Jump to content

Svensk øy er borte fra Apple kart

Bidevind

Recommended Posts

Klippet fra "Bohusläningen":
Halso.jpg.d9485bd6d42a8a22d025c38a229e8949.jpg

Felix var på besök hos sina kusiner över helgen när han gjorde den bisarra upptäckten. De tänkte ta en utflykt till någon av de lite mindre öarna utanför Havstenssund. Men när Felix tittade på sin kartapp på mobilen för att planera utflykten tyckte han att det såg misstänkt öppet ut i vattnet utanför huset.

– Jag förstod inte riktigt vad jag såg på mobilen, först tyckte jag att sundet såg ut att vara borta på något sätt, sen fick jag se att det var Hällsö som helt fattades från kartan.

Men det fanns ingen större anledningen till oro för den försvunna ön. Eftersom ön går att se från huset vid Havstenssund, så kunde Felix titta ut från balkongen för att konstatera att ön var på sin plats. I stället fick Felix Bäckström och hans familj ett gott skratt när de såg missen från Apples kartapp.

Enligt tidningen Ny Teknik har Apples konkurrent Google maps censurerat flera olika platser på jorden, bland annat Area 51 i USA och delar av Nordkorea. Varför Apple eventuellt har valt att censurerat Hälsö utanför Havstenssund - ja det tvistar de lärde om. Bohusläningen har sökt Apples presstjänst i Sverige, men de ville inte kommentera ärendet.

På den vanliga kartfunktionen finns inte Hällsö på Apple maps. Men som tur är finns ön på sin plats på appens satellitfunktion. Om man nu tvunget vill använda appen som sjökort rekommenderas därför den funktionen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...