for brann.....

Og vil du ha noe av kvalitet, og uten gasslekkasjer, så er kanskje det mest naturlige valget Wallas 85DP med balanseoppheng?

Innrømmer glatt at gass varmer opp vannet raskere, og har aldri nektet på det. Men med en max effekt på Wallas'en på 1900W er den ikke noen sinke heller. Ok, 10 min må du regne med. Hjemme har jeg en vanlig komfyr. Når jeg står og ser på at vannet skal koke tar det evigheter (like kjedelig som å se maling tørke). Går jeg på toalettet og skvetter litt og ut på verandaen for å ta en røyk, fosskoker det når jeg går inn på kjøkkenet. 10 min gikk plutselig fort.

Med gass og om du beveger deg utenfor Norskt farvann, og om du trenger mer gass blir det å fly rundt etter flaskefylling, og/eller overganger som passer utenlandske flasker. Diesel til Wallas'en har du fra før av ombord, og den bruker ikke mange dråpene; max 0,19 ltr/t. Og strømforbruket når den brenner (trekker 8 A i ca 4,5 min under gløding) er fattige 0,19 A. Glødepæra til kartlampa bruker mer.

Selvsagt trenger Wallas'en service fra tid til annen. Ikke rare kostnaden; glødeplugg og bunnmatte (knappe kr 800,- i dag) er vanlig å skifte hvert 3-5 år, avhengig av bruken. Viftemotoren er bortimot uslitelig, holder glatt 7500 timer (det er mange kaffekopper). Etter det jeg kjenner til er det skiftet 4 stk motoren av denne typen siden 85 kom på markedet i 2005, og jeg har ikke skiftet pumpe på denne modellen til dags dato. 

Link til tekniske data:

http://www.wallas.fi/index.php?id=559

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

mamrug3 skrev for 20 timer siden:

Er litt redd for å bruke gass med tanke på lekkasjer, så vil helst ha noe nytt av kvalitet. 10-15min koketid på 1L vann er heller ikke bra, så dette er ett maksimum

Ingen fare med å bruke gass...

Følges installasjonene slik forskriften sier er det helt trygt.

Raskt og rent, helt uslåelig.. ingen dyr service..

De fleste nye båter leveres med gass...

Det hadde ikke vært tilfelle om det var farlig.. 

Sprit brenner er langt farligere er min mening...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Scand Baltic skrev for 23 timer siden:

Med 3 stk 2.5 kilos flasker har jeg nok til både grill, stekeovn og kokeplater for lange tider. 

Lange tider er vel litt subjektivt. Mener du dager, uker, måneder?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...