Rearden Startet 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2018 (redigert) Er endelig ferdig med et altoppslukende husprosjekt, og kan gå løs på neste ting. Kjøp av båt :) Vi er en familie på fire, to jenter på 5 og 2 år. Tror imidlertid ikke jeg kommer til å ha båt på vannet før neste vår så da 6 og 3. Har følgende kriterier for kjøpet: - Jeg har en kone som jobber mye nattevakter og helger, så båten må kunne håndteres greit av meg alene. - Maks pris 350 000,- (ikke absolutt) - Soveplass til 4 - Helst stikkabin eller lignende - Toalett - ikke porta potti (ideelt sett eget toalettrom) - Kokeplater og kjøleskap - Barnevennlig (høyt innvendig fribord) - Driftssikker, ikke for gammel (la oss for enkelhets skyld si 1995) Dette skal være en familiebåt, trenger ikke å være en racer, men selvsagt trygge og stabile sjøegenskaper. Jeg har sett på diverse, synes avveiningen mellom en båt som har det jeg vil ha, samtidig som den ikke bør være for stor er vanskelig. Jeg er veldig i tvil om hvilken størrelse som er "riktig" for mine behov og har sett på eksempelvis Skibsplast 655 og Nor-Dan 780. Gode forslag eller innspill? Redigert 6.Juli.2018 av Rearden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 (redigert) Vi har barn i ca samme alder. Er på andre sesongen med en Yamarin 76 DC. Vi (jeg...) valgte den med utgangspunkt i flere av de samme kriteriene som deg. Absolutt ikke en sexy båt (sjøens Volvo 240 synes jeg er treffende), men som førstebåt for familien (riktig nok min 5. båt) har den vært bra. - Prisen ligger nok litt over din indikerte, men f.eks en 2007 modell bør ikke ligge så veldig mye over. - Vi overnatter to voksne og to barn i den. Ikke all verdens plass, men funker en natt eller tre. - Den har sjøvannstoalett, septik og mulighet til å tømme både i sjø og ved anlegg. Dessverre er ikke toalettet i eget rom. - Kokeplate og kjøleskap er på plass - Det høye innvendige fribordet var nettopp et av mine argumenter for denne båten. Her sitter man godt "ned" i båten. Trygt for barna, god skjerming for voksne. - Yamaha F250 har foreløpig ikke voldet oss noen problemer. Videre har den utvidet batteribank (start+to stk forbruk), landstrøm, varmer, baugpropell, ankervinsj, kartplotter, to stk vindusviskere etc. Egentlig alt du trenger for å dra på tur. Og ja, den håndteres enkelt alene av meg sammen med barna (de bidrar ikke særlig foreløpig, så les "sammen med barna" med rette øyne). Jeg har ikke så mye sammenligningsgrunnlag i denne størrelsen hva angår sjøegenskaper, men den oppleves stabil, trygg og god i sjøen. Tåler litt skvalpesjø uten at du frykter for nyrer og ryggrad. Sjøegenskapene har fått god omtale i tester. Redigert 6.Juli.2018 av Lundstad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Jeg har 655. Den er egentlig helt perfekt på mange måter . Men den har bare en seng, så det er trangt med 4 stk. Vi har sovet 3 stk der men det var trangt. Kan ligge ute på solsenga da. ville vurdert 685 isteden. Den har mye mer plass. ellers har jeg også vurdert yamarin 76 dc om vi skal oppgradere så alle får sove greit. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Tobiasitårnet Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 (redigert) Draco 2400 Styling. Stor flott solid båt. Dracoen er eldre enn 1995, men mange er oppgradert med masse utstyr og fint pusset opp. Her er det rommelig stikkøye. Kjøp en med en nyere diesel motor. Sikker på at du kan finne ett flott eksemplar for 200 + -. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=29433510 Hilsen en lykkelig Windy 23 fc eier Redigert 6.Juli.2018 av Tobiasitårnet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 https://www.finn.no/118993475 her er det en båt jeg ville reist og sett på asap hvis jeg var i markedet for og kjøpe båt ikke se deg blind på båtens alder da motorene er relativt nye og har få timer på telleren. Det må jo selvsagt ses på. Lykke til. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.