Grand Banks jr
Jeg er ikke utdannet mekaniker nei.
Det var ingen radial slark i lagrene, kun aksial i det ene lagret. Det var mindre enn 1 mm, muligens 0,5 mm.
Det er heller ikke noen o-ring som rører akslingen på noe punkt, med mindre du kaller simringer for o-ring. I ekslosjonstegningen over er det tegnet inn en o-ring som skal ligge mellom simringene, og mot lagersiden. Den var ikke i vannpumpen da jeg demonterte den, og det er heller ikke plass til den uten at den presser simringene ut av plassen sin. Mellom simringene har jeg en avstandsholder i hardplast. Den er heller ikke på tegningen.
Så delene 9 og 7 finner jeg ingen logisk plassering til i min vannpumpe.
I dette tilfellet er jeg rimelig sikker på at årsaken til lekkasjen var at simringen som satt på impellersiden var hard. Det var rust i simringen, selv om fjæra så hel ut. Samt gummien var stivnet en god del. Kombinert med slitespor i akslingen.
Jeg observerte ikke noen sleng i akslingen. Men det kan jo ha vært det før en gang.
Grunnen til at jeg lurte på det med olje versus fett er at det her på BP er skrevet at man skal fette lagrene i vannpumpen slik man ville fettet dem ellers (presse inn fett), men jeg ser ikke hvorfor man skal fette lagre som skal smøres av motoroljen i motoren...