Jump to content

Pålitelig påhengsmotor under 10 hk?


BUKH

Recommended Posts

Hei, jeg vil gjerne ha tips om hvilke påhengsmotorer under 10 hk (50kg), som virkelig er til å stole på. Jeg skal ha den i en motorbrønn i en 28 fots seilbåt (ca. 2 tonn). Den skal være kortstammet. Har i dag en ganske ny Mercury 6 hk (firetakts), som har vært upålitelig fra dag 1. Takker for gode råd, gjerne fra noen som har lignende løsninger :-)

Link to post

Jeg har bare hatt gode erfaringer med japanske merker  (Yamaha, Tohatsu, Honda).

Motoren din er en Tohatsu med Mercury dekaler. Denne Tohatsuen har jeg gode erfaringer med.

Har du sjekket at upåliteligheten ikke har ytre årsak, f. eks bensintilførsel, vann i bensin, rusk i forgasser?

Disse motorene er enkle og bør være uproblematiske hvis de får et minimum av vedlikehold. 

/MS

Link to post
Jonette skrev 12 minutter siden:

Jeg har bare hatt gode erfaringer med japanske merker  (Yamaha, Tohatsu, Honda).

Motoren din er en Tohatsu med Mercury dekaler. Denne Tohatsuen har jeg gode erfaringer med.

Har du sjekket at upåliteligheten ikke har ytre årsak, f. eks bensintilførsel, vann i bensin, rusk i forgasser?

Disse motorene er enkle og bør være uproblematiske hvis de får et minimum av vedlikehold. 

Ja det er klart at det kan være fukt i bensinen. Har brukt 4t Alkylatbensin i det siste for å være på den sikre siden, men fikk problemer med å starte og motorstans så snart motoren fikk motstand. Brukte da tank på motor. Noen har sagt til meg at disse små motorene har veldig følsomme forgassere. Jeg har også hørt at Mercuryen bare har Tohatsu blokk, mens det resterende er originalt. Har vurdert Honda 10 hk nå.

Link to post
Sørlandet2 skrev 39 minutter siden:

Jeg var ute med min fars Yamaha 5hk, firetakt. Ca fem år gammel. 

Ikke serlig imponert over den. Virker billig bygd. Tungstartet. Mye vibrasjon. 

Usikker hva som er bra i den klassen. 

Har vel inntrykk av at blir det 8-10 hester, og to sylindre, så blir det noe helt annet. 

Ja det er mitt inntrykk også. Ser ut som at det går den veien, selv om motoren kommer til å koste det samme som jeg ga for båten :)

Link to post

Har en Suzuki 6hk 4 takter fr 2016. Møkkamotor. Starter fint kald men tør neste ikke stoppe den varm for da er det et helvete å  starte igjen. River nesten armen av meg når den "backfire". Kona har ikke sjans så ho bruker den ikke alene. Savner gode 2 takter jeg :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Har god erfaring med Yamaha. Har i dag en  2016 modell 20 Hk som brukes flere ganger i uka året rundt. Har ikke hatt et feilslag. Den er i tillegg stillegående, med moderat vibrasjon og er svært drivstoffvennlig. Min utgave har elstart, men starter stort sett på første trykk uansett temperatur. 

Link to post

Takk for mange svar. Har fått tilbakemelding fra service nå, som sier at forgasser har blitt renset og motor går ok. Bensinfilteret var nesten helt nytt og reparatøren sier at dette er et tilbakevendende problem på de små motorene, selv om bensinfilteret skulle fange opp det meste. Jo større motor dess mindre risiko for forgassertrøbbel er hans oppfatning. Jaja, blir vel å gå opp i størrelse da tenker jeg.

Link to post

Det er vel egne motorer som er beregnet for seilbåt med annen utveksling og større propell, samt veldig lang stamme. Tror det meste er "same shit" på markedet, men ensylindret 4 takt på 2 tonn seilbåt tror jeg ikke er optimalt. De bråker også like mye som de gamle totakterne etter min mening. 2 sylindet 4 takt går stillere, samt mindre vibrasjon.

Link to post

Har generelt god erfaring med alle påhengerene jeg har hatt men som med alle motorer er rent drivstoff absolutt nødvendig. Vann i bensinen kan lage en mengde problemer, også i lang tid etter at vannet er borte.

 

Har nettopp kjøpt meg min første helt nye påhenger (får den litt senere i dag) og det ble en Tohatsu 9.9 Sport med innsprøytning og El.start. På en slik motor er vel El.start ganske unødvendig men var inkludert i pakkeprisen så da ble det sånn. Samme motor er både 15 og 20 hk og vekten er 43 kg.

 

Manuell start her (synes vel han dro litt slapt i snora...): 

 

 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
  • 11 måneder senere...

En 2 tonns seilbåt har godt sig. Det motoren som skiller seg ut på markedet er Yamaha FT serie. Disse motorene er bygget for maksimal skyvkraft i BEGGE retninger. Ingen andre merker har noe å tilby når det gjelder å stoppe og bakke en tung båt med godt sig...

