Dorten75 Startet 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2018 Har nylig kjøpt en daycruiser 25 fot og ser jeg sikkert kunne utnyttet kartplotter Raymarine a78 wifi noe bedre. Mer det da nok å kun koble en NMEA 2000 i min Yamaha 250hk? Plug and Play? Eller må man ha noe mer? Savner i hovedsak kontroll på batteristatus, da strøm forsvinner fort ser jeg, så er kanskje enklere måter å få det frem. Merkelig at det ikke er prioritert i en slik båt fra før? Har eget start batteri + 1 forbruk. Vurdere ekstra batteri eller solcelle? Oppdatering av Raymarine kan sikkert også være på sin plass, da jeg ser det er kommet diverse versjoner siden 2015. Mer det en enkel operasjon å få til? Ny på dette, så merker man har en hel del å lære. Så setter pris på tips og råd! Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 For god kontroll på batterier, trenger du en BatteriMonitor. Den enkleste fra Victron heter Victron BM 700, og viser aktuelt forbruk, hvor mange A som går inn/ut, og gjenværende kapasitet i A, og hvor lenge du kan fortsette med forbruket du har, før du trenger lading. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Oppdatering av software og kart er enkelt. Jeg pleier koble opp plotteren til mobilen (wlan trådløs sone) og så kan du sjekke for nye versjoner. Sjekk manualen, men det er også greit å finne ut hvordan om du blar i menyene. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
jeb Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Framtia skrev 1 time siden: Oppdatering av software og kart er enkelt. Jeg pleier koble opp plotteren til mobilen (wlan trådløs sone) og så kan du sjekke for nye versjoner. Sjekk manualen, men det er også greit å finne ut hvordan om du blar i menyene. Jeg følger gjerne denne tråden Jeg har manualen men finner ikke noe som sier at jeg kan gjøre dette Hvor setter du inn kabelen eller trådløst tilkobling og hvilken meny går du på, jeg får kun opp tilkoblingen til plotteren men derifra og ut får jeg ingen kontakt med Internett fordi da bruker jeg wifien på plotteren som en synk mellom telefon og plotteren. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Dorten75 Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 jeb skrev for 8 timer siden: Jeg følger gjerne denne tråden Jeg har manualen men finner ikke noe som sier at jeg kan gjøre dette Hvor setter du inn kabelen eller trådløst tilkobling og hvilken meny går du på, jeg får kun opp tilkoblingen til plotteren men derifra og ut får jeg ingen kontakt med Internett fordi da bruker jeg wifien på plotteren som en synk mellom telefon og plotteren. Mener å lest et sted at det skyldes vi nok har for gamle versjoner, og at Wifi tilkoblingen får vi tilgang til nå etter oppdateringen. Først da tror jeg vi får opp valg til å dele Wifi fra mobilen og søke opp via Raymarine. Jeg har nå 14.36 versjon på min, og skal vel til 19.03 så vidt jeg kunne se. Sto et 2Gb SD micro kort i min plotter som jeg satser på er stor nok til å få lastet inn oppdateringen iløpet av kvelden. Kan gi en status etter å ha forsøkt meg. Takk BØstrøm, skal sjekke ut Victron batterimonitor. Noen andre som har erfaring med NMEA2000 og mener det har noe for seg? Sitér dette innlegget Link to post
Dorten75 Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Oppdatering gikk fint - og Wifi funksjon er nå kommet i menyvalget på plotter. Var på rett under 1 GB. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 hvordan gikk du frem brukte du mobilen wifi tilkoplet plotteren. kostet dette noe eller er det vanlig oppdatering. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Dorten75 Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Brukte micro SD kort som passer i min plotter og et «adapter» av type større minnekort for å få det til å passe min PC. Sto i et I plotteren min med kart på, som jeg flyttet over på PC midlertidig, for å legge tilbake når jeg var ferdig. Dukker da opp som en vanlig stasjon på PC som du kan lagre til. Gratis nedlastning fra Raymarine sin support side, og pakket ut zip filene til Micro SD stasjonen. Dette står greit forklart i veiledning hvor du laster ned fra. Så var det bare å kjøre ned til havna og putte i plotter, og via meny be den se etter oppdatering på kortet. Tok ca 5-10 min. Etter dette dukket wifi valget opp i menyen, og neste gang kan jeg oppdatere via mobilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.