Jump to content

Wesling 16HT med Johnson 70hk 2 takt

sn0wfall

Recommended Posts

Heisann båtfolk :)

Vurderer å gå til innkjøp av en Wesling 16HT med en Johnson 70 hk påhengsmotor med powertrim av gammel type. Båt 79mod. Motor rundt samme tid tror jeg(Johnson skrift i hvitt på svart felt med rød stripe under)

Fin båt og ligger fint i vannet utifra det jeg har sett og lest.  Er noen spørsmål jeg har rundt både båt og motor som jeg håper dere kan hjelpe meg med :)

Vanntunellen. Virker som en fin løsning, men man er jo da avhengig av att man får båten litt i fart før man gir full gass da man må over 5knop for og tømme tunellen for de 250 literne som tunnellen fylles med ? Hvordan vil dette påvirke eventuell vannsport som vannski hvor man helst trenger bånn gass med en gang? Man har vel propell lengst mot båten ved pådrag også tilter ut for å presse fronten ned. Kjørt litt båt før men ikke denne typen.

Er det ellers noen fordeler/ulemper med denne båten?

Har sett på Skibsplast 16HT og VS også. Virker for meg som att disse båtene er ganske like? 

Så er det motoren:)

Virker som en solid motor men eier sier den kan oppføre seg litt rart. Ved full gass så "går den av" og man må slippe opp litt og da er den på nett igjen.

Pluggene skulle vært skiftet, og etter min tid som mopedfører så spiller det vel ingen rolle ossen gasser er stilt om motor får feil tenning, så bytte av plugger er vel det første man kan gjøre for å se om dette blir borte?

Kanskje ta av gasser og blåse ren dyse og rense flottørkammer og det hele? Se ann om man må flytte nålen litt?

Takker for alle svar og ha en knall båtsesong :) :)

Vanntunnellen tømmer seg selv i det øyeblikket du gir gass - i forhold til vannski er det ingen problemer. 

Motoren høres veldig gammel ut... Jeg ville vært skeptisk til å kjøpe en maskin som er nesten 40 år gammel - dersom den er mye brukt, vil den være slitt ut. Dersom den har stått mye stille kan den være korrodert. Og alle varianter i mellom de to... 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Hei igjen.

Nydelig båtvær om dagen. (På østlandet væffal) :P 

har kjørt denne båten noen dager nå.

Motoren er en J70ELCNB VRO som jeg tror står for 

(J)ohnson

(70)Hk

(E) Electric start

(L) 20" lang

CN (82) mod

(B) 

Båten og motoren fungerer fint. Jeg satte i nye plugger. Satt ikke R plugger på den så byttet fra B9HS til BR9HS-R plugger da flere med lik motor på båtplassen hadde dette.

Satte også i en ny starter da den gamle takket for seg samt nytt batteri og endel kabelklemmer og de to powertilt/trim relé som sitt der.

Etter bytte av det ovenfor er tomgangen så lav att den stopper om man ikke gir gass. Dette kan ettersom jeg forstår justeres med en enkel skrue og ikke per gasser?

Den "kveles" fortsatt ved bånn gass. Ikke så den stopper men turtallet synker litt og man mister 4-5knop

Motor vibrerer litt på lavt turtal og opp til ca 10knop. Merker ikke dette i full fart.

Toppfarten på båten er ca 30knop og den ligger i plan på 19-20. 18knop da begynner den å bremse ned.

Det virker som vanntunellen tømmer seg og tar inn vann fortere enn de 5knop som er oppgitt.

Er det noen som har full oversikt over grunninnstillinger på denne motoren så jeg kan justere gassera på den på nytt fra null. 

Takkeeeeer :) :) :) :)

Hei, har kikket litt på de bildene og videoen du har lagt ut. Jeg tror denne motoren er en som er satt sammen av diverse modeller. Dersom fargen på blokka er original er denne fra en "Stinger" disse ble tidlig på 1970 tallet og frem til ca 1976 levert i orange. Modell nummer du har skrevet er som du sier en 1982 modell, men dekselet som du har på motoren er fra en 1986 model. Er det VRO på denne motoren?, så vidt jeg husker byttet Johnson til svart blokk på de første modellene som kom med VRO i 1982 (ca).

Se linkene:

https://issuu.com/liquidnirvana/docs/1982---johnson-outboards--1--x---wm- 

https://issuu.com/liquidnirvana/docs/1986---johnson-outboards----usa---x---wm- 

https://issuu.com/liquidnirvana/docs/1975---johnson-outboards--x---wm-

sn0wfall skrev On 8.7.2018 at 20.23:

Så er det motoren:)

Virker som en solid motor men eier sier den kan oppføre seg litt rart. Ved full gass så "går den av" og man må slippe opp litt og da er den på nett igjen.

Pluggene skulle vært skiftet, og etter min tid som mopedfører så spiller det vel ingen rolle ossen gasser er stilt om motor får feil tenning, så bytte av plugger er vel det første man kan gjøre for å se om dette blir borte?

Kanskje ta av gasser og blåse ren dyse og rense flottørkammer og det hele? Se ann om man må flytte nålen litt?

kan høres ut som at det er noe som hindrer tilstrekkelig bensintilførsel på full gass. Og da bør tilførselen hele veien fra tank sjekkes. 

dvs slange inni tank (der er en sil som kan gå tett) , slange/blære/koblinger/slanger inne på motor/filter/pumpe

Forgasserne på disse har normalt ikke stempel + nål , men spjeld. Men har nok like god bruk for en rens innimellom. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

tusen takk for gode svar. Blir 2 hele dager på vannet nå med vannscooter og båt så skal sjekke ut det meste av dette da og så om man får den til å male som en katte :P 

Gjorde litt stasj i dag slik ellers. Monterte nytt bryterpanel, mp3-spiller med dab+ og full pakke. 2 høyttalere og en aktiv sub, 2 batterier, nye lys innvendig og utvendig, rele til powertilt/trim, båtteppe, nye kabler til all strøm fra batteri til "cockpit"  

prøve å rubbe og polere i løpet av uka. Bunnstoff har jeg forstått man ikke trenger da den er ferskvannskjørt? 

Finner jeg grunninnstillinger på gassere på denne noen steder nå da, siden det er flere typer motorer? 

Nyyt sommeren på vannet :)

har forstått det som at noen årganger av disse forgasserne ikke har justering i hele tatt...?      Mens noen har justering i form av blandingsskrue

en annen bensinrelatert feilkilde å være obs på  - sjekk hvordan bensinslangene ligger inne på motor , blir bøyen for krapp så kan slangen få en liten knekk , og da kan den suges flat av undertrykket fra bensinpumpa nor det er mye pådrag

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...