Guest Avmønstret# Startet 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2018 Hvis en ser godværskyer som er 4-5000 meter oppe og en ser de i horisonten, såvidt over, hvor langt borte er de sånn ca? La oss si at jeg stå på ei flytebrygge og er ca 2 meter over vannet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 (redigert) Teoretisk Ca 120 nm eller 200 km. I praksis vanskelig om man ikke snakker om én enkelt og klart definert sky på himmelen i perfekt klarvær. Redigert 8.Juli.2018 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
nomen Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Jordkrumming?? Er du en av de som har svelget rått det myndighetene vil ha deg til å tro, at jorden er rund? På tide å sjekke ut "flat earth" videoene på you tube og få den virkelige sannheten? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
SamH Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Tommelfingerregel er er sqrt(13*hgd i meter) til horisonten. Så i dette tifellet sqrt(13*2)+sqrt(13*4500)=~247km Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 nomen skrev 38 minutter siden: Jordkrumming?? Er du en av de som har svelget rått det myndighetene vil ha deg til å tro, at jorden er rund? På tide å sjekke ut "flat earth" videoene på you tube og få den virkelige sannheten? Ja, det legges jo ut videoer fra folk rundt hele verden Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 SamH skrev for 8 timer siden: Tommelfingerregel er er sqrt(13*hgd i meter) til horisonten. Så i dette tifellet sqrt(13*2)+sqrt(13*4500)=~247km Så rota av 13x høyden fra vannet, gange høyde av "hva det nå måtte være", da har man ca distansen til "tingen". Så om jeg står ved sjøen/sitter i en båt og ser toppen av ett fjell som jeg vet høyden på så kan jeg beregne distansen dit sånn passe nøyaktig vha jordkrumminga? Det er i grunnen veldig kult ;-) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 (redigert) Pinkvin skrev for 2 timer siden: Så rota av 13x høyden fra vannet, gange høyde av "hva det nå måtte være", da har man ca distansen til "tingen". Så om jeg står ved sjøen/sitter i en båt og ser toppen av ett fjell som jeg vet høyden på så kan jeg beregne distansen dit sånn passe nøyaktig vha jordkrumminga? Det er i grunnen veldig kult ;-) Navigasjon er meget interessant fag. Redigert 9.Juli.2018 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
ebonita Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Om Du med 'godværskyer' menar vanliga sommarmoln - dvs cumulus (som ser ut som blomkålshuvuden), så är molnbasen mer typiskt kring 1000 meter över marken. På 4-5000 meters höjd handlar det mer typiskt om 'fjädermoln' dvs olika former av cirrus. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 ebonita skrev 42 minutter siden: Om Du med 'godværskyer' menar vanliga sommarmoln - dvs cumulus (som ser ut som blomkålshuvuden), så är molnbasen mer typiskt kring 1000 meter över marken. På 4-5000 meters höjd handlar det mer typiskt om 'fjädermoln' dvs olika former av cirrus. Så for å lage en veldig grov regel. Om en ser vanlige cumulus/blomkålskyer i horisonten så er de 10 mil unna. Og ser vi fjærskyer/cirrus i horisonten så er de 20-30 mil unna. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Sen kan ju sikten vara en begränsning. Med 'mycket god sikt' menar en metrolog sikt över 50 km, och bara vid extremt goda förhållanden som kan bli t ex kalla klara vinterdagar så kan man se 100 km. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.