Jump to content

Edit History

hegra

hegra

Det normale er slik som aileenll har tegnet opp. Står bryteren på off er begge batteri frakoblet. Står den på 1 så lades og tappes batteri 1. Batteri 2 blir da verken ladet eller tappet. Står den på 2 lades og tappes batteri 2 mens batteri 1 er uberørt. Står den på ALL så lades og tappes begge batteri. Tanken er at man i uthavn setter den på 2. Blir det da tomt på batt. 2 så slår man over på 1eller ALL for og starte, og begge batteri lades inntil neste stopp. Alt av forbrukere og motor er koblet til punktet aileenll har merket med ut.

Jeg ville sett på baksiden av denne bryteren. Der går det en kabel til hvert batteri fra 1 og 2. Er der noen flere enn de to kablene koblet til 1 og 2 så går de direkte til batteri og vil ikke være strømløse selv om bryter står i OFF. Det kan være noe der på 1 siden det batteriet blir tappet. 

Mener denne typen bryter har en ekstra terminal(tilkoblingspunkt) til hvert batteri som er litt mindre enn hovedterminalene. Står det ledninger på en av dem vil de også være tilsluttet direkte til batteri selv om bryter står i OFF. 

 

Så enkelt finner man ut om et batteri blir tappet. Koble av minuskabel på batteri og sett en prøvelampe eller mål amper mellom den avtatte minuskabel og den tomme batteripolen. Lyser det er det noe som tapper batteriet. Test 2 ser du bort fra da den er brukt i en annen sammenheng.

1430202131_lekk2.jpg.00d2e026aae88f8f8a0558331c311500.jpg

hegra

hegra

Det normale er slik som aileenll har tegnet opp. Står bryteren på off er begge batteri frakoblet. Står den på 1 så lades og tappes batteri 1. Batteri 2 blir da verken ladet eller tappet. Står den på 2 lades og tappes batteri 2 mens batteri 1 er uberørt. Står den på ALL så lades og tappes begge batteri. Tanken er at man i uthavn setter den på 2. Blir det da tomt på batt. 2 så slår man over på 1eller ALL for og starte, og begge batteri lades inntil neste stopp. Jeg ville sett på baksiden av denne bryteren. Der går det en kabel til hvert batteri fra 1 og 2. Er der noen flere enn de to kablene koblet til 1 og 2 så går de direkte til batteri og vil ikke være strømløse selv om bryter står i OFF. Det kan være noe der på 1 siden det batteriet blir tappet. 

Mener denne typen bryter har en ekstra terminal(tilkoblingspunkt) til hvert batteri som er litt mindre enn hovedterminalene. Står det ledninger på en av dem vil de også være tilsluttet direkte til batteri selv om bryter står i OFF. 

 

Så enkelt finner man ut om et batteri blir tappet. Koble av minuskabel på batteri og sett en prøvelampe eller mål amper mellom den avtatte minuskabel og den tomme batteripolen. Lyser det er det noe som tapper batteriet. Test 2 ser du bort fra da den er brukt i en annen sammenheng.

1430202131_lekk2.jpg.00d2e026aae88f8f8a0558331c311500.jpg

hegra

hegra

Det normale er slik som aileenll har tegnet opp. Står bryteren på off er begge batteri frakoblet. Står den på 1 så lades og tappes batteri 1. Batteri 2 blir da verken ladet eller tappet. Står den på 2 lades og tappes batteri 2 mens batteri 1 er uberørt. Står den på ALL så lades og tappes begge batteri. Tanken er at man i uthavn setter den på 2. Blir det da tomt på batt. 2 så slår man over på 1eller ALL for og starte, og begge batteri lades inntil neste stopp. Jeg ville sett på baksiden av denne bryteren. Der går det en kabel til hvert batteri fra 1 og 2. Er der noen flere enn de to kablene koblet til 1 og 2 så går de direkte til batteri og vil ikke være strømløse selv om bryter står i OFF. Det kan være noe der på 1 siden det batteriet blir tappet. 

Mener denne typen bryter har en ekstra terminal(tilkoblingspunkt) til hvert batteri som er litt mindre enn hovedterminalene. Står det ledninger på en av dem vil de også være tilsluttet direkte til batteri selv om bryter står i OFF.

hegra

hegra

Det normale er slik som aileenll har tegnet opp. Står bryteren på off er begge batteri frakoblet. Står den på 1 så lades og tappes batteri 1. Batteri 2 blir da verken ladet eller tappet. Står den på 2 lades og tappes batteri 2 mens batteri 1 er uberørt. Står den på ALL så lades og tappes begge batteri. Tanken er at man i uthavn setter den på 2. Blir det da tomt på batt. 2 så slår man over på 1eller ALL for og starte, og begge batteri lades inntil neste stopp. Jeg ville sett på baksiden av denne bryteren. Der går det en kabel til hvert batteri fra 1 og 2. Er der noen flere enn de to kablene koblet til 1 og 2 så går de direkte til batteri og vil ikke være strømløse selv om bryter står i OFF. Det kan være noe der på 1 siden det batteriet blir tappet. 

hegra

hegra

Det normale er slik som aileenll har tegnet opp. Står bryteren på off er begge batteri frakoblet. Står den på 1 så lades og tappes batteri 1. Batteri 2 blir da verken ladet eller tappet. Står den på 2 lades og tappes batteri 2 mens batteri 1 er uberørt. Står den på ALL så lades og tappes begge batteri. Tanken er at man i uthavn setter den på 2. Blir det da tomt på batt. 2 så slår man over på 1eller ALL for og starte, og begge batteri lades inntil neste stopp. Jeg ville sett på baksiden av denne bryteren. Der går det en kabel til hvert batteri fra 1 og 2. Er der noen flere enn de to kablene koblet til 1 og 2 så går de direkte til batteri og vil ikke være strømløse selv om bryter står i OFF. Det kan være noe der på 1 siden det batteriet blir tappet.



×
×
  • Create New...