Jump to content

Startproblem - Volvo Penta D4 (260hk) 06 modell - Bavaria 27 Sport

Bavaria 27 Sport

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en 2006 Bavaria 27 Sport med Volvo Penta D4 (260 hk)

Håper at noen kan ha noen gode tips, ideer eller selvopplevd.

Har ved to anledninger sist uke, opplevd at batterilampen i "hjulet" lyser rødt/orange, og følgelig ved oppstart så gå starteren veldig sakte, for så å stoppe (som om batteriet er helt flatt). Jeg lar den da stå i 1-2 minutter, for så å forsøke igjen. Da lyste brått ikke batterilampen lenger og starteren hadde ett helt annt "tempo", og motoren startet uten problemer.

Jeg kjøpe nytt startbatteri - da jeg antok atdet ville være fonuftig og en potensiell kilde til problemet. Byttet batteri, sjekket det gamle batteriet - helt tipptopp-stand.

Til tross for nytt startbatteri, opplever jeg slik som beskrevet over. Noen som har vært borti lignende, har forslag til hva jeg kan sjekke/gjøre. Har fått ett tips om jeg skal trykke/holde "nøkkelknappen" på EVC`en samtidig som jeg vrir om nøkkelen, usikker på om det hjalp noe særlig.

Sjekk + kabel fra batteri via startrele på starter og fra rele til selve starteren.

Sjekk videre -kabel fra batteri til motor (gods).

Med sjekk så mener jeg at kablene sitter godt fastskrudd, eventuelt at de er irret slik at du må løsne de, skrape rent, ta på syrefritt vaselin eller annet egnet mixture (CR 66/56 el) og montere på nytt.

Sjekk også at kablene ikke begynner å bli slitt /vibrere i stykker ved overgang mellom kabel og kabelsko.

Ikke dumt å måle spenningen på batteri når tenningen settes på (når lampene begynner å lyse) som en ekstra sjekk :-)

Hei, enig med det thepano07 skriver. 

Min far hadde akkurat samme symtomer i sin båt for noen år siden. Eldre VP motor en det du har, men eksakt samme symtom. Etter å ha hatt der slik i et par sommere lot han en VP mekaniker søke over, det viste seg ar det var nesten brudd i en av hoved kablene fra batteri til starter. Utvendig så kabel helt fin ut men invendig var den røket så godt som rett av.. ny kabel og starter spant rundt som aldri før :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...