Jump to content

Edit History

ths1

ths1

dieselfan skrev for 1 time siden:

En 2 tonns seilbåt har godt sig. Det motoren som skiller seg ut på markedet er Yamaha FT serie. Disse motorene er bygget for maksimal skyvkraft i BEGGE retninger. Ingen andre merker har noe å tilby når det gjelder å stoppe og bakke en tung båt med godt sig...

Så ville valgt Yamaha FT8 eller FT9.9 til ditt bruk

https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/products/marine-engines/portables/ft9-9-2017/

Alle motorer på markedet i dag er gode motorer, det er teknisk liten forskjell på de, men de har også felles at:

• Mange gode motorer har dårlige eiere
  • De tåler minimalt med vann og smuss i bensinen
  • De kan ikke startes som om de var 2T motorer
  • Har ikke brukeren tid til å sette seg inn i riktig startprosedyre så starter de ofte ikke...

Jeg er lei for det og jeg respekterer at jeg blir upopulær av å si det men en del av de ganske erfarne her inne glemmer at verden går fremover og at for å kunne lage motorer som klarer Tier 5 og 6 så blir motorene sære og oppleves som tungstartede fordi motorene ikke blir behandlet riktig.

Hullene i dysene er blitt mindre og mindre for hvert tiår.... og forgasseren mer og mer sårbar.

Bensinen i dag er også noe helt annet enn i 1980, dengangen hadde ikke andre enn de som drev med dragrace hørt om metanol.... nå er det 5-10% med jalla i nesten all bensin... og det får konskvenser.

Tøm forgasseren før lagring, eller start den hver 3. måned, stort lenger tåler ikke mange forgassere å stå uten at det får konsekvenser. Ikke hver gang, men ofte...

Høres rart ut. Påhengere beregnet på joller har ofte stor stigning på propellen hvilket gjør at propellen flytter lite vann i revers, hvilket gir dårlig stoppeffekt. Men det handler altså om propellen, og ikke noe annet. Motorer yter jo de kW de skal, mens propeller må tilpasses bruken.

ths1

ths1

dieselfan skrev for 1 time siden:

En 2 tonns seilbåt har godt sig. Det motoren som skiller seg ut på markedet er Yamaha FT serie. Disse motorene er bygget for maksimal skyvkraft i BEGGE retninger. Ingen andre merker har noe å tilby når det gjelder å stoppe og bakke en tung båt med godt sig...

Så ville valgt Yamaha FT8 eller FT9.9 til ditt bruk

https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/products/marine-engines/portables/ft9-9-2017/

Alle motorer på markedet i dag er gode motorer, det er teknisk liten forskjell på de, men de har også felles at:

• Mange gode motorer har dårlige eiere
  • De tåler minimalt med vann og smuss i bensinen
  • De kan ikke startes som om de var 2T motorer
  • Har ikke brukeren tid til å sette seg inn i riktig startprosedyre så starter de ofte ikke...

Jeg er lei for det og jeg respekterer at jeg blir upopulær av å si det men en del av de ganske erfarne her inne glemmer at verden går fremover og at for å kunne lage motorer som klarer Tier 5 og 6 så blir motorene sære og oppleves som tungstartede fordi motorene ikke blir behandlet riktig.

Hullene i dysene er blitt mindre og mindre for hvert tiår.... og forgasseren mer og mer sårbar.

Bensinen i dag er også noe helt annet enn i 1980, dengangen hadde ikke andre enn de som drev med dragrace hørt om metanol.... nå er det 5-10% med jalla i nesten all bensin... og det får konskvenser.

Tøm forgasseren før lagring, eller start den hver 3. måned, stort lenger tåler ikke mange forgassere å stå uten at det får konsekvenser. Ikke hver gang, men ofte...

Høres rart ut. Påhengere beregnet joller har ofte stor stigning på propellen hvilket gjør at propellen flytter lite vann i revers, hvilket gir dårlig stoppeffekt. Men det handler altså om propellen, og ikke noe annet. Motorer yter jo de kW de skal, mens propeller må tilpasses bruken.

• Create New...