Jump to content

Lekkasje sjøvannspumpe VP TMD40A


Grand Banks jr

Recommended Posts

Det lekker i sjøvannspumpen (saltvann drypper ut), og jeg har bestilt og fått levert reparasjonssett, ny medbringer og ny impeller.

 

Før jeg tar ut pumpen, i hvilken rekkefølge bør jeg gjøre ting?

 

1721929685_Skjermbilde2018-07-05kl_15_25_05.png.33f2418bd0223d25ba37b25a31e2e68c.png

 

Forslag:

1) Skru opp impellerlokk og ta ut impeller

2) Skru av pumpen

3) Fjerne C-ringen (14)

4) Dra ut akslingen

5) Fjerne simring (6,12 9)

6) =>

 

Kan jeg dunke av de gamle lagrene med f.eks en fastnøkkel som passer akkurat rundt akslingen, så jeg bare belaster innersirkelen i de gamle lagrene?

 

Eller må jeg ha presse?

Sitter medbringeren løst som regel?

 

(del 7 under)

264966388_Skjermbilde2018-07-05kl_16_10_06.png.e13f33f18f56be5cebe29d3e6478ed3a.png

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det var planen :smiley:

 

Etter å ha fjernet nr 23 (hos meg var det ikke to enkle men en dobbelt holder), så er det bare å lirke den opp?

 

Henger bare i o-ringer?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Bekrefter det. Bare at den som har montert sjøvannsfilteret hadde brukt masse gummimasse i stedet for org pakning. 

 

Nå er det impeller neste, så ut med pumpa. :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Er denne akslingen for slitt?

 

20180707_234041.jpg.deb9863b1395eb4f57ca7f6f8f41a0e3.jpg

 

20180707_234137.jpg.8a39bc4cfd297c95d15a3e0051171734.jpg

 

På øyemål ca 0,5 mm dybde i sporet. 

 

Finnes det noen sjanse evt til å få en slik til neste helg? Da starter båtferie på søndagen.

 

Evt finnes det noen måte å tette denne pumpen på for i sommer?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Byttet simringer.  Hadde en tang for låseringer der jeg hadde en "kjeft" på 90 grader. Denne drog jeg ut simringen med. Fikk denne inn gjennom hullet i simringen og fikk dyttet den ut bakfra. Fungerte flott. Mye bedre enn å bare dra med nebbtang. 

 

15315993261105042847271495079675.jpg.7346c1f3e743ea51b21be801378de355.jpg

 

I følge tegningen (første post) skal det være en o-ring i mellom simringene,  men den var det ikke plass til. Jeg hadde et avstandssrykke der som ikke er på tegningen.

 

Jeg byttet også begge lagrene. Det ene var det litt aksial slingring i. Like greit å bytte når jeg hadde nye lager liggende.

 

Skal det fett inn i disse, eller ikke?

Det er jo oljebad der, så virker så rart å sette disse inn med fett...

 

Kanskje bare helle på litt motorolje for å sørge for at de har "startsmøring"?

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Nå går jeg og legger meg, bare så det er sagt. 

 

Du er ingen mekaniker, oppfattet. 80 % av alle aksellekkasjer skyldes defekte lagre. Det skader ikke å olje dem du monterer. Gjør ren akslingen, gullende ren. Regner med at du ikke har dreiebenk. Sett akslingen i en drill. Hold fast i drillen. Få en annen person til å presse et 180 grade (eller noe slikt) vannslipepapir mot akslingen der o-ringene skal tette. Ikke for mye, ikke for kraftig. Drypp litt Zalo på impelleren for startsmøring. Kjøp ny pumpe og legg den på reservedelslagret.

Link to post

Jeg er ikke utdannet mekaniker nei.

 

Det var ingen radial slark i lagrene, kun aksial i det ene lagret. Det var mindre enn 1 mm, muligens 0,5 mm.

 

Det er heller ikke noen o-ring som rører akslingen på noe punkt, med mindre du kaller simringer for o-ring. I ekslosjonstegningen over er det tegnet inn en o-ring som skal ligge mellom simringene, og mot lagersiden.  Den var ikke i vannpumpen da jeg demonterte den, og det er heller ikke plass til den uten at den presser simringene ut av plassen sin. Mellom simringene har jeg en avstandsholder i hardplast. Den er heller ikke på tegningen.

 

Så delene 9 og 7 finner jeg ingen logisk plassering til i min vannpumpe.

 

I dette tilfellet er jeg rimelig sikker på at årsaken til lekkasjen var at simringen som satt på impellersiden var hard. Det var rust i simringen, selv om fjæra så hel ut. Samt gummien var stivnet en god del. Kombinert med slitespor i akslingen.

 

Jeg observerte ikke noen sleng i akslingen. Men det kan jo ha vært det før en gang. 

 

Grunnen til at jeg lurte på det med olje versus fett er at det her på BP er skrevet at man skal fette lagrene i vannpumpen slik man ville fettet dem ellers (presse inn fett), men jeg ser ikke hvorfor man skal fette lagre som skal smøres av motoroljen i motoren...

 

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg antok det. Ville bare presisere da jeg ikke fant plass til nettopp en o-ring som er på tegningen over, men jeg ikke finner plass til. :smiley:

 

Men du kjenner det som slark med fingrene, ikke sant? Jeg er mest vant til hjullager og kompaktlager i bil, og der kjennes det jo enkelt. 

 

På det innerste lagret hadde jeg aksial slark, og jeg kunne se bevegelse når jeg brukte det andre lagret som referanse. Men kjente ingen slark andre veien. Var heller ingen lyd/ skurring i lagrene , men byttet dem uansett da jeg hadde to nye liggende.

 

Du har jo god erfaring og kunnskap: Hva anbefaler du evt å smøre akslingen med før impeller skal på plass? (For at den skal slippe lettere neste år.)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Zalo høres bra ut!

 

Her har det gått greit med et par skrutrekkere, men de kan ikke være lange. Har ikke noen gjenger i hverken impeller eller annet sted. Men finnes sikkert en type impellertrekker for denne typen også.

 

Historikken til motoren er ukjent for meg. Mener forrige eier sa at impeller var byttet for et par år siden, og nå var 5 av lamellene på vei til å knekkes av. Tenkte dermed det er greit å inspisere den i alle fall annenhver år. Men litt dumt å ødelegge papirpakningen bare for å se på den også. Skulle hatt gjennomsiktig lokk på vannpumpen... :wink:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...