Jump to content

Avstand til sky og jordkrumming.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
  SamH skrev On 8.7.2018 at 21.29:

Tommelfingerregel er er sqrt(13*hgd i meter) til horisonten.
Så i dette tifellet sqrt(13*2)+sqrt(13*4500)=~247km

Vis hele sitatet  

Så rota av 13x høyden fra vannet, gange høyde av "hva det nå måtte være", da har man ca distansen til "tingen". 

Så om jeg står ved sjøen/sitter i en båt og ser toppen av ett fjell som jeg vet høyden på så kan jeg beregne distansen dit sånn passe nøyaktig vha jordkrumminga?

Det er i grunnen veldig kult ;-)

Pinkvin skrev On 9.7.2018 at 6.19:

Så rota av 13x høyden fra vannet, gange høyde av "hva det nå måtte være", da har man ca distansen til "tingen". 

Så om jeg står ved sjøen/sitter i en båt og ser toppen av ett fjell som jeg vet høyden på så kan jeg beregne distansen dit sånn passe nøyaktig vha jordkrumminga?

Det er i grunnen veldig kult ;-)

Vis hele sitatet  

Navigasjon er meget interessant fag.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Guest Avmønstret#
  ebonita skrev On 9.7.2018 at 9.17:

Om Du med 'godværskyer' menar vanliga sommarmoln  -  dvs cumulus (som ser ut som blomkålshuvuden), så är molnbasen mer typiskt kring 1000 meter över marken.

På 4-5000 meters höjd handlar det mer typiskt om 'fjädermoln' dvs olika former av cirrus.

:fishing:

Vis hele sitatet  

Så for å lage en veldig grov regel. Om en ser vanlige cumulus/blomkålskyer i horisonten så er de 10 mil unna. 

Og ser vi fjærskyer/cirrus i horisonten så er de 20-30 mil unna. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...