Jump to content

Grandezza 31 OC 2011 oppgradering.


Nautoman46

Recommended Posts

Eureka skrev for 8 timer siden:

? pent ? 

jeg var nå litt skreptisk i begynnelsen, men jeg var jo ikke klar over at jobben alt var gjort. 

Måtte du endre vannlinjen? Merker du noe endring på båtens egenskaper og oppførsel? 

 Kjøpte båten uten bunnstoff så fikk aldri sammenlignet.... Båten er som før i sjøen. Mistet 1,5 knop pga bunnstoffingen. Gikk 35knop før og 33,5 nå. Blir å vannslipe til vinteren ? kan nevne ett minus...når ikke tak i propellen lenger...

 

20180528_172010.jpg.f42a1c36b5c9d1a87f238492062f3357.jpg

Link to post

Ahh, du får lage inspeksjonsluke til vinteren ? greit å kunne se om det drit, tau etc på propellen. Eventuelt å få det bort. 

Du får kanskje mindre groe? 

Pleier å koste drevet gjennom sesongen. Har demontert propellene på sjøen 1 gang. 

Du har sikkert større motor enn 310? Får 34 knop på DC’n med 310. Hardtoppen din veier sikkert litt ekstra. Ellers er det jo kliss like båter, bortsett fra vinduene. 

Link to post
Eureka skrev for 13 timer siden:

Ahh, du får lage inspeksjonsluke til vinteren ? greit å kunne se om det drit, tau etc på propellen. Eventuelt å få det bort. 

Du får kanskje mindre groe? 

Pleier å koste drevet gjennom sesongen. Har demontert propellene på sjøen 1 gang. 

Du har sikkert større motor enn 310? Får 34 knop på DC’n med 310. Hardtoppen din veier sikkert litt ekstra. Ellers er det jo kliss like båter, bortsett fra vinduene. 

Jeg har D6 330 og standard alu prop. Er det noe å hente på propellbytte? 

Link to post
Nautoman46 skrev for 4 timer siden:

Den er lakket sort så jeg antar at det er alu? 

 

Da er det nok sikkert original propell. Den blir sort og ser lakkert ut etter et par dager på sjøen :) 

 

Ble helt rått dette resultatet her! Flink fyr :) 

Link to post

er nok nibral? 

 

Klasse over drevfargen? gull? 

 

Har aldri behandlet

drevet med noe. Koster kun av det. Har sprayet propellene med antigroe enkelte år, international, men det har igrunn ikke vært nødvendig.

 

bytta forøvrig septikslanger i

fjor pga ulikt av slangene. Var en klønete jobb å bytte fra tank til pumpe. Tanken måtte ut og slangen var tredd gjennom et spant. 

Er din skrogventil for septik ut plassert lett tilgjengelig fra den innfelte søppelbøtta ? På denne båten er den såpass langt " inn" i lasterommet at en må strekke mesteparten av arma inn for å nå

tak. Har dog byttet til kompositt ventil, så den er lett å bevege. 

 

Båten er jo noen år gammel nå, så i fjor var det en god runde med å legge ny tettning mellom lista i underkant av vinduene, etterstramme skruer. Kom på nå at jeg utsatte ny tettning av rekkefester/ stramming, siden mye av interiøret må demonteres. 

Har montert autopilot, og det er jo en drøm. 

Link to post
Eureka skrev for 8 timer siden:

er nok nibral? 

 

Klasse over drevfargen? gull? 

 

Har aldri behandlet

drevet med noe. Koster kun av det. Har sprayet propellene med antigroe enkelte år, international, men det har igrunn ikke vært nødvendig.

 

bytta forøvrig septikslanger i

fjor pga ulikt av slangene. Var en klønete jobb å bytte fra tank til pumpe. Tanken måtte ut og slangen var tredd gjennom et spant. 

Er din skrogventil for septik ut plassert lett tilgjengelig fra den innfelte søppelbøtta ? På denne båten er den såpass langt " inn" i lasterommet at en må strekke mesteparten av arma inn for å nå

tak. Har dog byttet til kompositt ventil, så den er lett å bevege. 

 

Båten er jo noen år gammel nå, så i fjor var det en god runde med å legge ny tettning mellom lista i underkant av vinduene, etterstramme skruer. Kom på nå at jeg utsatte ny tettning av rekkefester/ stramming, siden mye av interiøret må demonteres. 

Har montert autopilot, og det er jo en drøm. 

:lol:Drevfargen er bare ett lag med transparent antirust.

Skrogventil er rett bak søppelbøtta.

Autopilot hadde vært moro ja :yesnod:

Link to post
  • 5 måneder senere...

Flott arbeid Nautoman46, 

 

 

Vurderer å gjøre tilsvarende løsning på en Sunseeker  Portofino 32.

Kan du svare på følgende;

1. ser du har slepejolla på snapdaviter bak. Merker du noe på båten oppførsel med denne hengende så langt bak? tenker på om båten er treger i plan etc...

2. du støpte ett avtrykk på den eksisternde plattformen... hvordan fikk fu den til å slippe etter herding? gladpack? slippvoks?

3. timer, estimat av timer du brukte på jobben...

Link to post
  • 4 år senere...

Kanskje litt sent å svare på denne, men likevel?

 

1. Ingen endring på båten med gummibåt langt bak. Planer lett.

 

2. Plattformen er bygget med utgangspunkt i 33oc og del for del. Ingen avstøpning.

3. Ett par hundre timer kanskje?

 

4. Dette har du ikke spurt noe om men: Båten er mye mer praktisk og Plattformen kan brukes både til soling og mye lettere og sikrere ombordstigning.

 

5. Vurderer nå salg av denne, da vi har fått lyst på litt større båt???

Link to post
  • 4 måneder senere...
Nautoman46 skrev On 10.7.2018 at 22.32:

Ja, det synest jeg og til å begynne med. Men nå er den helt perfekt :yesnod:

Hej Nautoman46! Undrar om du har kvar plastformen till Askeladden Z8 som du renoverade så fint för några år sedan!?

 

Mvh Mikael Östin 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...