StigTH Startet 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2018 Har en Ford 2704 ET som blåser eksos fra veivhusventilasonen. Det blåser ganske friskt også. Det startet med at tempen steg ganske fort når jeg lå med ca 2/3 pådrag. Den steg til så vidt over 100 grader og når jeg da dro gassen ned til tomgang gikk det en alarm. Da oppdaget jeg at nåla på oljetrykksmåleren makset instrumentet. Stoppet da motoren umiddelbart. når jeg da åpnet motorrommet veltet det ut røyk/eksos. Turte ikke starte igjen da, så vi fikk slep av et hyggelig ektepar hjem. Dette var på søndag, og i dag dro jeg ned i havna for å kikke på elendigheten. Da ser jeg at det var lite kjøleveske på den. Fylte på ca 3 liter før det var OK nivå. Hvordan dette så ut på søndag vet jeg ikke. Oljenivået var normalt og Jeg så ikke spor av vann i oljen. Motoren startet på første slaget som vanlig, og oljetrykket var normalt. Kunne heller ikke se noe lekkasje på kjølingen. Men det blåser altså ganske heftig med det jeg er ganske sikker på at er eksos ut veivhusventilasjonen. Så, hva har skjedd her? Er det håp? Stig Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 det værste som kan ha skjedd er gjennomslag på sylindrer, det enkleste er ventiler som har hengt seg opp, topp pakning kan ha gått og leder kompresjon ut oljekannaler, men sjekk ventiler først å se om det er noen som henger Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Dette er jo robuste motorer. Jeg vil og anbefale å måle/justere ventilklaringer. Ellers kan det være avklarende med en lekkasjetest av sylindrene. Sitér dette innlegget Link to post
StigTH Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Hei, og takk for tips.. Har plukket av toppdekselet i dag og kikket på ventilene. Kan ikke se at noen henger. Turnet motoren og alle ser ut til å bevege seg som de skal.. Ventilklaringen fikk jeg ikke målt nå, men kan feil innstilling der gi slike symptomer? Det blåser som sagt ganske kraftig fra veivhusventilasjonen og det er hvit røyk som kommer. Når deg gjelder lekkasjetest.. Hvordan gjøres det på en slik diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Adec 530 Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Hei har hatt samme probelm på en vp md7.der var stempelringer satt seg på grunn av varmgang/skjæring. Er du heldig så kan den reddes med honing og nye ringer/ evt nytt stempel. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 (redigert) Hvis en ventil er "brent" og vil den knapt tette etterpå. Biltema har denne " Art.nr. 15-1307 ". der finner du og hvordan den brukes. Dersom du må ha ny toppakning må du passe på å få riktig type. Det finnes 2 utgaver av foringene. Det er krommet foring og støpejernforing. Disse bruker forskjellige toppakninger. Redigert 8.Juli.2018 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StigTH Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Den testeren fra Biltema er vel for bensinmotorer.? Ser de har en annen variant som måler forekomst av eksos i kjølevann. Artikkel 19-1299 Er det denne som må brukes da kanskje.. Er dette en like pålitelig test? Kan ikke eksos lekke til kjølevann via toppakning også? Sitér dette innlegget Link to post
Adec 530 Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 ja den kan vell brukes til å finne ut av om toppakkning lekker. men den vil vell ikke si deg evt hvem sylinder som lekker?. ser tema har en type til til disel. 15-1344 du må vell uansett av med toppen får å slipe ventiler/bytte vist brent og får skadet. Sitér dette innlegget Link to post
StigTH Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Er det noen som vet om et verksted med god erfaring på disse motorene? Har ikke lyst til å begynne å plukke fra hverandre motor før jeg har en rimelig god ide om hva som er problemet. Frykter at motor må ut men håper noen kan fortelle meg noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.