Lundstad
Vi har barn i ca samme alder. Er på andre sesongen med en Yamarin 76 DC. Vi (jeg...) valgte den med utgangspunkt i flere av de samme kriteriene som deg. Absolutt ikke en sexy båt (sjøens Volvo 240 synes jeg er treffende), men som førstebåt for familien (riktig nok min 5. båt) har den vært bra.
- Prisen ligger nok litt over din indikerte, men f.eks en 2007 modell bør ikke ligge så veldig mye over.
- Vi overnatter to voksne og to barn i den. Ikke all verdens plass, men funker en natt eller tre.
- Den har sjøvannstoalett, septik og mulighet til å tømme både i sjø og ved anlegg. Dessverre er ikke toalettet i eget rom.
- Kokeplate og kjøleskap er på plass
- Det høye innvendige fribordet var nettopp et av mine argumenter for denne båten. Her sitter man godt "ned" i båten. Trygt for barna, god skjerming for voksne.
- Yamaha F250 har foreløpig ikke voldet oss noen problemer.
Videre har den utvidet batteribank (start+to stk forbruk), landstrøm, varmer, baugpropell, ankervinsj, kartplotter, to stk vindusviskere etc. Egentlig alt du trenger for å dra på tur. Og ja, den håndteres enkelt alene av meg sammen med barna (de bidrar ikke særlig foreløpig, så les "sammen med barna" med rette øyne). Jeg har ikke så mye sammenligningsgrunnlag i denne størrelsen hva angår sjøegenskaper, men den oppleves stabil, trygg og god i sjøen. Tåler litt skvalpesjø uten at du frykter for nyrer og ryggrad. Sjøegenskapene har fått god omtale i tester.