Så ville valgt Yamaha FT8 eller FT9.9 til ditt bruk

https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/products/marine-engines/portables/ft9-9-2017/

 

Alle motorer på markedet i dag er gode motorer, det er teknisk liten forskjell på de, men de har også felles at:

  • Mange gode motorer har dårlige eiere
  • De tåler minimalt med vann og smuss i bensinen
  • De kan ikke startes som om de var 2T motorer
  • Har ikke brukeren tid til å sette seg inn i riktig startprosedyre så starter de ofte ikke...

Jeg er lei for det og jeg respekterer at jeg blir upopulær av å si det men en del av de ganske erfarne her inne glemmer at verden går fremover og at for å kunne lage motorer som klarer Tier 5 og 6 så blir motorene sære og oppleves som tungstartede fordi motorene ikke blir behandlet riktig.

Hullene i dysene er blitt mindre og mindre for hvert tiår.... og forgasseren mer og mer sårbar.

Bensinen i dag er også noe helt annet enn i 1980, dengangen hadde ikke andre enn de som drev med dragrace hørt om metanol.... nå er det 5-10% med jalla i nesten all bensin... og det får konskvenser.

 

Tøm forgasseren før lagring, eller start den hver 3. måned, stort lenger tåler ikke mange forgassere å stå uten at det får konsekvenser. Ikke hver gang, men ofte...

 

 

Link to post
dieselfan skrev 37 minutter siden:

En 2 tonns seilbåt har godt sig. Det motoren som skiller seg ut på markedet er Yamaha FT serie. Disse motorene er bygget for maksimal skyvkraft i BEGGE retninger. Ingen andre merker har noe å tilby når det gjelder å stoppe og bakke en tung båt med godt sig...

 

Mercury har vel sine "bigfoot" modeller også..? 

 

Ellers mange gode poenger i innlegget over - hører stadig vekk om småmotorer som "nesten ikke brukt  - går ikke på tomgang" osv osv 

 

Ikke prøvd selv men hørt at alkylatbensin er tingen mtp lagring 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 7 minutter siden:

Mercury har vel sine "bigfoot" modeller også..? 

 

Ja, både Mercury og Mariner har Bigfoot modeller og de imponerer forover, poenget mitt var å påpeke forskjellene. Bakover eller når det gjelder stoppekraft så er Yamaha FT i særklasse.

Du er dyktig på propellteori ivar, studer hvordan Yamaha med sine Dual Thrust propeller har løst problemet med eksos i propellen ved bakk.

Yamaha gir propellen jomfruvann, det er der største forskjellen ligger.

Her nede på mine trakter går det mange smålektere med disse motorene av forskjellige merker så vi måtte jo arrangere slepekonkurranse.... meget avslørende.

 

Har ikke eid og brukt Mariner 60 Bigfoot, men har/har hatt de andre så det er ikke bare teori. Bruker FT9.9 ca 50 dager i året med opp til 5 tonn TV.

Link to post
dieselfan skrev for 1 time siden:

En 2 tonns seilbåt har godt sig. Det motoren som skiller seg ut på markedet er Yamaha FT serie. Disse motorene er bygget for maksimal skyvkraft i BEGGE retninger. Ingen andre merker har noe å tilby når det gjelder å stoppe og bakke en tung båt med godt sig...

Så ville valgt Yamaha FT8 eller FT9.9 til ditt bruk

https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/products/marine-engines/portables/ft9-9-2017/

 

Alle motorer på markedet i dag er gode motorer, det er teknisk liten forskjell på de, men de har også felles at:

  • Mange gode motorer har dårlige eiere
  • De tåler minimalt med vann og smuss i bensinen
  • De kan ikke startes som om de var 2T motorer
  • Har ikke brukeren tid til å sette seg inn i riktig startprosedyre så starter de ofte ikke...

Jeg er lei for det og jeg respekterer at jeg blir upopulær av å si det men en del av de ganske erfarne her inne glemmer at verden går fremover og at for å kunne lage motorer som klarer Tier 5 og 6 så blir motorene sære og oppleves som tungstartede fordi motorene ikke blir behandlet riktig.

Hullene i dysene er blitt mindre og mindre for hvert tiår.... og forgasseren mer og mer sårbar.

Bensinen i dag er også noe helt annet enn i 1980, dengangen hadde ikke andre enn de som drev med dragrace hørt om metanol.... nå er det 5-10% med jalla i nesten all bensin... og det får konskvenser.

 

Tøm forgasseren før lagring, eller start den hver 3. måned, stort lenger tåler ikke mange forgassere å stå uten at det får konsekvenser. Ikke hver gang, men ofte...

 

 

 

Høres rart ut. Påhengere beregnet på joller har ofte stor stigning på propellen hvilket gjør at propellen flytter lite vann i revers, hvilket gir dårlig stoppeffekt. Men det handler altså om propellen, og ikke noe annet. Motorer yter jo de kW de skal, mens propeller må tilpasses bruken.

Redigert av ths1 (see edit history)
Link to post

Feil. Det handler summen av girutveksling, nedre girhus sin utforming, propellens diameter, propellens bladareal, hub'ens utforming og hvordan eksosen ledes bort fra stedet hvor propellen angriper vannet.

 

Du kan ikke ta en Dual Thrust propell og sette på en F9.9 også har du en FT. 

Det er ikke plass til propellen, utvekslingen er feil og motoren vil ikke klare å dra det store bladarealet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...