Jump to content

Ny septik tank til Nordan 7800, hvor får jeg tak i det?

ansgar

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke båten din, men jeg erstattet nettopp en gammel alu tank med en ny plasttank. Vet ikke hvor mye plass du har. 

Pris for ny alu tank (75 liter) var ca 6600,- (spesiallaget) og standard plasttank (103 liter) ca 3000,- 

I tillegg til at det er rimeligere kan jeg nå behandle tanken med syrer for å gjøre den helt ren. Det tåler ikke alu.

Du får plast tanker som både er skrå og rette under. Mulig du kan finne en som passer der du vil ha den. 

Jeg måtte lage nye støtter til tanken, og det var et par timers jobb med impregnert treverk og en god gjerdesag. Limte støttene fast med fugelim som fester på alle flater.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg vet ikke noe om syrefritt versus alu. Her er det firmaet jeg fikk pris av https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=47613965

De ligger rett ved der jeg bor. 

Ut fra hva jeg har forstått regner man levetiden på alu tank for septik til ca 10-15 år. Den jeg plukket ut av min båt ser original ut (merkelapp), og da er den 38 år. :sweat:

I år har jeg byttet septiktank og alle slanger og pumpe. Nå lukter båten bra igjen. Luktet bare "gammel" i fjor, og visste ikke hvor det kom fra... :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Fikk pris fra plastinvest på ca 7000 ut fra tegningene jeg laget. 

Leste en plass at plasttankene må hele bunnen ligge nedpå noe. Alu tanken ligger kun nedpå et lite stykke i toppen. Ser ut som om jeg sveiser en ny i alu iløpet av vinteren. Siden den gamle har holdt i 15 år holder sikkert den nye like lenge. 

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...