Hakkannen Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Hvor lenge kan en standard vannpumpe gå kontinuerlig før den må kjøle seg? (Får den kjøling mens den går?) I forbindelse med første skikkelige rengjøring av vanntankene ombord tenkte jeg også på dette. Og på slitasje. Ei god vannpumpe koster jo litt, trenger ikke slite den helt ut i løpet av et par dager. Så, for å spare vannpumpa (har til sammen 600 liter fordelt på to tanker) kjøpte jeg inn en nedsenkbar pentrypumpe til slikt bruk. Smyger fint ned i mannhullene til tanken og kan brukes uten landstrøm. Pumpa at billig, men svak, så fikk tid til mye annet mens tankene tømtes. Skulle jeg ta en slik tanksjau igjen kjøper jeg ei 220v pumpe, disse kan også fås smale slik at de smyger ned i mannhullene. Grunnen til at jeg i første omgang bestemte meg for å ta en skikkelig tanksjau var at jeg en kveld fikk rusk i tannkosten. Store flak som kom ut av krana (bruker stort sett fotpumpa for kaldtvann, den har ikke filter). Vanntanken begynte bli tom, så diverse hadde samlet seg i bunn. Har store gjennomsiktige mannhull (Whale TCL4), så kunne se skitten ligge som en stor gråbrun saueflokk rundt innsuget. Skikkelig ekle greier, mener på det kalles «flagellater», en form for biofilm som kan legge seg inni vanntank og slanger. Startet med å bruke oppvaskmaskinpulver blandet ut i varmt vann, laget en sterk løsning som jeg fylte på tankene. Oppvaskmaskinpulver/tabletter er så effektivt og sterkt rengjøringsmiddel at jeg så ikke noe behov for å kjøpe overprisede tabletter som det står «båt» foran. Så toppet jeg tankene med ferskvann og lot det få stå et par dager før tømming (åpnet og lukket alle kraner ombord slik at vaskemiddelet også fikk stå i rør og slanger). Åpnet alle mannhull og skrubbet grundig med oppvaskkost. Fylling av tankene igjen, nå med klorløsning, ventet et døgn og tappet av. Skyllet vel totalt 2-3 ganger etter kloring, så all klorlukt som jeg kunne kjenne forsvant i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Hakkannen skrev 9 minutter siden: . . Har store gjennomsiktige mannhull (Whale TCL4), så kunne se skitten ligge som en stor gråbrun saueflokk rundt innsuget. Skikkelig ekle greier, mener på det kalles «flagellater», en form for biofilm som kan legge seg inni vanntank og slanger. Ble noen av dere syke ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 (redigert) Tror det skal godt gjøres å unngå biofilm. Men den er vel forsåvidt grei nok så lenge den er "fersk og fin" og det står vann på tankene ;-) Problemet er når tankene har blitt tømt, den sprekker opp og løsner og følger det nye vannet ut, eller samler seg i mengder så det kommer når tankene begynner å bli tomme. Da blir det jo udelikat. Jeg får mye flak av tørka/sprukket og løsnet biofilm i begynnelsen av sesongen etter at tankene har stått tomme. Filter mellom tank og pumpe hjelper noe. Men jeg må la alle kraner renne for å få ut biofilm mellom pumpe og kran. Men hovedløsninga er å bruke veldig mye vann, særlig i starten. Jeg får som regel brukt opp 300ltr før sesongen starter under klargjøring av båten, da er jeg kvitt det meste av gammel biofilm og vannet er friskt og fint. Redigert 8.Juli.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Å jo, har også fått flak i vannet igjen når vi har gått med halvtomme tanker i mye sjø. Da blir det ordentlig "vask" av tankene tydeligvis. Da bruker vi så mye vi kan og fyller igjen ved første mulige. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Code0 skrev 3 minutter siden: Ble noen av dere syke ombord? Drikker ikke vannet fra tankene, så nei. Men skyller nå tannkosten og dusjer ombord. Tror uansett ikke det er mange som med vellyst hadde slurper i seg vann iblandet store flak av flagellater, så veldig greit å få det rent. Både i tanker og i slanger. Det kom mye rask ut av kranene ombord, så tydelig at oppvaskmaskinpulveret og kloringen gjorde nytten med å få rensket opp litt inni der. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Hver gang jeg har åpnet forumet de siste dagene, så har jeg jo lest trådens tittel... og tenkt "lange armer" istedet for " lange slanger ". Og det er jo gjerne lange armer det blir, om man skal bære langt og tungt. Men en ting er jo at man vasker vanntanken. Dritten følger vel gjerne inn i vv tanken også. Og der kan de jo bli optimale temperaturer også for vekst. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 @Hulda hva skags filter har du på vannkrana? jeg har sett på ett på Seatronic, men synes det er lite holdbart når det holder 4000liter (vi har 800liters vanntanker) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Jeg tror tempen i min vv tank er op mod 80 grader. Der vokser vel ikke meget så? Kræver det ikke noget lavere temperaturer? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Bitteliten skrev 56 minutter siden: @Hulda hva skags filter har du på vannkrana? jeg har sett på ett på Seatronic, men synes det er lite holdbart når det holder 4000liter (vi har 800liters vanntanker) Jabsco. 4500 liter og skal byttes hvert år. Hulda har også kopperrør i stedet for plast/slanger. Filteret sitter forresten på andre året nå. Filtrerer kun kaldtvann. Ikke vannet som går til bereder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.