Jump to content

4jh-dtbe 77hk Yanmar. Sort eksos over 2600omdr.


Tklaebo

Recommended Posts

Hei. 

Sist jeg gikk med båten opplevde jeg «dau» motor som ikke gav effekt etter 2500-2600 omdreininger. 

Turtelleren stanset på dette punktet. 

Det begynte å komme skikkelig svart eksos. 

Roet jeg ned var det normalt igjen. 

Jeg har forhørt meg litt rundt og lest litt her på forumet. 

Selv har jeg liten til ingen erfaring med motorer, men mistenker at turboen kan være synderen?

fant en tråd her inne hvor det ble anbefalt å rense turboen med såpe? Nærmere bestemt zalovann. 

Mer det noen som har noen tanker på om jeg er inne på rett spor?

om det er turboen som krever rens, kan noen være så greie å gi en detaljert beskrivelse for en uerfaren båtmann? Gjerne med bilder! 

Om man velger zalo rens, kan ikkje vann komme inn i motoren? Skjønner ikkje dette helt. 

 

Tklaebo. 

Link to post

Turboen er i prinsipp en aksling med to propeller på. Den er plassert slik at eksosen blåser på den ene propellen, så går akslingen rundt , og den andre propellen dytter luft inn på innsugsiden. Hele greia er lukket inn, så for å sjekke, må du inn fra en av sidene. Om det er bevegelse, kan zalovannmetoden hjelpe, men om de sitter fast, må det kraftigere saker til. I såfall må turboen ut, og et verksted kan avgjøre om den er beyond repair, eller om den kan fikses. Ny turbo koster. 

Link to post
28 minutes ago, Tklaebo said:

Dersom turboen har kjørt seg fast, er det da farlig å kjøre med?

Motoren er laget for å gå med turbotrykk, så den vil nok sote ned etterhvert, ikke å anbefale.

Har vært borti samme type motor før, og turboen setter seg nå motoren står en stund. Ta av luftfilter som ringet rundt på bildet under, det er tre klips som holder filter delen og en slangeklemme innest som holder braketten.

Der kommer du til turbinen på innsugsiden, som regel sitter den ikke så godt, du kan sikkert få den løs med fingrene.

Du kan godt ta litt diesel på ei sprayflaske og sparaye inni

8xl.jpg

Link to post
Tklaebo skrev for 2 timer siden:

Slik ser turboen ut. Mulig å redde eller lost case? 

Kan man sette den inn med noe for å løse opp? 

4EF84DCD-0A6A-433C-A4B0-A0C54302A3DF.jpeg

er det der innsugside, på turbo, dette går fint å rense opp i med egnet rensemiddel, zalo kan brukes men da bør turbo gå rundt også, sjekk om du har mye gjennomslag på motor, for alt dette kommer fra veivhus ventilasjon, den slangen som er koblet inn på luftfilter, har du aftercooler/ladeluftkjøler bør denne også dreneres/renses opp også, normalt så skal det nesten ikke være noe skitt der inne, bruker motor olje, lenge siden olje og filter er skiftet. det er lettvint å rengjøre turbo både på innsug og eksos side, men da må sneglehusene demonteres fra lagerhus turbo, det sitter 5-6 mutrer på bakside sneglehus, det finnes ikke noen pakninger på sneglehus mot lagerhus, husk også og merke godt både på lagerhus og sneglehus før du demonterer, dette for at det må monteres helt rett sammen igjen, men husk æ være forsiktig med turbinene, dem trenger ikke løsnes fra aksling for og få av sneglehusene, vask rent med diesel eller egnet rensemiddel, jeg gjør denne prosedyren hvert 2 år på min Yanmar 4LH-HTE, spes på eksos side som soter igjen over tid. For og forhindre noe av dette, så bør motor kjøres hardt med gjevne mellomrom for og blåse den rein

Link to post
Kweelhouse skrev for 22 timer siden:

Motoren er laget for å gå med turbotrykk, så den vil nok sote ned etterhvert, ikke å anbefale.

Har vært borti samme type motor før, og turboen setter seg nå motoren står en stund. Ta av luftfilter som ringet rundt på bildet under, det er tre klips som holder filter delen og en slangeklemme innest som holder braketten.

Der kommer du til turbinen på innsugsiden, som regel sitter den ikke så godt, du kan sikkert få den løs med fingrene.

Du kan godt ta litt diesel på ei sprayflaske og sparaye inni

8xl.jpg

Diesel bør ikke sprayes inn i luftfilter eller turbo når motor går, da kan det fort bli ekstremt dyrt, du kan få en motor som ruser seg ut av kontroll med å spraye diesel inn luftsiden når motor går, så det gjøres aldri, må aldri gjøres

Link to post
9 hours ago, Andor said:

Diesel bør ikke sprayes inn i luftfilter eller turbo når motor går, da kan det fort bli ekstremt dyrt, du kan få en motor som ruser seg ut av kontroll med å spraye diesel inn luftsiden når motor går, så det gjøres aldri, må aldri gjøres

 

Hei! 

 

Dieselen var vel ment for å rengjøre mens motor var stoppet selvfølgelig.

Link to post

det som gjør at turbin sitter fast er, som regel at det har kokset/sotet igjen på eksos side turbo, noen ganger så holder det med å sette på en liten skralle med rett pipe på mutter som holder turbin, og lirke forsiktig frem og tilbake noen ganger, dette er omtrent standard på dem fleste Yanmar motorer som ikke blåses rene, det vil si full gass og maks belastning, blir motorene daukjørt soter/kokser turbin på eksos side igjen. Turbo på Yanmar motorene begynner ikke å fungere før 2300-2600 rpm, dette er det vel egentlig ikke så mange som vet om eller har satt seg inn i, turbo skal rengjøres hver 50-100 time hvis motor ikke blir brukt skikkelig, les i bruker manual til motoren så står dette om rengjøring og rensing av turbo, og sjekk gjerne om det er gjennomslag i motor, det er ikke normalt at det skal se sånn ut på innsugs siden på turbo hvis motor blir brukt på rett måte, får riktig service med olje/filter skift, en annen viktig ting som også lønner seg å sjekke, er eksosbend, er det tæret for mye innvendig så vil det føre til at vann kan komme inn i turbo på eksos side

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...