anders1234 Startet 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2018 Hei. Litt dårlig tid og må kjøpe noe innen i morgen, har ikke tid ti lå sette meg inn i hva som er best. Hva anbefaler dere med erfaring? Skal brukes på østlandet. Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Jeg bruker iPad med Navionics og iSailor, og er fornøyd med det. Skal du kjøpe iPad må du kjøpe en med mobildata-støtte (dvs at man kan sette SIM-kort i den). Du trenger ikke SIM-kort, men det er ikke GPS i modellene uten mobildata-støtte. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Beste er vel kanskje et vanntett nettbrett? Av nettbrett har jeg en gammel iPad2 cellular og bruker betalt versjonen av Sjøen for alle (Gulesiders app). Fungerer bra! Skulle ønske det var like lett å planlegge rute på plotteren min. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
maxi1431 Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Hvis du kjøper en ny Ipad er det ikke GPS i denne. Du må få tak i en gammel isåfall... Sitér dette innlegget Link to post
rysjis Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Brukar sjølv Navionics på IPad, å veldig fornøyd. Har prøvd dei fleste men endte opp med den. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Bruger også Navionics på iPad og er rigtig tilfreds. Og der er GPS i nye iPads også. Hvis du køber den rigtige... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 10 minutes ago, maxi1431 said: Hvis du kjøper en ny Ipad er det ikke GPS i denne. Du må få tak i en gammel isåfall... Så lenge han kjøper en modell med mobildata-støtte (de har ordet «cellular» i navnet) så har iPaden GPS. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bårdp Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Har en billig Samsung pad med SeaPilot på og er strålende fornøyd med det opplegget. Fungerer utmerket og kostet lite. Sitér dette innlegget Link to post
anders1234 Svart 5.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Tusen takk, trodde alle ipad med 4g mobilnett hadde gps?? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Hei Eg sleng meg på, og håpar seter ok for ts. Kva nettbrett bør ein kjøpa dersom ein vil ha same funksjon, men ikkje iPad? Ask Sitér dette innlegget Link to post
rysjis Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Ask skrev 12 minutter siden: Hei Eg sleng meg på, og håpar seter ok for ts. Kva nettbrett bør ein kjøpa dersom ein vil ha same funksjon, men ikkje iPad? Ask Android støtta Navionics. Så du kan kjøpe deg ein Samsung tab Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 maxi1431 skrev 29 minutter siden: Hvis du kjøper en ny Ipad er det ikke GPS i denne. Du må få tak i en gammel isåfall... Har helt ny iPad etter at den forrige gikk i havet, som det sies lengre opp har den SIM-kort har den gps Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
rysjis Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 anders1234 skrev 17 minutter siden: Tusen takk, trodde alle ipad med 4g mobilnett hadde gps?? Er det 4G så er det mulighet å sette SIM-kort inn. Å då har ein også GPS Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Du må sjekke modellnummeret på IPAD for å finne ut om den har støtte for GPS. Sjekk denne linken (litt ned på siden) så sjekker du om Ipaden har GPS. Som nevnt over henger den sammen med hvorvidt den har kapasitet som Cellular, dvs for sim-kort og bruk som telefon. Da er den også utstyrt med GPS-mottaker. https://www.macworld.co.uk/how-to/ipad/which-ipad-3528437/ Kan ellers slutte meg til de over som anbefaler IPAD med Navionics-app. Veldig lett å installere og bruke. Har i tillegg plotter fra Raymarine (C120 Classic) som blir en dinosaur i forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Ungen sparte penger og kjøpte seg en Lenovo Yoga. Jeg må si jeg er så imponert av den at jeg kommer til å kjøpe en til meg selv også. Den er veldig praktisk. Kan stå med egen innebygd fotstøtte som foldes ut og henges på veggen. Den er den kjapp og grei og har veldig fin skjerm. Den har meget nøyaktig posisjonering og støtter GPS, GLONASS og BeiDou, med andre ord alt som er. Lyden er også kjempebra. Med tanke på hva du får i denne er min mening at dette er noe av det bedre. https://www.komplett.no/product/924343/pc-nettbrett/nettbrett-ipad-eboklesere/nettbrett-ipad/lenovo-yoga-tab-3-plus-x703l-32gb-sort# iPaden føles litt dinosaurusaktig ved siden av. Ungen gjorde det rette og satte gamlingen på plass. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Ungen min har og Lenovo ? kjempebra nettbrett med utfoldbar støtte (genialt) har prøvd navionics på det og det funket bra ? kostet vel rundt 2500,- Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Tror det er en slik jeg har og den fungerer utmerket som kartplotter. https://www.komplett.no/product/973754/pc-nettbrett/nettbrett-ipad-eboklesere/nettbrett-ipad/samsung-galaxy-tab-a-101-32gb-sort#productinfo Og SeaPilot har fantastisk bra kart som ikke koster mer en et par hundrelapper for hele Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Har galaxy tab s3, veldig godt fornøyd. Bruker gule sider, navionics, embarge og en sjelden gang opencpn.. i varierende grad.. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
sunnmøre Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Har iPad, ca 2 år gammal. Synes han er for lyssvak. For bruk i motorbåt under tak, er han nok glimrande. For utebruk i seilbåt er eg ikkje fornøgd, dvs når det er sol..... I overskya ver går det greitt. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Har også denne bruker navionics godt fornøyd https://www.komplett.no/product/973754/pc-nettbrett/nettbrett-ipad-eboklesere/nettbrett-ipad/samsung-galaxy-tab-a-101-32gb-sort#productinfo Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
TruTor Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 For info så kan det løses ved å kjøpe eksempelvis Garmin Glo og bruke på Ipad uten GPS. Den støtter både GPS og Glonass for den som bryr seg om det. I tillegg en mye bedre GPS enn den innebygde fra Apple/Android osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 TruTor skrev 18 minutter siden: I tillegg en mye bedre GPS enn den innebygde fra Apple/Android osv.. Hvorfor det? Sitér dette innlegget Link to post
TruTor Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Mulligan skrev Just now: Hvorfor det? Raskere oppdateringsfrekvens, kobles til flere satellitter, samt Glonass i tillegg. I teorien kan den være koblet til 24 (?) flere satelitter enn en typisk mobil enhet. Jeg stoler også mer på en Garmin unit enn en Apple unit :P Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Jeg tror den største forskjellen er antennen. Ikke rare antennen i en telefon eller nettbrett. Jeg har en G7020 U-BLOX til 8 dollar (med USB-tilkobling), og den er mye mer pålitelig enn noen telefon jeg har hatt. GPS'en på telefonen viser av og til helt feil posisjon, og mottar langt færre satelitter. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Der er adskillige emner man ikke skal diskutere med Mulligan. GPS-teknologi er et af dem...(dette er ment som ros. Altid dejligt med folk, der ved hvad de taler om). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.