Raathass Startet 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2018 Familien har hatt en 1974 With Vital 15 med 50hk siden 1976 (dagens motor er fra 1985). Båten brukes i et innlandsvann i Telemark, og 90% av tiden med noen hengende bakpå på vannski eller i tube. Dagens båt har fungert fint, men i takt med alder og økende magemål på utøvere samt stadig mer tubekjøring begynner 50 hk å bli litt lite. Styreposisjonen er også langt fra optimal. En tredje parameter er at jeg begynner å bli lei av å ta kalesjen av og på daglig. Vi ser derfor etter en ny båt. Har kikket en del, men blir ikke helt klok. 15 fot er forsåvidt stort nok, men det virker som om det butter på 50 hk på den størrelsen. For å komme opp 75 hk+ må man opp i 17 fot. Valgmulighetene virker uendelige, og jeg lurer på hvor jeg skal begynne å lete. Som indikert over bør båten ha en styreposisjon som gjør det komfortabelt å både kjøre og styre med line, etc, innfestingen av lina bør være praktisk og så må den være enkel å "parkere" etter en lang dag (selvlensende med enkelt cockpittrekk, eksempelvis). Båten skal leve lenge og det er innen rekkevidde å kjøpe nytt da det antagelig er mye å hente på å aldri dyppe den i saltvann. Når det er sagt så er pent brukt også innafor. Når det gjelder motor så foretrekker min old school magefølelse merker som Yamaha, Honda og Suzuki, men jeg er åpen for å bli opplyst ? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 (redigert) Jeg er enig i at utvalget av båter og modeller i dette segmentet er stort og uoversiktlig. I de fleste tilfeller vil en nokså standard skjærgårdsjeep sikker være et godt valg, men motorstørrelsen vil også stort sett være innenfor fabrikantens anbefaling. Da blir det 50-60hk på 16 fot og 75-90hk på 17 fot. Et alternativ kan da være å kjøpe en litt eldre båt, selge motoren som står på og klaske på en helt ny motor av ønsket størrelse. Deretter bytter man til en egnet propell - gjerne en 4-blads stålpropell i rett stigning som vil gi bedre grep i akselerasjon og bedre egenskaper på kjøring med tube/vannski bakpå. Et eksempel på båt/motorkombo som sikkert ville fungert supert til bruksområdet. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=119868344 Redigert 8.Juli.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Et kriterie jeg ville vektlagt til dette bruket er om båten har markert planingsterskel - etter min erfaring både lettere å komme seg opp på ski samt lettere kjøre båten om terskelen er så liten som mulig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.