Nautoman46 Startet 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2018 Kjøpte ny båt i 2017. Grandezza 2011 med 225 timer på telleren. Er jeg fornøyd? bare nesten.... forandring må til :-) Spesielt badeplattformen trenger en oppgradering. vanskelig å komme seg om bord når en er sidefortøyd. Fin måte å få levert båten :-) Gå inn akter går fint, fra styrbord eller babord litt mindre fint.. Sånn ca slik er målet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 (redigert) Har du begynt på jobben? Hva skal du lage den av? Har du du testet hvordan hekkbølgen treffer badeplattformen ved rask fartsreduksjon? Og hvordan en bølge/ sjø aktenfra vil treffe? Grunnen til jeg spør er at du nå er i ferd med å tukle med noe som kan, ved uheldige forhold, skape en farlig situasjon. Sjø som slår inn påfører båten betydelig vekt. Husk at akterporten din slår innover, den er tett, og drenerer dårlig om sjøen slår inn over akterdekket. Jeg ser problemet ditt og båten er keitete å gå ombord i fra siden, som alle disse båtene i samme kategori. Badeplattformen ligger også lavt. Du har sikkert spekulert mye på dette og jeg vil jo ikke ødelegge et bra prosjekt. Om ombordstigning er eneste formålet, så ville jeg sett på andre løsninger, men det kan jeg skrive om siden. Si litt mere om tanker du har, hvordan du skal lage det, innfesting etc. Redigert 6.Juli.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Nå sover ungen, så da kan jeg skrive noen ord... jeg har brukt en Grandezza31dc siden2009, ser du. Og jeg har som deg gjort meg noen tanker om ombordstigning. For meg med god mobilitet og bmi så går det jo greit å komme ombord. Vet jo hvor jeg skal sette foten, og hvilken fot først etc. ? værre for de som skal ombord for første gang , eldre eller barn etc. Og der våkner ungen... mer kommer senere Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Ja, her har det vært tenkt mye, grublet på dette med å gjøre det trygt å rett :-) Prosjektet er godt påbegynt og er under testing. Båtene er litt lave bak, det er helt riktig... og ser at på nyere modeller fra 2012 er de hevet noe akter men ikke mye. Men skroget er det samme helt frem til i dag. Så måtte jeg tenke på vekt, utforming osv.... Så iom de begynte med større badeplattformer på Grandezza 33, så tok jeg utgangspunktet i den. Plattformen ligger lavt men innsteget i båten er hevet noe...sikkert for å få en romsligere stikklugar? Uansett..den som intet våger, Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Først utkast ble slik...(ikke min båt dette ,men tatt utgangspunkt i bare) Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Planen er å bolte-lime og støpe plattformen fast. Og heve den litt fra vannflaten. Ombordstigning er påskuddet til prosjektet, motivasjonen er større plass og muligheten til å feste gummibåten lenger akter og penere linjer + sikkerhet osv :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Stilig blir det jo forsåvidt også. Har du opplevd å gå i mye sjø med båten? Vi hadde gummibåt på tidligere, i troen på at det ville være utmerket evakueringsmulighet. Fornuften talte etter noen år og jolla har siden lagt i garasjen og redningsflåte i bag har fast plass ombord. gummibåt på daviter er merkbart, det må jo bli fryktelig tungt om den skal stå helt akter på forlenget plattform ? Forøvrig er det en riktig god båt. Har nå 900 timer på motoren og den har vært på 6 eller 7 langturer Ålesund -Kr.sand, tur retur. Det jeg konkluderte med, om ombordstigningsipplegger skal bli bedre, er å lage et "øre" som stegtrinn helt akter, på sidene. Monteres litt under fenderlista. Bestående av et bøyd syrefast rør og teak. Plassering Alt etter tilkomsten fra innsiden. Så dette på en Bavaria 36 her i Ålesund for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Litt sjø har jeg fått testet den i og det har fungert fint. (Liten storm fra Lepsøyrevet til Ulsteinvik) verst var det mellom Eltrane og Kvitneset. Gummibåten blir brukt mye til rekreasjon så å sette igjen den hadde blitt ett savn. Flott at du er fornøyd med båten Eureka, og imponerende med alle turene til Kristiansand. Her er i alle fall ett bilde av malen :-) Grovkuttet... Før jeg begynte på jobben, passet jeg på å sette båten i samme posisjon som den ville hatt når den lå i sjøen. Selv det var masse arbeid... Laget ett stort arbeidsbord/støpebord til formålet. Målet er at linjene og proporsjoner skal bli rett, så da er noen skisser viktig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 ? blir spennende å følge prosjektet og se resultatet. Høres jaggu ut som du holder til på Sunnmøre Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Eureka skrev for 5 timer siden: ? blir spennende å følge prosjektet og se resultatet. Høres jaggu ut som du holder til på Sunnmøre Stemmer Eureka .-) Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Bordet ble litt for lite og måtte utvides... Her er malen klar og merkes av ned på metallplaten. Bygget også en ramme rundt båten som malen kunne ligge på. Her legges gelcoaten… Så er det bare å begynne med glassfiber, når gelcoat er tørr Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Legger bare to lag til å begynne med. Viktig å tenke på vekten Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 For at det skal bli lettest mulig, legges det inn litt divinycell. Kjøpte noe som var perforert slik at all luft kommer ut. (mesteparten) ;-) Første test... Den er bare grovkuttet, ble overrasket over størrelsen. :-O Men det skal bli bra til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Den ser litt tynn ut ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Var dette et vinterprosjekt eller holder du på nå? Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 (redigert) Den gamle teaken fjernes da den nye plattformen festes på toppen av den gamle. Den gamle plattformen ferdig ryddet for dyr teak, og alle hull støpes tette før den får seg ett strøk med coating. Lukene limes fast da de blir en del av styrken til den nye. Forskaling til yttersidene. Sparkler metallet fast og støtter det opp på utsiden med trebiter. Trebiter på utsiden. Så er det bare å begynne å plaste. Her rives forskalingen. Problemet når en støper slik er at det krymper, og etterarbeidet blir litt mye... Det blir en god start...på masse arbeid Redigert 8.Juli.2018 av Nautoman46 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Eureka skrev 5 minutter siden: Var dette et vinterprosjekt eller holder du på nå? Dette var vinterprosjektet Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Første test med kant på. Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Det neste er støping på undersiden. Unngår å endre noe på båten, og beholder fenderlisten slik som den er. Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Her støpes det rundt kantene. Forsterking av innside, og endring av vinkel på utside. Divinycell limes på Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Flott tråd? blir kanskje litt stor men smaken er som baken? Sitér dette innlegget Link to post
TruTor Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Veldig inspirerende tråd :D Artig prosjekt og det virker som du vet hva du baler med. Gleder meg til hvert nye innlegg! Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 boble65 skrev On 09.07.2018 at 20.17: Flott tråd? blir kanskje litt stor men smaken er som baken? Ja, det synest jeg og til å begynne med. Men nå er den helt perfekt Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Dette er for å få en mer rett vinkel Vurderte å ta avsøp av plattformen, men den er for komplisert. Så det blir en one off... :-) Selve forlengelsen blir ikke mer enn 60 cm Nå må dette vinkles rett og plastes før Sparkling Masse sparkelarbeid Sparklet i dagesvis... Sitér dette innlegget Link to post
Nautoman46 Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Begynner å ligne på noe nå :-) Ruller på gelcoaten for så å vannslipe... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.