dovregubbensfall
Startet motoren som vanlig. Plutselig gikk turtallet i nøytral gir opp fra circa 800 til 1200 rpm. Åpner motorrommet og ser at det spruter vann fra reg og dynamo reim i alle retninger.
Smaker på vannet og det har en sterk smak. Tenker at det er saltvann, men senere foreslår noen at det er frostvæsken. Har bare fylt på rent vann i sommer, men det var mye rester av glykol i kammeret. Det har jeg forøvrig måttet etterfylle et par ganger. Tenkte først at det fordampet i den hetebølgen vi har hatt på Østlandet, men er nå usikker.
Kan det være tilfeldig at både turtallet gikk opp og vannspruten skjer samtidig? Fikk en teori på at hvis vannpumpa er gåen så slipper motoren å anstrenge seg for å drive den og da blir det mer RPM. Men skulle ikke tro at det skal så mye krefter til å drive en vannpumpe.
En anne teori var å be om hjelp fra en mekaniker, men hvor finner man en mekaniker som kan komme ut til båten på hovedøya i Oslofjorden for å si sin mening?
Dette skjedde etter at båten var oppe en times tid, da jeg byttet springfjærene til drevet (aq 270). Det låser seg ikke i revers. Det hjalp ikke å bytte springfjærene. Så det var dobbelt med skuffelse den fine lørdagsettermiddagen.
Hva kan jeg gjøre med motoren selv, før jeg overgir meg til profesjonell hjelp?
PS: synes også den har blitt mye varmere og det siver litt røyk fra under plastdekselet rett etter at motor er avskrudd.
PPS: Det var ikke mye vann som kom ut, men det sprutet mot batteriene og ned rundt på regreima og dynamoen, så stoppet motor ganske kjapt.
har kjøpt nye batterier til å bytte ut og kabler, men vil fikse dette først, i tilfelle noen reagerer på irrede og dårlige koblinger på batteribanken