Tom R Startet 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2018 Jeg skal male båt innvendig (både tidligere overmalt glassfiber, treverk og glatte fiberplater). Inventaret skal sandpapir-pusses før maling. Men jeg har ingen erfaring med dette og lurer på; 1. Hvilken malingstype bør man bruke? (jeg håpet å bruke samme type på alle nevnte overflater nevnt over)? Jeg har vært innom Bengalakk, men har også sett på 2-komponent polyuretanlakk. Noen anbefalinger? (Håpet, prismessig, er at Bengalakk holder). Anbefalinger? 2. Bør underlaget grunnes før man maler? I så fall noen anbefalte typer? Håper noen kan hjelpe. Tom Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Mener Bengalac vil holde. En heftgrunn kan være lirt, særlig på treverk. Uansett sørg for skikkelig vevtilasjon når du jobber. Sitér dette innlegget Link to post
StHårek Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Brukte danboline etter anbefaling i motorrommet mitt på både stål, alu, tre, glassfiber og topcoat. Krevde lite forarbeid og gav godt resultat. https://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batmaling/batlakk/spesiallakk-550211/ Sitér dette innlegget Link to post
Tom R Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Takker for gode tips. Trolig går jeg for bengalakk, men vil se litt på danboline alternativet. Sitér dette innlegget Link to post
Tom R Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 For å avslutte tråden så var jeg i maleforretning i dag for å kjøpe Bengalakk. De anbefalte derimot noe som het Shipolin maling som et litt rimeligere alternativ enn Bengalakk. Shipolin er for båtmaling men primært utvendig (over vannlinjen). Så da satser jeg på det blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Tom R Svart 5.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Da jeg skulle blande farge i shipolinen, og lærte at det ikke var så lett. Så ble jeg anbefalt av malerforretning å bytte til vanlig innenhus maling. Så har kjøpt det nå i eggehvit farge. Men jeg stusset litt i etterkant, ifht sopp om det kan være noe fuktighet under vinterlagring eller liknende. Er det noen som har erfaring med å bruke vanlig innendørs maling i båt, og om det fungerer ok? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Ville ikke brukt vanlig innendørsmaling... dvs det kan jo gå der det er liten slitasje, god lufting og sjelden behov for vask, dvs ikke så vanlig i båt kanskje :-) I lagringsrom osv hvor ting ligger mot veggen kan du også oppleve at malingen klistrer seg til ting og blir revet av. Shipolin er nevnt, har brukt det selv og støtter den anbefalingen. Men blir blank, og det er kanskje ikke det alle vil ha? Forøvrig fester den godt, også på glatte overflater, og har god holdbarhet. Selges blant annet på coop bygg. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Jeg ville gått tilvake til denne forretningen og levert tilbake malingen, det er ikke et hus men en båt du skal male, dvs i prinsippet er det utendørs. Du bør få,for Bengalac eller Shipolin etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Bengalack funker fint det? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Shipolin er myk. Velegnet til trebåter, men til plastbåt ville jeg heller gått for Bengalac. Innendørsmaling blir kanskje litt svak, men burde kunne funke om det ikke er lekkasjer I båten. Jeg ville I så fall gått for alkydbasert maling, ikke akryl. Minus med Bengalacen er at det blir veldig blankt da. Så det kan let føles som om du sitter inni et kjøleskap...;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 (redigert) etter min erfaring er hovedforskjellen på bengalakk og shipolin at den første er litt hardere overflate, den andre litt seigere film. dvs hver sine fordeler ser ikke problemet med å blande farge - er det ikke en maskin som tar seg av det..? (mistenker heller at sjappa ikke hadde riktig base på plager og heller ville selge deg noe de hadde inne ) Innendørsmaling idag er vel stortsett vann/akrylbasert ...? Sitat Shipolin er en en-komponent skipsmaling med gode påføringsegenskaper ved bruk av pensel. Egner seg spesielt for overflater av tre. Skipsmalingen gir en blank overflate og er svært slitesterk samtidig som den er elastisk. Glandgrad 80* Kan blandes med Jotun Multicolor-system med et unikt utvalg av farger. Redigert 6.August.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 ivar skrev 17 minutter siden: Innendørsmaling idag er vel stortsett vann/akrylbasert ...? Det finnes fremdeles enkelte alkydbaserte, men de er gjort vanntynnbare. Jotun Supreme Finish f.eks. Denne kan fungere I båt, I alle fall på treverket. Akrylbaserte malinger ville jeg ha unngått til dette bruet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tom R Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Vil takke for alle innspill! Jeg har kjøpt Bengalakk eggehvit som jeg vil bruke som strøk 2, også bruker jeg noe av den opprinnelige malingen som grunning. Shipolinen antar jeg at jeg kan bruke når jeg skal male plast-overbygget som uansett skal være hvitt. Hvorfor maleforretningen (Coop obs bygg) ikke klarte å blande farge i Shipolinen vil jeg få en forklaring på men jeg gadd ikke vente... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Ville heller brukt bengalack på overbygget istedenfor shipolin. Sitér dette innlegget Link to post
Tom R Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Takk igjen for tips. Har ingen erfaring med dette. Da bytter jeg inn Shipolinen også :-). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.