Jump to content

Avstand til sky og jordkrumming.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
SamH skrev for 8 timer siden:

Tommelfingerregel er er sqrt(13*hgd i meter) til horisonten.
Så i dette tifellet sqrt(13*2)+sqrt(13*4500)=~247km

Så rota av 13x høyden fra vannet, gange høyde av "hva det nå måtte være", da har man ca distansen til "tingen". 

Så om jeg står ved sjøen/sitter i en båt og ser toppen av ett fjell som jeg vet høyden på så kan jeg beregne distansen dit sånn passe nøyaktig vha jordkrumminga?

Det er i grunnen veldig kult ;-)

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Så rota av 13x høyden fra vannet, gange høyde av "hva det nå måtte være", da har man ca distansen til "tingen". 

Så om jeg står ved sjøen/sitter i en båt og ser toppen av ett fjell som jeg vet høyden på så kan jeg beregne distansen dit sånn passe nøyaktig vha jordkrumminga?

Det er i grunnen veldig kult ;-)

Navigasjon er meget interessant fag.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Guest Avmønstret#
ebonita skrev 42 minutter siden:

Om Du med 'godværskyer' menar vanliga sommarmoln  -  dvs cumulus (som ser ut som blomkålshuvuden), så är molnbasen mer typiskt kring 1000 meter över marken.

På 4-5000 meters höjd handlar det mer typiskt om 'fjädermoln' dvs olika former av cirrus.

:fishing:

Så for å lage en veldig grov regel. Om en ser vanlige cumulus/blomkålskyer i horisonten så er de 10 mil unna. 

Og ser vi fjærskyer/cirrus i horisonten så er de 20-30 mil unna. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...